Stöd och information

Ny EU-förordning om gräns­överskridande transporter av avfall

En lastbil på en svensk vinterväg

Anmäla gräns­överskridande avfalls­transporter

Granskad: ‎den ‎19‎ ‎november‎ ‎2025

Här finns information om vilka uppgifter och dokument som ska ingå i en anmälan och om hur anmälningsprocessen går till.

­Syftet med denna sida är att hjälpa den som ska transportera anmälningspliktigt avfall över gränser med vilken information som ska ingå i anmälan. Här förklaras också hur processen för en anmälan går till – från att en anmälan lämnats in, till dess den är godkänd av alla behöriga myndigheter.

Sidan vänder sig till

Verksamheter som är inblandade i exporter eller importer av avfall.

Avfall eller inte?

Det första steget som ska göras är att ta reda på om det som ska transporteras är ett avfall eller inte. Information om hur avfall definieras finns här:

Definition av avfall

Information om avfall som upphört att vara avfall och blivit en produkt igen finns här:

Bedömning av när avfall upphör att vara avfall

Om det som ska transporteras inte är ett avfall utan en begagnad vara finns mer information om vad som gäller här:

Transport av begagnade varor mellan länder

Anmälan eller informationskrav?

Transporter av avfall ska antingen anmälas till behörig myndighet för godkännande eller så omfattas transporten av ett informationskrav.

Det som avgör om du behöver anmäla din transport till Naturvårdsverket för att få ett godkännande eller om avfallet omfattas av informationskravet beror på

  1. vilket avfall som ska transporteras
  2. hur avfallet ska hanteras när det kommer fram till mottagaren
  3. till vilket land avfallet ska transporteras.

Mer information om processen för avfall som ska anmälas finns nedan, information om informationskravet kommer inom kort.

Information som ska ingå i anmälan

Om avfallet som ska transporteras till ett annat land kräver att en anmälan görs är det viktigt att vara noggrann i framtagandet av information så att uppgifterna som lämnas in är korrekta och anmälan är fullständig.

Den information som ska ingå i en anmälan framgår av Bilaga II i WSR 2024/1157:

Bilaga II: Information och dokumentation av anmälan (pdf, europa.eu)

I artikel 13 i förordning (EU) 2024/1157 framgår att endast en startplats får anges per anmälan. Det innebär att man på en generell anmälan endast kan ange en fysisk plats, en adress, från vilken avfallet ska transporteras. Denna plats kan vara den plats där avfallet producerats, behandlats eller lagrats och platsen ska ha nödvändiga tillstånd för att hantera avfallet.

Från den 1 januari 2026 kommer det inte att vara möjligt att göra tillägg av startplatser på en beslutad anmälning, denna ändring kommer att kräva att en ny anmälan görs.

Beskriv avfallet med rätt koder

Avfallet ska beskrivas utifrån avfallskoderna i bilagorna i förordning 2024/1157 eller i den europeiska avfallsförteckningen i artikel 7 i Avfallsdirektivet.

Huvudregeln är att en enda kod ska användas för att beskriva avfallet som ska transporteras. I första hand ska den kod som avfallet omfattas av enligt bilagorna till förordningen användas för att beskriva avfallet. Om avfallet är olistat, det vill säga inte omfattas av en enskild kod i någon av bilagorna, ska endast en EWC-kod användas.

Flera EWC-koder kan användas om allt avfall som omfattas av anmälan har i huvudsak liknande fysiska och kemiska egenskaper och är olistat, men inte är blandat avfall. Om avfallet är blandat och olistat ska det beskrivas, med lämpliga koder i förordningens bilagor eller EWC-koder, i storleksordning för varje del av avfallet.

Mer information om klassificering av avfall kan du läsa här:

Klassificering och kodning

Avtal

Ett avtal ska tecknas mellan anmälare, mottagare och den driftsansvarige på mottagningsanläggningen, om den sistnämnda inte är mottagaren i anmälan.

Avtalet ska vara giltigt under hela anmälans giltighetstid, fram till dess att ett intyg om avfallets slutbehandling hos den slutliga mottagningsanläggningen har utfärdats.

Avtalet ska innehålla information om anmälaren, mottagaren och anläggningen, identiteten på de personer som företräder varje part, anmälningsnumret, avfallets beteckning och sammansättning, koderna för identifiering av avfall, den mängd avfall som omfattas av avtalet, förfarandet för återvinning eller bortskaffande och avtalets giltighetsperiod.

