Kväveoxider, utsläpp till luft
Utsläppen av kväveoxider, NOx, har mer än halverats sedan 1990. Huvudorsaken är att utsläppen från inrikes transporter minskat med 72 procent sedan 1990.
Mellan 1990 och 2021 minskade de totala utsläppen av kväveoxider, NOx, med 60 procent. År 2021 var utsläppen 115 tusen ton.
Kväveoxider bildas vid förbränning i höga temperaturer. Begreppet kväveoxider innefattar både kvävemonoxid, NO, och kvävedioxid, NO2. Kväveoxider har negativa hälsoeffekter och påverkar andningsorganen. Främst hos känsliga personer med till exempel astma. Kväveoxider bidrar också till övergödning och försurning av skog, mark och vatten.
Inrikes transporter orsakar störst utsläpp av kväveoxider
Utsläppen av kväveoxider från inrikes transporter motsvarar cirka 40 procent av de totala utsläppen. Sedan 1990 har utsläppen minskat med cirka 72 procent. Den största delen, nästan 84 procent, av utsläppen från inrikes transporter kommer från vägtrafiken. Personbilar står för majoriteten utav utsläppen av NOx från vägtrafik.
Kväveoxider, utsläpp till luft från vägtransporter
Utsläppen från personbilar var 70 procent lägre 2021 jämfört med 1990, men den stora minskningen skedde mellan åren 1990 och 2000. Mellan 2020 och 2021 syns en minskning i utsläppen på 6 procent.
Utsläppen av kväveoxider från bensinbilar har minskat med 95 procent sedan 1990, och de fortsätter att minska. Mellan 2020 och 2021 var minskningen 6 procent. Minskningen sedan 1990 beror på katalytisk avgasrening. Även för dieselbilar minskar utsläppen Och mellan 2020 och 2021 var minskningen 7 procent.
Inrikes sjöfart står för cirka 13 procent av de totala NOx-utsläppen från inrikes transporter. Sedan 1990 har utsläppen minskat något och mellan 2020 och 2021 minskade utsläppen med 8 procent. Utsläppen domineras av kommersiell trafik, som stod för 85 procent 2021.
Mindre utsläpp från förbränning inom industrin
Efter inrikes transporter är industrin den sektor som har störst utsläpp av kväveoxider. Sektorn svarar för 22 procent av de totala utsläppen, varav ungefär hälften kommer från förbränning inom industrin och den andra hälften från industriella processer.
Utsläppen från förbränning inom industrin har mer än halverats sedan 1990. En bidragande orsak är den avgift på utsläpp av kväveoxider som infördes 1992. Utsläppen per producerad energienhet har mer än halverats sedan avgiften infördes. Utsläppen från industrins processer var 13 procent lägre 2021 jämfört med 1990. 2020 stod papper- och massaindustrins sodapannor för 85 procent av processutsläppen.
Kväveoxidavgiften är också den främsta orsaken till att utsläppen från el- och fjärrvärmeproduktion var lägre 2020 än 1990. Detta trots att bränsletillförseln mer än fördubblades under perioden, då fjärrvärmen byggdes ut.
Arbetsmaskiner inom skogs- och jordbruk, industrin samt hushåll står för 12 procent av de totala utsläppen. Utsläppen har minskat med två tredjedelar sedan 1990. Arbetsmaskiner inom industrin står för knappt hälften av utsläppen.
RELATERADE MILJÖMÅL
- Frisk luft
ANSVARIG MYNDIGHET
- Naturvårdsverket
Underlag till Sveriges rapportering av luftföroreningar till EU och FN:s luftvårdskonvention (CLRTAP) 2023. Underlagen är framtagna av SMED.
Metodik: Se Informative Inventory Report.
Nästa uppdatering: December 2023.
Statistikens kvalitet
En utförlig beskrivning av statistiken finns i kvalitetsdeklarationen.
Kvalitetsdeklaration – Utsläpp av luftföroreningar (pdf 1 MB)
Utsläpp av luftföroreningar – detaljerad statistik och dokumentation (SCB:s webbplats)
RELATERADE MILJÖMÅL
- Frisk luft
ANSVARIG MYNDIGHET
- Naturvårdsverket
Detaljerade uppgifter om utsläppen hittar du i SCB:s Statistikdatabas:
Utsläpp av luftföroreningar (SCB:s webbplats)
För information om statistikens indelning, se excelfilen:
RELATERADE MILJÖMÅL
- Frisk luft
ANSVARIG MYNDIGHET
- Naturvårdsverket
Mer information om utsläppsiffrorna
De metoder som används vid sammanställningen av utsläppssiffrorna finns beskrivna i Sveriges Informative Inventory Report. Där finns också en analys av utsläppstrenderna sedan 1990.