Information om överträdelseärenden mot Sverige

Den Europeiska kommissionen har drivit överträdelseärenden mot Sverige om brister i vårt genomförande och tillämpning av EU:s avloppsdirektiv (91/271/EEG). Här kan du läsa om vad som hänt i dessa ärenden.

Ett ärende lades ner den 25 juli 2019. Ett annat avgjordes av EU-domstolen den 2 september 2021, men är ännu inte formellt avslutat. Ett tredje ärende inleddes i maj 2020. Det handlar om hur avloppsdirektivet har genomförts i svensk rätt.

Bakgrund

Den Europeiska kommissionen (kommissionen) ska säkerställa att medlemsstaterna följer EU:s bestämmelser. Kommissionen kan inleda så kallade överträdelseärenden om den anser att en medlemsstat inte följer ett direktiv. Om ett medlemsland inte rättar felen kan det dömas i EU-domstolen.

De frågor som tas upp i underrättelsen handlar om hur avloppsdirektivets bestämmelser har genomförts i svensk rätt. Det handlar inte om enskilda reningsverk. Regeringen svarade på underrättelsen den 15 september 2020.

X[PA1] 

EU-kommissionen ansåg bland annat att avloppsdirektivets bestämmelser om känsliga områden, som styr krav på framför allt kväverening, behöver regleras tydligare i svensk lagstiftning. Regeringen gav Naturvårdsverket ett regeringsuppdrag att utreda denna fråga. Uppdraget skulle redovisas senast den 31 mars 2021.


 [PA1]Ska vi lägga in PDF-erna med underrättelsen och regeringens svar?

EU-domstolen kan döma ut böter eller viten

Efter en fällande dom kan EU-domstolen döma ut böter eller löpande viten till dess att alla reningsverk följer direktivet. Domstolen dömer inte ut böter eller viten direkt, utan det sker i så fall i en senare process. Det är kommissionen som tar initiativ till den. Bötes- och vitesbelopp fastställs enligt särskilda regler och är avsedda att vara så höga att de har en avskräckande effekt. Böterna eller vitet betalas med medel från den svenska statens miljöbudget.

Kortfattad beskrivning av EU:s överträdelseförfarande, inklusive domstolsprocessen (europa.eu)

Ärende 1: Kväverening i södra Sveriges inland

Ärendet rörde krav på kväverening i södra Sveriges inland. Kommissionen avskrev ärendet i juli 2019. Avskrivningsbeslutet motiveras inte. Ärendet har behandlats en gång i EU-domstolen (dom 2009). Frågan gällde om Sverige har rätt att tillgodoräkna sig naturlig kväverening (retention) i sjöar. Sverige, som fick rätt i principfrågan, argumenterade att det viktiga är att minska kvävebelastningen till den kvävekänsliga kusten, oberoende av om kväve renas bort i reningsverken eller naturligt i sjöar innan vattnet når kusten.

EU-domstolens dom i mål C‑438/07 den 6 oktober 2009 (europa.eu)

Historik

Kommissionen har låtit granska Sveriges uträkning

Ärendet handlade de senare åren om att kommissionen ifrågasatte om Sverige följde kraven på kväverening vid åtta reningsverk för sju tätbebyggelser, nämligen: Ludvika, Fagersta, Enköping, Örebro, Lindesberg, Arvika och Jönköping.

Kommissionen lät en tredje part (NIVA i Norge) granska Sveriges uppgifter om beräknad retention för de berörda reningsverken. NIVA stödde både beräkningsmetoden som vi använt och de retentionsvärden som Sverige hade angivit, utom i ett fall. I det fallet fick Sverige lämna in kompletterande förklaringar. EU-kommissionen beslutade den 25 juli 2019 att lägga ner överträdelseärendet.

Ärende 2: Bristfällig information och tre reningsverk följer inte avloppsdirektivet

Detta överträdelseärende startade år 2009. Den 2 september 2021 meddelade EU-domstolen dom i mål C-22/20. EU-kommissionen hade påtalat överträdelser vid tio reningsverk. Men domstolen nöjde sig med att fälla Sverige för överträdelser vid tre reningsverk som Sverige också medgav. De tre berörda reningsverken har nu genomfört nödvändiga åtgärder.

