Tillsynsvägledning

Illegal avfallshantering

Soptipp med högar av videokassetter, Deje, Värmland
Granskad: ‎den ‎10‎ ‎juli‎ ‎2025

Tillsynsvägledning om hur tillsyn kan bedrivas mot misstänkt illegal avfallshantering, bland annat hur avfallsregistret kan användas, vad en polisanmälan bör innehålla och hur en myndighetsgemensam tillsynsinsats kan genomföras.

Den organiserade brottsligheten finns etablerad inom vissa verksamheter som hanterar avfall. För tillsynsmyndigheter som misstänker illegal avfallshantering påverkar detta både förberedelser inför och genomförandet av tillsynen och förutsätter bra samverkan med brottsutredande myndigheter. Den här tillsynsvägledningen ska underlätta för tillsynsmyndigheterna att upptäcka och förhindra illegal avfallshantering som annars riskerar att orsaka allvarliga skador i miljön samt stora samhällskostnader.   

Den här sidan vänder sig till  

Tillsynsmyndigheter som bedriver tillsyn mot verksamheter där illegal avfallshantering kan förekomma. 

Bra att veta 

Tillsynsvägledningen mot illegal avfallshantering är en av de åtgärder som ingår i den nationella tillsynsstrategin. Informationen på den här sidan kommer att byggas på efter hand.

Miljöbalkens straffbestämmelser 

Miljöbrott uppstår när någon går emot de bestämmelser som reglerar vad som är tillåtet och vad som inte är tillåtet att göra i vår miljö. Det är i miljöbalkens 29 kapitel som straffbestämmelserna anges och som beskriver de handlingar som utgör miljöbrott. Alla överträdelser enligt miljöbalken är dock inte straffsanktionerade enligt 29 kapitlet miljöbalken. De straffbestämmelser i miljöbalken som omfattar hantering av avfall är det som i tillsynsvägledningen benämns som illegal avfallshantering eller avfallsbrottslighet. Vid illegal avfallshantering är det vanligtvis följande bestämmelser som förekommer: 

  • Miljöbrott, 29 kap. 1 § 
  • Otillåten miljöverksamhet, 29 kap. 4 § 
  • Otillåten avfallstransport, 29 kap 4a §, nationell eller gränsöverskridande  
  • Försvårande av miljökontroll, 29 kap. 5 § 
  • Nedskräpning 29 kap 7 § (exklusive nedskräpningsförseelse)  
  • Lämnar avfall till någon som inte har tillstånd eller gjort den anmälan som krävs för att få hantera avfallet, 29 kap. 9 § punkt 15 

Frågor och svar

Stöd för att en tillsynsmyndighet har rätt att få tillträde till en fastighet för att fullgöra sina uppgifter finns i 28 kap. 1 § miljöbalken. Sådana åtgärder ska dock enligt 28 kap. 6 § miljöbalken utföras så att minsta skada och intrång orsakas. Enligt beslut från Riksdagens ombudsmän (JO) är en omständighet att en fastighet till exempel är nedskräpad inte i sig tillräcklig för att en tillsynsmyndighet ska få bereda sig tillträde genom ett oannonserat tillsynsbesök. Vidare är utgångspunkten enligt JO att en fastighetsägare ska underrättas inför ett tillsynsbesök. (Se JO-beslut dnr 2545-2015 från den 26 april 2016 och dnr 2047-2019 från den 18 december 2018).  

Om tillsynsmyndigheten väljer att genomföra ett oannonserat tillsynsbesök så kan det därför vara bra att de bakomliggande skälen dokumenteras, till exempel genom en tjänsteanteckning, rörande varför tillsynsmyndigheten gör bedömningen att ett oannonserat tillsynsbesök krävs för en effektiv tillsyn.  

Uppsökande tillsyn är inget nytt begrepp utan är ett förtydligande av skrivningen ”på eget initiativ” i 26 kap 1 § kopplat till den kontrollerande delen av tillsynen. Uppsökande tillsyn kallar vi i denna vägledning sådan tillsyn vars främsta syfte är att upptäcka misstänkta överträdelser av miljöbalken eller bestämmelser utfärdade med stöd av balken, samt EU-förordningar inom balkens tillämpningsområde. 

