Kväveoxider, utsläpp till luft från internationellt flyg och sjöfart

Granskad: ‎den ‎11‎ ‎december‎ ‎2025

Utsläppen av kväveoxider till luft från bränsle som tankas i Sverige och används till utrikes flyg och sjöfart, även kallad internationell bunkring, har varierat mycket genom åren. Sjöfarten står för den största delen av dessa utsläpp.

      Kraftig ökning sedan 1990

      Kraftig ökning sedan 1990

      Den internationella flyg- och sjöfarten ger upphov till betydande utsläpp av kväveoxider (NOx). Dessa utsläpp omfattas för närvarande inte av några nationella åtaganden om utsläppsminskningar och räknas därför inte in i de nationella utsläppen vid rapportering till FN:s luftvårdskonvention och till EU, men redovisas årligen separat.

      Utsläppen av kväveoxider från utrikes flyg och sjöfart bidrar till betydligt större utsläpp än den inhemska sjöfarten och flyget, men har varierat mycket under åren. År 2024 uppgick utsläppen till 58 tusen ton, vilket är en ökning med 7 procent sedan 1990. Mellan 2023 och 2024 minskade dock utsläppen från både sjöfarten och flyget med totalt 12 procent, vilket var fjärde året i rad som en nedgång av utsläppen noterades.

      Sjöfarten står för största delen av NOx-utsläppen

      Största delen av NOx-utsläppen kommer från sjöfarten som stod för cirka 88 procent av de totala utsläppen år 2024. Sedan 1990 har utsläppen ökat med 8 % till följd av ökad aktivitet, men mellan 2023 och 2024 minskade de med 11 %

      Andelen NOx-utsläpp från internationell luftfart är relativt liten (12 procent eller drygt 7 tusen ton) år 2024. Efter en fluktuerande trend under hela tidsserien är utsläppen år 2024 tillbaka på samma nivå som utsläppen 1990.

      ANSVARIG MYNDIGHET

      • Naturvårdsverket