BAT-slutsatser är kapitel i BREF (BAT Reference document). Arbete pågår med att uppdatera tidigare BREF:ar och i vissa fall ta fram nya BREF:ar samt förse dem med aktuella BAT-slutsatser.
Beslutade och publicerade BAT-slutsatser
Kraven i BAT-slutsatserna ska uppfyllas inom fyra år efter det att slutsatserna är publicerade.
Publicerade REF-dokument
REF-dokument är branschgemensamma referensdokument/-rapporter som används som referens för ett specifikt ämnesområde i BREF-processen. De innehåller inte BAT-slutsatser och finns endast tillgängliga på engelska.
Pågående arbete med BAT-slutsatser
BAT-slutsatserna är listade i den ordning som arbetet med dem befinner sig i enligt den s k Sevilla-processen. Först listade BAT-slutsatser är närmast slutmötet i den processen (Artikel 75-kommittén).
- Bearbetning av järnmetaller
- Ferrous Metals Processing Industry (FMP)
- Rening av utsläpp till luft inom den kemiska sektorn
Common Waste Gas Treatment in the Chemical Sector (WGC)
- Textilindustri
Textiles Industry (TXT)
- Slakterier och anläggningar för animaliska biprodukter
Slaughterhouses and animals By-products Industries (SA)
- Smidesverkstäder och gjuterier
Smitheries and Foundries Industry (SF)
- Keramisk tillverkning
Ceramic Manufacturing Industry (CER)
Läs mer om arbetet med BREF-dokument och BAT-slutsatser som leds av Europeiska IPPC-byrån.
Under uppstart – nationellt arbete med BAT-slutsatser
Först listade BAT-slutsatser är närmast s k aktivering för EU-arbete med BREF-dokument inklusive BAT-slutsatser, inom ramen för IED.
- Produktion av oorganiska högvolymkemikalier
Large Volume Inorganic Chemicals (LVIC)
- Ytbehandling av metaller och plaster
Surface Treatment of Metals and Plastics (STM)
Läs om Naturvårdsverkets referensgrupper för arbetet med industriutsläppsbestämmelserna.
Miljötillstånd och BAT-slutsatser
Det svenska genomförandet av IED syftar till att i så stor utsträckning som möjligt hålla miljötillstånd separata från BAT-slutsatser. Syftet är att så långt som möjligt minska behovet av individuell omprövning av tillstånd i samband med att nya BAT-slutsatser publiceras.
Utsläppsvärden i BAT-slutsatser gäller direkt som begränsningsvärden för verksamheter vars huvudsakliga industriutsläppsverksamhet omfattas av slutsatserna, från och med fyra år efter BAT-slutsatsernas offentliggörande.
BAT-slutsatser ska användas som referens vid tillståndsprövning och det gäller direkt efter det att slutsatserna har offentliggjorts. Någon fyraårsperiod efter BAT-slutsatsernas offentliggörande ska alltså inte inväntas.
Under en övergångsperiod ska också BAT-slutsatser enligt IPPC-direktivet användas som referens vid tillståndsprövning. Detta gäller enbart BAT-slutsatser utan utsläppsvärden.
BAT-slutsatserna kommer huvudsakligen att gälla parallellt med de krav som fastställts vid tillståndsprövning. Verksamhetsutövaren måste alltså följa både villkoren i sitt tillstånd och de krav som följer av BAT-slutsatser.
En ansökan om tillstånd för en industriutsläppsverksamhet bör innehålla en genomgång av relevanta BAT-slutsatser som underlag för prövningsprocessen. Det finns inte något sådant krav i miljöbalken men det rekommenderas i förordningsmotiven. Underlaget utgör ett referensmaterial för prövningsmyndigheten.
Dispenser från BAT-slutsatser
I industriutsläppsförordningen regleras möjligheten att få dispens från begränsningsvärden som följer av utsläppsvärden i BAT-slutsatser. Vägledning om reglerna om dispenser finns i Naturvårdsverkets rapport "Vägledning om industriutsläppsbestämmelser", se avsnitt 8.5. Naturvårdsverket avser att komplettera vägledningen om dispenser framöver.
EU-kommissionen har låtit genomföra ett projekt om tillämpningen av möjligheten till dispenser från BAT-slutsatser med utsläppsvärden under IED. Projektet resulterade i en rapport på engelska som publicerades i mars 2018. Projektet syftade bl.a. till att identifiera allmänna principer och goda exempel för medlemsstaternas tillämpning vid dispensprövningar, vilket redovisas i avsnitt 5 i rapporten.