Mamma pratar med dotter på laddningsstation för elbil medan bilen laddas, Stockholm

Laddstationer öppna för allmänheten

Granskad: ‎den ‎28‎ ‎juli‎ ‎2025

Du som vill bygga laddstationer för allmänheten (publik laddinfrastruktur) behöver lämna anbud för att kunna få investeringsstöd från Klimatklivet. De anbud som erbjuder effektiva laddlösningar har möjlighet att få stöd.

Naturvårdsverket kan medfinansiera publik laddinfrastruktur där det finns behov av stöd. Du ansöker om stöd genom att lämna anbud när en utlysning är öppen.

Anbudsprocessen

Aktuellt

Stödandel sänks till 50 procent

Du kan som mest få stöd för 50 procent av investeringskostnaderna. Tidigare var den maximala stödandelen för publik laddinfrastruktur 70 procent.

Begränsningar i antal anbud per anbudsgivare

En anbudsgivare kan som mest skicka in 25 anbud per laddningskategori. Om en anbudsgivare lämnar fler än 25 anbud inom en laddningskategori kommer resterande anbud att avslås baserat på när de lämnades in. Det bestäms utifrån datum och klockslag när ansökan lämnades in i länsstyrelsens e-tjänst.

Stöd till laddstationer för tung trafik hänvisas till Energimyndigheten

Vill du söka stöd för publika laddstationer för tung trafik kan du göra det via Energimyndigheten och stödet ”Regionala elektrifieringspiloter för tunga transporter”. Klimatklivet tar inte längre emot anbud som gäller stöd till publik laddinfrastruktur för tung trafik.

Klimatklivet kan däremot bevilja stöd till icke-publik laddning för tunga fordon. Läs mer på sidan Laddstationer för sjöfart, flyg eller din verksamhets fordon.

Regionala elektrifieringspiloter för tunga transporter (energimyndigheten.se)

Laddstationer för sjöfart, flyg eller din verksamhets fordon

Fyra laddpunkter för laddningskategorin 10–50 kW

Antal laddpunkter som ett anbud minst ska omfatta är ändrat för laddningskategorin ”Publik laddning för personbilar, 10–50 kW”. Antalet laddpunkter ska nu vara minst fyra, det vill säga samma antal oberoende av laddningskategori.

Investeringskalkyl behövs ej

Du behöver inte längre bifoga en investeringskalkyl när du skickar in ditt anbud om publik laddinfrastruktur. Du kan dock behöva bifoga ett tomt dokument på grund av en IT-teknisk begränsning. 

Möjlighet att bygga laddstationer tätare

De senaste åren har fokus varit att få till en spridning av laddstationer över landet. I utlysningen 2025 kommer det att vara möjligt med en förtätning, det vill säga att få stöd för nya laddstationer där det redan finns laddinfrastruktur.

Den geografiska konkurrensen tas bort, vilket gör att flera anbudsgivare som söker för laddstationer nära varandra kommer ha chans att få stöd.

Viktigt att veta

Du kan få upp till 50 procent av investeringskostnaden i stöd.

Utlysningen 2025 är indelad i två laddningskategorier utifrån laddeffekt. I varje kategori konkurrerar anbuden mot varandra.

Publik snabbladdning för personbilar, från 150 kW

  • Effekt på minst 150 kW (minst 75 kW vid lastbalansering).
  • Minst fyra laddpunkter.

Publik laddning för personbilar, 10–50 kW

  • Effekt på 10–50 kW (minst 2 kW vid lastbalansering).
  • Minst fyra laddpunkter.

Laddstationen måste placeras i ett geografiskt område som är öppet för stöd. Du kan se vilka områden som är öppna i Naturvårdsverkets digitala kartor.  

Där det saknas markering är platsen öppen för anbud. Ett område stängs när Naturvårdsverket bedömer att publik laddinfrastruktur kan byggas utan stöd i området.

Kartorna ser olika ut för respektive laddningskategori.
Karta -  Publik snabbladdning för personbilar, från 150 kW

Vi har tekniska problem med den digitala kartan för 10-50 kW-kategorin. Kartan beräknas vara klar för publicering från vecka 32. Fram till det är löst finns informationen i pdf-format.  
Information om stängda platser -  Publik laddning för personbilar, 10-50 kW (pdf)

Du behöver inte beräkna och redovisa utsläppsminskning när du söker stöd för publik laddinfrastruktur. Utsläppsminskning är inte en konkurrensfaktor vid stöd till den typen av åtgärder.

Särskilda kriterier gäller inför varje utlysning. Kriterierna publiceras inför varje utlysning i ett kriteriedokument. De skiljer sig för respektive laddningskategori.  

