Status som godkänd CBAM-deklarant

Du som importerar CBAM-varor behöver ha status som godkänd CBAM-deklarant från 2026. Här hittar du information om vad du behöver göra för att bli godkänd CBAM-deklarant.
Sidan vänder sig till
Dig som importerar varor som omfattas av CBAM.
Obligatoriskt från och med 1 januari 2026
Från och med 1 januari 2026 krävs att du som importör har status som godkänd CBAM-deklarant för att få importera mer än 50 ton varor som omfattas av CBAM. Naturvårdsverket är ansvarig myndighet för att bevilja status som godkänd CBAM-deklarant. Om du som importör försöker föra in mer än 50 ton CBAM-varor till EU riskerar du importstopp. Om du har ansökt om status som godkänd CBAM deklarant innan 31 mars 2026 får du provisoriskt fortsätta importera CBAM-varor till dess Naturvårdsverket har hanterat din ansökan.
Påverkar Omnibus/ändringsförslaget vem som ska ansöka om status som godkänd CBAM-deklarant?
Den 17 oktober 2025 publicerades ändringförordning 2025/2083 som innebär vissa ändringar av CBAM-förordning 2023/956.
En stor nyhet är att från januari 2026 omfattas endast aktörer som importerar mer än totalt 50 ton CBAM-varor till EU per kalenderår av CBAM-kraven och endast de behöver ansöka om att bli godkänd CBAM-deklarant.
Aktörer som importerar mindre än 50 ton behöver alltså inte ansöka. Vi rekommenderar att importörer som förväntar sig ha import av CBAM-varor nära eller över 50 ton per år ansöker om att bli godkänd CBAM-deklarant så snart som möjligt. Om en importör inte är godkänd CBAM-deklarant riskerar dess CBAM-varor att bli stoppade vid gränsen av Tullverket. Importörer kan anlita indirekta tullombud (ICR) att sköta CBAM åt dem och då är det ICR som behöver ansöka om status som godkänd CBAM-deklarant.
En annan nyhet är att aktörer som ansökt om status som godkänd CBAM-deklarant innan 31 mars 2026 provisoriskt får fortsätta importera CBAM-varor till dess Naturvårdsverket har hanterat ansökan.
Flera förordningar (akter) om CBAM förväntas publiceras under hösten 2025 som förtydligar reglerna.
Läs hela ändringsförordning 2025/2083 under Lagstiftning:
Ansökan
Du ansöker om att bli godkänd CBAM-deklarant via EU-kommissionens CBAM-register. CBAM-registret är ett eget system och är alltså inte detsamma som övergångsregistret där kvartalsrapporteringen sker under övergångsperioden. Naturvårdsverket kommer att handlägga svenska ansökningar, det vill säga ansökningar från importörer som har ett svenskt Eori-nummer. Ansökan är gratis och det kostar inget att vara godkänd CBAM-deklarant.
För att få åtkomst till CBAM-registret behöver en särskild behörighet läggas till i Tullverkets e-tjänster. Denna behörighet är inte samma som behörigheten till övergångsregistret och behöver därför läggas till separat. Mer information om behörigheterna kan du läsa på Tullverkets webbplats.
CBAM-systemet för privatpersoner (tullverket.se)
För att ansökan ska bli rätt från början ber vi er att använda vår lathund nedan samt ta hjälp av EU-kommissionens guider och filmer, se länkar nedan.
Lathund: Ansökan om att bli godkänd CBAM-deklarant 2025-06-25 (pdf)
CBAM Registry and Reporting (taxation-customs.ec.europa.eu)
EU-kommissionen har tagit fram ett antal korta tydliga filmer där de visar hur du som sökande gör olika saker:
EU-kommissionens film om hur man gör en ändring av en ansökan, när Naturvårdsverket begärt komplettering i CBAM-registret:
Topic: en | CBAM: AMM - Provide additional information | Customs & Tax EU Learning Portal (customs-taxation.learning.europa.eu)
EU-kommissionens film om hur man gör en ändring av en ansökan, initierad av sökande själv:
Topic: en | CBAM: AMM - Provide adjustments to an application | Customs & Tax EU Learning Portal (customs-taxation.learning.europa.eu)
EU-kommissionens film om hur man återtar en ansökan:
Topic: en | CBAM: AMM - Withdraw an application | Customs & Tax EU Learning Portal (customs-taxation.learning.europa.eu)
EU-kommissionens filmer om hur en aktör som redan blivit godkänd CBAM-deklarant kan revidera sin information i CBAM-registret:
Topic: en | CBAM: AMM - Communicate changes which may affect the authorisation | Customs & Tax EU Learning Portal (customs-taxation.learning.europa.eu)
Kriterier för att ansökan ska beviljas
En importör som ansöker om status som godkänd CBAM-deklarant behöver uppfylla nedanstående kriterier för att ansökan ska godkännas, enligt CBAM-förordningen.
