Producentansvar för förpackningar

Fastighetsnära insamling och information
Begreppet fastighetsnära insamling finns i både avfallsförordningen och förpackningsförordningen. På denna sida finns stöd gällande vad som avses med fastighetsnära insamling.
På denna sida finns också stöd och information till kommuner vid tolkning av bestämmelser i förpackningsförordningen som handlar om samlokaliserade verksamheter, utrymmen för avfall samt om kommunens informationsansvar.
Sidan vänder sig till
Dig som arbetar i kommun.
Fastighetsnära insamling
Nya ändringar i avfallsförordningen och förpackningsförordningen medför bland annat att från och med den 1 oktober 2025 finns en definition om vad som avses med fastighetsnära insamling, när undantag kan göras från fastighetsnära insamling samt att avfallsslag ska samlas in från en och samma plats.
Notera att de upphävda 3 och 4 kap. i avfallsförordningen fortfarande gäller för ärenden som har inletts före 1 oktober 2025.
Kommunen ska hämta avfall fastighetsnära
Dessa avfallsslag ska hämtas fastighetsnära om kommunen ansvarar för insamlingen:
- livsmedels- eller köksavfall,
- förpackningsavfall som ska samlas in enligt 6 kap. förordningen (2022:1274) om producentansvar för förpackningar, och
- restavfall.
Bestämmelsen finns i 3 kap. 26 § avfallsförordningen.
Grundregeln är att de olika avfallsslagen ska samlas in från en och samma plats. För flerbostadshus får kommunen och fastighetsägaren dock komma överens om att olika avfallsslag ska hämtas på olika platser.
Kommunen får samla in även annat avfall fastighetsnära.
Kravet på fastighetsnära insamling av livsmedels- eller köksavfall gäller inte ätligt fett eller ätlig olja.
Ny definition av fastighetsnära insamling
Fastighetsnära insamling innebär att avfall samlas in från en fastighet där avfall produceras. Fastighetsnära insamling är också, om insamling från fastigheten inte är möjlig med hänsyn till trafiksäkerheten eller till fastighetens utformning eller lokalisering, insamling av avfall från en plats så nära fastigheten som möjligt, dock högst 400 meter från gränsen till fastigheten. Definitionen finns i 1 kap. 8 § avfallsförordningen.
Om avfallet inte kan samlas in fastighetsnära – upphämtningsplats
Det finns vissa möjligheter till undantag från kravet på fastighetsnära insamling. En kommun får samla in avfall på en så kallad upphämtningsplats som inte är fastighetsnära i de delar av en kommun:
- som är glest befolkade,
- där det finns ensligt belägna fastigheter,
- där det saknas farbar väg eller lämplig tilläggningsplats, eller
- där det finns andra omständigheter som gör det synnerligen svårt att ordna fastighetsnära insamling.
Kommunen och en fastighetsägare får, under förutsättning att någon av omständigheterna i punkterna 1–4 är uppfyllda, komma överens om en plats så nära fastigheten som möjligt där avfallet ska hämtas. För flerbostadshus får de komma överens om att olika avfallsslag ska hämtas på olika platser.
Om kommunen och fastighetsägaren inte kan komma överens, ska kommunen besluta om en upphämtningsplats. Av beslutet ska det framgå var avfallet ska samlas in och om upphämtningsplatsen är enskild eller gemensam för flera fastigheter. Bestämmelsen finns i 3 kap. 37 § avfallsförordningen.
Från och med den 1 oktober 2025 (Q4 2025) utgår ersättning till kommuner som har upphämtningsplatser av förpackningsavfall. Det innebär att kommunerna från och med Q1 2026, när de rapporterar för insamlingen för Q4 2025, även ska lämna uppgifter om upphämtningsplatser. Ersättningen för dessa platser kommer preliminärt, i enlighet med övergångsbestämmelser i förpackningsförordningen, vara densamma som för fastighetsnära insamling enligt Naturvårdsverkets nuvarande ersättningsföreskrifter.
