Utsläpp av växthusgaser inom ETS 1 och ESR

Granskad: ‎den ‎18‎ ‎juni‎ ‎2025

Under 2023 minskade utsläppen både inom ETS 1 och ESR-sektorn. Utsläppsnivån inom ETS 1 har varierat, medan utsläppen inom ESR har haft en mer stabil minskningstrend fram till 2024 då preliminär statistik visar på en uppgång som bryter trenden.

      Sveriges territoriella utsläpp och upptag av växthusgaser kan delas in utifrån vilken lagstiftning de faller under inom EU – i den sektor som omfattas av EU:s utsläppshandelssystem ETS 1, den sektor som omfattar Sveriges klimatåtagande inom EU:s ansvars­fördelningsförordning (ESR) samt mark­användningssektorn (LULUCF). Måluppföljning och styrning skiljer sig åt mellan dessa olika sektorer.

      ETS 1 omfattar utsläpp från större industrier och energibolag och koldioxidutsläpp från flyg. ESR-sektorn omfattar växthusgasutsläpp från inrikes transporter (utom flyget), jordbruk, uppvärmning av byggnader, arbetsmaskiner, mindre industrier samt avfall. I markanvändningssektorn ingår utsläpp och upptag av växthusgaser inom markanvändning, förändrad markanvändning och skogsbruk.

      Sveriges del av EU:s klimatmål

      Preliminära utsläpp för år 2024

      Enligt preliminär statistik för 2024 uppgick utsläppen i ESR-sektorn till 30,3 miljoner ton koldioxidekvivalenter, vilket är en ökning med 13 procent jämfört med 2023. Utsläppen inom ETS 1, exklusive flyg, minskade år 2024 med drygt 2 procent till 16,9 miljoner ton koldioxidekvivalenter.

      Utsläppsökningen inom ESR berodde främst på ökade utsläpp från inrikes transporter och arbetsmaskiner, vilket var en följd av ökad inblandning av fossila drivmedel till följd av den sänkta reduktionsplikten mellan åren 2023 och 2024.

      Utsläppsminskningen inom ETS 1 orsakades främst av lägre utsläpp från järn- och stålindustrin samt cementindustrin, där ett planerat underhållsstopp inom stålindustrin respektive den rådande konjunkturen inom byggsektorn i huvudsak förklarar förändringarna.

      Utsläppsutvecklingen inom ETS 1 fram till 2023

      Utsläppen från svenska anläggningar inom ETS 1 var 2023 17,2 miljoner ton koldioxidekvivalenter och minskade med drygt 2 procent jämfört med 2022. Minskningen syns både inom industrin och el- och fjärrvärme. Utsläppen från el- och fjärrvärme varierar ofta med vädret. Minskningen 2023 inom denna sektor berodde dock främst på lägre förbränning av fossila bränslen det året jämfört med föregående år.

      Utsläppsnivåerna i industrisektorn är till stor del beroende av produktionsnivåer, vilket gör att utsläppen kan variera från år till år. Under 2023 minskade utsläppen i denna sektor främst på grund av minskade utsläpp från järn- och stålindustrin samt mineralindustrin. Den rådande konjunkturen ledde till lägre produktionsnivåer och därmed lägre utsläpp.

      Sedan utsläppshandelns start 2005 har utsläppen för de stationära anläggningarna i Sverige som ingår i systemet minskat med 26 procent, motsvarande cirka 6 miljoner ton.

      Utsläpp av växthusgaser från industrin

      Utsläpp av växthusgaser från el- och fjärrvärmeproduktion

      Utsläppsutvecklingen inom ESR-sektorn fram till 2023

      Utsläppen i ESR-sektorn uppgick under 2023 till 26,7 miljoner ton. Utsläppen var därmed cirka 42 procent lägre jämfört med 1990 års nivå och har mellan 2022 och 2023 minskat med omkring 2 procent.