Uppsökande tillsyn innebär att tillsynsmyndigheten behöver leta upp verksamheter som kan misstänkas bedriva illegal avfallshantering. Det kan innebära att tillsynsmyndigheten utifrån en riskbedömning väljer ut områden och verksamheter som sedan kontrolleras. Underlagen kan bestå av exempelvis tips från allmänhet, klagomål om återkommande nedskräpning eller egna iakttagelser. Därefter kan tillsynsmyndigheten ta ställning till vilka verksamheter som bör få ett oannonserat tillsynsbesök. 

Tillsynsmyndigheten kan också välja ut platser eller verksamheter genom en skrivbordsinventering av potentiella objekt. Exempelvis genom att använda flygfoto för att granska avfallsupplag eller liknande.

Informationsinhämtning och samarbete inom kommun samt med bransch och medborgare

En tillsynsmyndighet kan inte alltid ha full kännedom om avfallsrelaterade problem inom kommunen. Därför är det viktigt att fundera på vilka möjligheter det finns att inhämta information från andra delar av kommunen, eller från medborgare och näringsliv. 

Effektiv tillsyn genom samarbete

För att underlätta tillsynen kan tillsynsmyndigheten ta initiativ till en intern samverkan inom kommunen och därigenom förebygga brott inom avfallsområdet. Från den 1 juli 2023 har kommunen ett ansvar att bedriva ett brottsförebyggande arbete.

Ny lag ger kommunerna ansvar för brottsförebyggande arbete (bra.se)

Till en sådan samverkan kan handläggare som arbetar med bygg- och rivningslovsfrågor enligt plan- och bygglagen, samt representanter för kommunens näringslivsutvecklande delar med fördel bjudas in. 

I en sådan samverkan kan bland annat riktad information till fastighetsägare om kända tillvägagångssätt för kriminella aktörer tas fram. Ett exempel på ett sådant tillvägagångssätt är att kriminella aktörer kontaktar fastighetsägare med erbjudande om att mot betalning få hantera avfall på deras fastighet och sedan lämnar avfallet på platsen. Fastighetsägaren riskerar därmed att bli ansvarig för kostnaden för att hantera avfallet. 

Inom kommunen kan miljöinspektörer och bygglovshandläggare genomföra gemensamma tillsynsinsatser riktade mot avfallshanterare eller bygg- och rivningsverksamheter, samt utveckla rutiner för handläggning av bygg- och rivningsärenden.

Att genomföra gemensamma tillsynsinsatser mot avfallshanteringsverksamheter medför en möjlighet att utnyttja respektive tillsynsmyndighets lagrum samtidigt för att åstadkomma rättelser av felaktigheter som påträffas på platsen. I detta sammanhang kan det exempelvis handla om verksamheter som hanterar avfall på ett felaktigt sätt och ställer upp containrar inom detaljplanelagt område utan att ha lov enligt bestämmelser med grund i plan- och bygglagen. Att ställa upp containrar utan lov är ofta förknippat med sanktionsavgifter. I exemplet skulle kommunen, beroende på omständigheterna i situationen, både kunna utfärda sanktionsavgifter för containeruppställningen samtidigt som verksamheten kan föreläggas om att vidta åtgärder för att förbättra avfallshanteringen. 

Verksamhetsutövare kan ha relevant information om aktörer inom deras verksamhetsområde som inte agerar i enlighet med miljöbalkens krav. Det kan exempelvis handla om information om bolag som erbjuder sig att omhänderta avfall för ett betydligt lägre pris än sina konkurrenter, vilket är ett känt tillvägagångssätt bland kriminella aktörer. Det kan därför vara värdefullt att som tillsynsmyndighet upprätta kontaktvägar för att skapa dialog med lokala eller regionala branschföreningar inom avfallsområdet. Myndigheten kan exempelvis upplysa verksamhetsutövare och branschföreningar om att det är möjligt att lämna tips anonymt till myndigheten. 

Om medborgare inom kommunen informeras om kännetecken på illegal avfallshantering kan de kan bidra till att upptäcka och uppmärksamma tillsynsmyndigheter på sådan verksamhet. Klagomål relaterat till avfallshantering bör prioriteras. Nedan listas ett antal exempel:  

  • Byggnation av väg eller annan anläggningskonstruktion där annat material än jord och sten ingår, till exempel blandat bygg- och rivningsavfall. 
  • Plötslig ökning av tung trafik. 
  • Återkommande nedskräpning. 
  • Plötslig ökning av skadedjur.  