Av avtalet ska det framgå att

  • anmälaren ska återta avfallet, eller när så är tillämpligt säkerställa att det återvinns eller bortskaffas på ett alternativt sätt, i enlighet med artiklarna 22 och 25.2 eller 25.3 i förordning 2024/1157, om transporten, återvinningen eller bortskaffandet inte fullföljts som planerat eller om transporten är en olaglig transport
  • mottagaren ska återvinna eller bortskaffa avfallet i enlighet med artikel 25.8 om transporten är en olaglig transport
  • den anläggning där avfallet återvinns eller bortskaffas ska tillhandahålla ett intyg i enlighet med artikel 16.6 om att avfallet har återvunnits eller bortskaffats i enlighet med de godkännanden som getts för den anmälan, villkoren knutna till dessa godkännanden och denna förordning. 

Om avfallet transporteras mellan två inrättningar som lyder under samma juridiska person, får avtalet ersättas med en deklaration från den juridiska personen. En sådan deklaration ska omfatta de krav som anges ovan.

Om avfallet är avsett för temporär återvinning eller temporärt bortskaffande ska avtalet även omfatta följande skyldigheter:

  • Anläggningen ska i enlighet med artikel 15.4, och när så är lämpligt, artikel 15.5, tillhandahålla intyget eller intygen från den eller de anläggningar som utför den icke-temporära återvinningen eller det eller de icke-temporära bortskaffandeförfarandena om att allt avfall som har tagits emot i enlighet med de godkännanden som getts för den anmälan, villkoren kopplade till dessa godkännanden, och med denna förordning, har återvunnits eller bortskaffats, om möjligt med angivelse av mängden avfall och vilken avfallstyp som omfattas av varje intyg.
  • Mottagaren ska, när så är tillämpligt, göra en anmälan till den ursprungliga behöriga myndigheten i det ursprungliga avsändarlandet i enlighet med artikel 15.8. 

Ekonomisk säkerhet

Mer information och mall kommer inom kort.

Anmälningsprocessen

Anmälan ska lämnas in i det elektroniska systemet och därigenom görs den tillgänglig för samtliga berörda myndigheter. I artikel 8 och 9 i förordning 2024/1157 framgår vad som gäller kring anmälningsprocessen.

Anmälan ska granskas av avsändarlandet först. Om avsändarlandet anser att anmälan är komplett, ska de så snart som möjligt men senast tio dagar efter att anmälan lämnats in, meddela övriga berörda myndigheter och anmälaren om det. Om de dock anser att anmälan inte är komplett, så ska de inom samma tidsram på tio dagar, skicka kompletterande frågor till anmälaren. Anmälaren har sedan tio dagar på sig att svara. Om avsändarmyndigheten anser att anmälan därefter fortfarande inte är komplett, så ska de skicka fler kompletterande frågor till anmälaren, så snart som möjligt men senast sju dagar efter att svaren i den första rundan av frågor kommit in. Anmälaren har tio dagar på sig att svara. Denna upprepade förfrågan kan göras ytterligare en gång. Samtliga frågor och svar ska kommuniceras i det gemensamma EU-systemet och vara tillgängliga för alla som berörs.

Avsändarlandets myndighet kan besluta att anmälan är ogiltig och inte ska behandlas vidare, om svaren på kompletteringsfrågorna kommer in för sent eller om informationen som inkommit är otillräcklig. Detta gäller för de två första kompletteringsrundorna. I den sista kompletteringsrundan ska myndigheten besluta att anmälan är ogiltig och inte ska behandlas vidare, om samma situation föreligger.

När avsändarlandets myndighet har meddelat att anmälan är komplett, så har mottagarlandet och eventuella transitländers myndigheter samma möjligheter till att begära kompletterande information med samma svarstider som för avsändarlandet. Samma rättighet och skyldighet att lägga ner anmälan föreligger. Även denna kommunikation ska göras i det gemensamma systemet och vara tillgängligt för alla som berörs.

Det finns en möjlighet för myndigheterna att förlänga tidsfristerna ovan på begäran av anmälaren enligt Art 8.3 och 8.8, om en motiverad förklaring finns.

Från den tidpunkt då samtliga berörda myndigheter har meddelat att anmälan är komplett enligt artikel 8.12, så har de 30 dagar på sig att lämna sitt beslut enligt artikel 9.1. Ett transitlands tysta medgivande ska gälla 30 dagar efter samma tidpunkt.

När du fått ett godkännande

Mer information om vad som händer när en anmälan fått sitt godkännande kommer inom kort.