      Enligt det klimatpolitiska ramverket bör utsläppen inom ESR-sektorn följas upp med en indikativ utsläppsbana, även kallad målbana, där utsläppen utvecklas linjärt från och med 2015 till etappmålen för 2030 och 2040. Om utsläppen ligger över målbanan föranleder det en analys och kan innebära behov av förslag till ytterligare skärpning av klimatpolitiken.

      Figuren visar utsläppsutvecklingen för ESR-sektorn samt indikativa utsläppsbanor för fullt utnyttjande och inget utnyttjande av kompletterande åtgärder
      Figuren visar utsläppsutvecklingen för ESR-sektorn samt indikativa utsläppsbanor för fullt utnyttjande och inget utnyttjande av kompletterande åtgärder.

      Utsläppen från ESR-sektorn har sedan 2015 legat över eller på den indikativa målbana som nyttjar kompletterande åtgärder, med undantag för pandemiåret 2020 och 2022. Under 2023 minskar utsläppen från ESR-sektorn något och utsläppen var något lägre än den indikativa bana som nyttjar kompletterande åtgärder fullt ut. Gapet mot den utsläppsbana som inte nyttjar några kompletterande åtgärder alls var knappt 2 miljoner ton.

      Som kompletterande åtgärder räknas

      • upptag av koldioxid i skog och mark till följd av ytterligare åtgärder (som är additionella, alltså utöver de åtgärder som redan genomförs)
      • utsläppsminskningar genomförda utanför Sveriges gränser
      • avskiljning och lagring av koldioxid från förbränning av biobränslen, så kallad bio-CCS.

      Sveriges klimatlag och klimatpolitiska ramverk

      Så följer vi upp klimatmålen

      Inrikes transporter (exklusive koldioxidutsläpp från inrikes flyg som ingår i ETS 1) stod för ungefär hälften av utsläppen inom ESR-sektorn och har därför stor betydelse för hur den övergripande trenden utvecklas. Utsläppen inom transportsektorn minskade med 1 procent jämfört med 2022 och har minskat med 34 procent jämfört med 2010. Detta kan jämföras med målnivån för transportsektorn om 70 procents minskning till  2030.

      Utsläppen från inrikes transporter 2023 var ungefär 0,1 miljoner ton lägre än utsläppsnivån 2022. Den kraftiga utsläppsminskning som skedde mellan 2021 och 2022 bedöms till stor del bero på att reduktionsplikten ökade mellan dessa år. 2023 var reduktionsplikten oförändrad jämfört med föregående år. Framgent behöver utsläppen inom transportsektorn minska med knappt en miljon ton per år i snitt för att 2030-målet ska kunna nås.

      Sedan 2005 har utsläppen inom ESR-sektorn minskat med 37 procent. Utsläppsminskningar ses inom samtliga sektorer, men sett i antal ton är det inrikes transporter, avfallsbehandling uppvärmning av bostäder och lokaler samt industri- och energianläggningar utanför ETS 1 som har bidragit till större delen av utsläppsminskningen under perioden. Förutom utmaningar att fortsatt minska utsläppen inom inrikes transporter kvarstår även utmaningar i att minska utsläppen från jordbrukssektorn, som stod för 24 procent av ESR-sektorns utsläpp år 2023 samt arbetsmaskiner som stod för 10 procent.

      Slutlig statistik för 2024 publiceras i december 2025

      Naturvårdsverket ansvarar för att publicera Sveriges årliga officiella utsläppsstatistik som används för att följa upp klimatmålen som fastställts internationellt, inom EU och nationellt för Sverige. Utsläppen för 2024 är preliminära och kommer att uppdateras. Den slutgiltiga officiella statistiken för 2024 publiceras i december 2025.

      Detaljerad slutlig statistik om Sveriges växthusgasutsläpp (scb.se)

      Så beräknas preliminär statistik för Sveriges territoriella utsläpp

      ANSVARIG MYNDIGHET

      • Naturvårdsverket

      Statistik per sektor