Tips och klagomål från både privatpersoner och verksamhetsutövare kan vara ett betydelsefullt stöd i tillsynsarbetet, och i förlängningen också det brottsförebyggande och brottsbekämpande arbetet. Ett sätt att öka informationsflödet kan vara att publicera en särskild webbsida på tillsynsmyndighetens hemsida där man uppmanar kommuninvånarna att lämna uppgifter om misstänkt avfallsbrottslighet, exempelvis via en e-tjänst. 

En sådan webbsida kan innehålla information om själva brottsligheten, exempel på uppgifter som kan vara intressanta att få in, samt vad man bör tänka på om man vill lämna ett tips eller klagomål. Det bör också framgå ifall uppgiftslämnaren kan vara anonym, vad det innebär och hur man i så fall säkerställer det. En möjlighet att bifoga foton kan också underlätta både för den som lämnar uppgifterna och den som ska bedöma dem. I länken nedan finns ett mycket bra exempel på hur en sådan här webbsida kan se ut. 

Tipsa oss om avfallsbrott (sollentuna.se)  

Man kan också överväga att även inkludera länkar till andra relevanta myndigheters tipsfunktioner, såsom Polismyndigheten, Tullverket och Skatteverket. Genom att viktig information delas direkt med rätt berörd myndighet stärks samhällets samlade möjligheter att motverka brottslighet inom avfallssektorn.

Planera och genomföra tillsyn

    Övrigt stöd

    Tillsynsmyndigheten kan begära ut uppgifter från avfallregistret och själv utföra analyser av resultatet. Naturvårdsverket arbetar med att utveckla avfallsregistret så att dessa processer ska förenklas.

    Avfallsregistret för tillsynsmyndigheter

    Avfallsregistrets funktion vid tillsyn

    En tillsynsmyndighet kan exempelvis använda avfallsregistret inför en tillsynsinsats mot miljöfarliga verksamheter. Gör förslagsvis en sökning i valfri sökmotor på webben efter verksamheter inom något tillsynsansvarsområde som normalt och regelbundet skapar farligt avfall, exempelvis bilverkstäder. Resultatet blir då ett antal verksamheter som du genom bolagsregistret kan få organisationsnumren för.

    Därefter kan du, med hjälp av organisationsnumren, efterfråga om verksamheterna finns med i avfallsregistret. Om några av dessa verksamheter inte finns registrerade, eller inte har rapporterat in uppgifter under en längre tid, kan tillsyn riktas mot dessa. Alla verksamheter som skapar och transporterar bort farligt avfall ska finnas i avfallsregistret och kontinuerligt rapportera uppgifter. Avsaknad av information i avfallsregistret indikerar att lagstiftningen inte följs.

    • Vilka avfallstyper och mängder har verksamheten på platsen du besöker rapporterat? Verkar dessa rimliga utifrån vad du noterat vid tillsynsbesöket, vad som anges i anmälan eller tillstånd samt i jämförelse med anteckningarna från verksamhetsutövaren?
    • Du kan använda avfallsregistret för att granska rapporteringen från de anläggningar som tar emot avfall. Då är det möjligt att se vilken anläggning som senast hanterade avfallet samt bedöma om det är en anläggning som bör eller får hantera sådant avfall?
    • Vilka verksamhetsutövare samarbetar ditt tillsynsobjekt med? Till exempel vilka transportföretag har de anlitat? Även transportföretagens rapporterade anteckningar finns tillgängliga för tillsynsmyndigheten i registret. Därmed är det möjligt att jämföra två verksamheters rapportering med varandra.
    • Verksamhetsutövare ska så snart som möjligt korrigera information i tidigare lämnade rapporter om informationen i dem är felaktiga. Verksamhetsutövare bör känna till att de har den skyldigheten. Detta kan vara intressant att följa upp inför tillsyn. Nedan följer exempel på ändringar som du särskilt bör vara observant på.

    - Ändringar till 0 kg i mängd trots upptäckta mängder vid tillsyn.

    - Ändringar i vikt till precis under tillåtna totaler eller begränsningar.

    - Justering av uppskattad till senare kontrollerad vikt där siffrorna ter sig märkliga eller det är oklart varför en ändring gjorts.

    Fördjupningsmaterial