För att kunna få stöd måste ett anbud uppfylla kriterierna. Det visar du genom att fylla i Naturvårdsverkets svarsblankett som du bifogar till ditt anbud. Allt du behöver för att lämna ditt anbud finns på sidan Förbered ditt anbud, länken hittar du längst ner på sidan.

Kriterier och urvalsprocess utlysning 2025-1 (pdf)

En anbudsgivare kan som mest skicka in 25 anbud per laddningskategori. Om en anbudsgivare lämnar fler än 25 anbud inom en laddningskategori kommer resterande anbud att avslås baserat på när de lämnades in. Naturvårdsverket avgör vilka som eventuellt ska avslås utifrån datum och klockslag när ansökan lämnades in i länsstyrelsens e-tjänst. En anbudsgivare är en organisation som har ett och samma organisationsnummer.

Ett anbud kan endast omfatta en laddstation. Naturvårdsverket definierar laddstation som laddpunkter samlade på samma ställe där en aktör ansvarar för driften.

Laddinfrastruktur som måste genomföras för att uppfylla lagkrav får inte finansieras med stöd. Plan- och byggförordningen (PBF) innehåller särskilda regler för parkeringsytor.  

Du som anbudsgivare behöver undersöka om du omfattas av kraven och vad som gäller för dig. Kostnader som följer av kraven enligt PBF ska räknas bort från investeringskostnaden som sökt stödbelopp baseras på.  

Utlysningen innehåller särskilda kriterier som beskriver förutsättningarna för stöd utifrån PBF-kraven. Det finns därför specifika frågor i svarsblanketterna som är kopplade till just dessa krav. I dokumentet ”Information om stöd till publik laddinfrastruktur” som du hittar längre ner på sidan finns beräkningsexempel på avdrag utifrån PBF-kraven.

Regler för laddning av elfordon - PBL (boverket.se)

Anbud som uppfyller samtliga kriterier, avser samma laddningskategori och befinner sig inom öppna områden i kartan kommer att viktas mot varandra utifrån ett så kallat konkurrensbelopp.

Konkurrensbeloppet beräknas genom att dividera sökt stödbelopp med antalet laddpunkter, multiplicerat med maximal laddningseffekt per laddpunkt i kW.

Konkurrensutsättningen sker inom respektive laddningskategori, där de 10 procent av alla anbud som har högst konkurrensbelopp avslås.

Du kan få stöd för kostnader som rör den fysiska investeringen av laddstationen. Detta kan exempelvis vara teknisk utrustning, anläggningsarbeten, markanpassningar eller installationskostnader. Stöd kan även ges till batterilager som installeras i anslutning till laddstationen för att minska effektbehovet för laddningen.

Kostnader för att förbereda anbudet eller löpande kostnader såsom drift eller underhåll är inte stödberättigande och ska inte räknas med i den investeringskostnad som ni anger i ert anbud. Kostnader för åtgärder som omfattas av lagkrav är inte heller stödberättigande.

Vilka kostnader kan jag få stöd för?

Det är inte möjligt att komplettera ett anbud efter att utlysningen har stängt, förutom om Naturvårdsverket efterfrågar det. Kompletteringarna får inte påverka anbudets sakinnehåll. Det betyder att en anbudsgivare inte får justera plats, antal laddpunkter, laddeffekt eller sökt stödbelopp i anbudet.

Alla som lämnar anbud ska få samma information om förutsättningar för stöd. De ska också få möjlighet att lämna samma typ av underlag inom samma tidsram. Detta för att ingen anbudslämnare ska kunna få konkurrensfördel gentemot någon annan.

Mer om utlysning 2025-1

Vill du läsa mer om utlysningen, om att lämna anbud och om förutsättningar för stöd, finns mer information och även beräkningsexempel här:

Information om stöd till publik laddinfrastruktur (pdf)

Förbered ditt anbud

Här har vi samlat allt du behöver veta för att förbereda ditt anbud för publik laddinfrastruktur.

Förbered ditt anbud

Samråd i ditt län

För att identifiera hur behovet av stöd till publik laddinfrastruktur ser ut i ditt län håller din länsstyrelse ett öppet skriftligt samråd minst en gång per år. Synpunkter samlas in från berörda aktörer om var utbyggnad av laddinfrastruktur kan ske utan stöd.  

Datum för samråd publiceras här och på länsstyrelsernas webbplatser i god tid innan samrådet öppnar.

  • Varje länsstyrelsen bjuder in till samråd via sin webbplats och kan även skicka riktade inbjudningar.
  • Synpunkter lämnas skriftligt under en angiven tidsperiod.
  • Länsstyrelsen sammanställer inkomna inspel i ett yttrande till Naturvårdsverket.
  • Naturvårdsverket bedömer om justeringar behövs inför kommande utlysningar.

Hitta vidare