EU-domstolens dom i mål C-22/20 den 2 september 2021 (europa.eu)

Generaladvokatens förslag till dom (pdf 897 kB)

Mildare utsläppskrav i kallt klimat strider mot avloppsdirektivet

En annan fråga gällde om Sverige har rätt att medge mildare utsläppskrav än normalt i områden med kallt klimat men som inte möter direktivets höjdkriterium. Sverige har tillåtit mildare krav enbart baserat på att klimatet är kallt, men domstolen underkände den svenska tolkningen och ansåg att höjdkravet är obligatoriskt. Naturvårdsverket har ändrat våra föreskrifter efter domen. De nya föreskrifterna började gälla från den 1 januari 2023.

Föreskrifter om rening och kontroll av utsläpp av avloppsvatten från tätbebyggelse

Vägledning om rening och kontroll av utsläpp av avloppsvatten från tätbebyggelse

Inget avgörande om naturlig kväverening (retention)

En principfråga i målet har gällt naturlig kväverening i sjöar. Kommissionen har kritiserat sättet som Sverige tillgodoräknar sig sådan rening. I den frågan tog domstolen däremot inte slutlig ställning.

Sverige har redovisat för kommissionen hur vi beaktar retentionen

Naturvårdsverket har i juni 2022 redovisat följande underlag om naturlig kväverening som metod för att utvärdera om ett avloppsutsläpp bidrar till kväveförorening enligt artikel 5.5 i avloppsdirektivet.

Sveriges redovisning (pdf 686 kb)

Bilaga 1. Arheimer, B., Hjerdt, N., SMHI, 2022. Naturlig kväverening i svenska vattensystem. Tillämpning för tolv tätbebyggelser i inlandet. Inför Sveriges EU-rapportering av avloppsdirektivet 2022. SMED Rapport Nr 4 2022.

SMED:s bilaga om retention (pdf 6 mb)

Naturvårdsverkets avloppsföreskrifter tillåter att naturlig kväverening i sjöar, så kallad retention, får tillgodoräknas för att följa avloppsdirektivets krav på kväverening. Reningskraven gäller för större avloppsutsläpp till kusten i södra Sverige eller för avloppsutsläpp som bidrar till kvävebelastningen till en känslig kuststräcka. Utsläppskraven gäller därför även för utsläpp i inlandet om utsläppet bidrar till kväveförorening av kusten.

Enligt avloppsföreskrifterna behöver inte kvävekravet tillämpas för ett reningsverk i inlandet om en tillräckligt stor andel av det utsläppta kvävet avlägsnas genom naturliga processer i sjöarna innan det når kusten. Då bidrar inte utsläppen till kvävebelastningen på det sätt som avloppsdirektivet avser.

EU-kommissionen, som var Sveriges motpart i domstolen, invände inte emot användningen av retention rent principiellt, men ifrågasatte hur retentionen kan kontrolleras. Men EU-domstolen ansåg inte att kommissionen hade klargjort vad Sverige behövde förtydliga, så bevisningen mot Sverige höll inte. Domstolen tog därför inte ställning till de frågor om retention som kommissionen kritiserade.

Detta betyder att dessa frågor inte är avgjorda. EU-kommissionen har begärt in ett underlag som rör dessa frågor som Naturvårdsverket redovisade i juni 2022.

Det omarbetade avloppsdirektivet (EU) 2024/3019, medger att retention får tillgodoräknas under vissa förutsättningar (anmärkning 3 till tabell 2 i bilaga I), men detta är bara möjligt fram till 2045.

Ärende 3: Avloppsdirektivet och dess genomförande i svensk rätt

EU-kommissionen beslutade den 14 maj 2020 att skicka en formell underrättelse till Sverige för bristande genomförande av avloppsdirektivet. En sådan underrättelse är det formella första steget i ett så kallat överträdelseförfarande, som kan sluta i EU-domstolen om tvisten inte har lösts innan ärendet har gått så långt. 

De frågor som tas upp i underrättelsen handlar om hur avloppsdirektivets bestämmelser har genomförts i svensk rätt. Det handlar inte om enskilda reningsverk. Regeringen svarade på underrättelsen den 15 september 2020. 

Regeringsuppdrag om regler för känsliga områden

EU-kommissionen ansåg bland annat att avloppsdirektivets bestämmelser om känsliga områden, som styr krav på framför allt kväverening, behöver regleras tydligare i svensk lagstiftning. Regeringen gav Naturvårdsverket ett uppdrag att utreda frågan. Uppdraget redovisades den 26 mars 2021. 

Reglering för översyn av känsliga områden