- Inte varit inblandad i allvarliga eller upprepade överträdelser mot tullagstiftning, skatteregler, regler om marknadsmissbruk eller CBAM-regelverket, under de fem år som föregick ansökan.
- Inte begått några allvarliga brott i samband med sin ekonomiska verksamhet under de fem år som föregick ansökan.
- Har en ekonomisk och operativ förmåga att uppfylla sina CBAM-skyldigheter.
- Är etablerad i det medlemsland där den söker tillstånd (i detta fall Sverige).
- Har ett EORI-nummer.
Vad ska ansökan innehålla?
Ansökan ska bland annat innehålla
- uppgifter om sökanden och dess verksamhet
- skuldupplysning
- uppgifter om ekonomisk och operativ förmåga
- uppskattat värde och volymer för importer per varuslag och CBAM-vara.
Hur får jag en skuldupplysning?
Du behöver kontakta Kronofogden för att få en skuldupplysning. Skuldupplysningen får vara maximalt 6 månader gammal vid datumet då ansökan om att bli godkänd CBAM-deklarant skickas in.
Gör så här:
- Gå till Kronofogdens mejlformulär:
Mejla oss (kronofogden.se) - Välj kategorin ”Skuldupplysning om mig själv”.
- Skriv ”För min ansökan om att bli godkänd CBAM-deklarant hos Naturvårdsverket önskar jag information om aktuella skatteskulder. Jag önskar svar via mejl.”
- Om din ansökan gäller ett företag ska du ange företagets organisationsnummer.
- Kronofogden besvarar mejlet. I svaret står det antingen att du/ditt företag har aktuella skatteskulder, eller att ni inte har det.
- Spara mejlet som en PDF.
- Bifoga PDF:en i din ansökan om att bli godkänd CBAM-deklarant.
I förordningen (EU) 2023/956, Artikel 5.5d, står det att intyget kommer från skattemyndigheten. I Sverige är det Kronofogden som administrerar denna skuldupplysning.
Vad händer när ansökan är inskickad?
För att kontrollera att ansökan faktiskt är inskickad går du in under ”My applications/Mina ansökningar och godkännanden” i CBAM-registret. Om status är ”registered” har du skickat in din ansökan.
Naturvårdsverket kommer nu att handlägga din ansökan. Handläggningstiden kommer påverkas av hur många andra ansökningar som kommit in innan din samt övrig arbetsbelastning. Enligt lagstiftningen har beslutande myndighet 180 dagar på sig att fatta beslut för ansökningar inkomna innan den 15 juni 2025. Ansökningar som skickas in från och med 15 juni 2025 ska beslutas inom 120 dagar. Om vi har frågor eller önskemål om kompletteringar så kommer vi höra av oss till den kontaktperson ni angett i ansökan.
Du kan vid behov ändra kontaktperson eller göra andra ändringar i ansökan. För instruktioner hur man gör det se följande film:
CBAM: AMM - Provide adjustments to an application (europa.eu)
Statusens giltighetstid
Statusen som godkänd CBAM-deklarant gäller tills vidare förutsatt att den inte återkallas.
Återkallande
Statusen som godkänd CBAM-deklarant kan återkallas av Naturvårdsverket om
- CBAM-deklaranten själv begär ett återkallande
- det upptäcks att kriterierna inte längre är uppfyllda eller att vissa överträdelser har gjorts.
Innan godkännandet återkallas ska den godkända CBAM-deklaranten ges möjlighet att yttra sig.
Dra tillbaka din ansökan
Om du vill dra tillbaka din ansökan så kan du göra det direkt i CBAM-registret. Följ stegen i vår lathund för att dra tillbaka din ansökan.
Dra tillbaka din ansökan om att bli godkänd CBAM-deklarant (pdf)
Tänk på
Det är viktigt att vara ute i god tid med ansökan eftersom vi väntar oss ett stort antal ansökningar. Detta gäller särskilt om du behöver ha godkännandet på plats redan 1 januari 2026. Se även till att ansökan blir korrekt från början för att undvika kompletteringar. Kontrollera att du har fyllt i efterfrågad information rätt och att din ansökan innehåller allt som den ska innehålla.
CBAM – koldioxidpris på importer
Ta del av nyheter, lagstiftning, FAQ och mer information om CBAM.