Lättillgänglig insamlingsplats
Lättillgängliga insamlingsplatser får användas för insamling av förpackningsavfall från hushåll fram till utgången av 2026. Från den 1 januari 2027 ska lättillgängliga insamlingsplatser användas för insamling av skrymmande förpackningar av papper, kartong och plast. Platserna kan också användas av hushåll och samlokaliserade verksamheter som valt kommunal insamling där det finns ett pågående bygglovs- eller detaljplaneärende som behöver avgöras för att en fastighetsnära insamling ska kunna införas.
Ingen dispens från fastighetsnära insamling
Naturvårdsverkets bedömning är att dispens från kravet på fastighetsnära insamling av hushållens förpackningsavfall, för en kommun eller för ett område inom en kommun, inte är möjlig då det saknas bestämmelser som medger detta. Även om en kommun har dispens från kravet på utsortering och separat insamling gäller därför fortfarande kravet att förpackningsavfallet ska samlas in fastighetsnära (från den 1 januari 2027).
Naturvårdsverket kan enligt 3 kap. 28 § avfallsförordningen i det enskilda fallet ge en kommun eller ansvarig producentansvarsorganisation dispens från kravet på separat insamling av förpackningsavfall. En godkänd dispens innebär att kommunen eller producentansvarsorganisationen kan frångå kravet om att förpackningsavfallet ska sorteras ut och samlas in i separata flöden.
Här kan du läsa mer om dispens från separat insamling:
Frågor och svar
Får kommuner använda lättillgängliga insamlingsplatser för att samla in utsorterat förpackningsavfall i stället för att samla in förpackningsavfallet fastighetsnära?
Lättillgängliga insamlingsplatser får användas för insamling av förpackningsavfall från hushåll fram till utgången av 2026.
Från den 1 januari 2027 ska lättillgängliga insamlingsplatser användas för insamling av skrymmande förpackningar av papper, kartong och plast. Platserna kan också användas av hushåll och samlokaliserade verksamheter som valt kommunal insamling där det finns ett pågående bygglovs- eller detaljplaneärende som behöver avgöras för att en fastighetsnära insamling ska kunna införas.
Utrymmen och plats för avfall
Ny- och ombyggnation
Vid ny- och ombyggnation ska ett byggnadsverk ha de tekniska egenskaper som är väsentliga i frågan om bland annat hushållning av avfall (jmf 8 kap. 4 § plan- och bygglagen). I Boverkets byggregler (BFS 2011:6) ställs krav på att det ska finnas utrymmen eller anordningar för hantering av avfall.
Mer information om Boverkets byggregler finns här:
Befintliga fastighetsbestånd
Avfallsförordningen och förpackningsförordningen ställer krav på utsortering och separat insamling av förpackningsavfall i olika material. Det innebär att många fastighetsägare kommer att behöva se över sina utrymmen eller platser för avfall så att avfallsinnehavare (hushåll och samlokaliserade verksamheter i fastigheten som har valt kommunal insamling) ges möjlighet att sortera ut sitt förpackningsavfall.
Kommunen har rätt att meddela föreskrifter om att fastighetsägare har ett ansvar att möjliggöra utsortering av avfall (jmf mark- och miljödomstolen i Växjös dom i mål nr M 944-16).
Kommunen kan inte ställa krav på att fastighetsägare ska inrätta avfallsutrymmen eller anordningar för avfall i befintliga bostadsbestånd (jmf Kammarrätten i Stockholms dom i mål nr 4155-05). Kommunen kan dock ställa krav på avfallsutrymmens utformning och anordningar för avfall i samband med nybyggnation eller ombyggnation av befintlig fastighet. Den kommunala tillsynsmyndigheten kan också, beroende på omständigheterna i det enskilda fallet, ställa krav på att fastighetsägare anordnar tillräcklig och lämplig plats för avfallshantering som medger utsortering av avfall som produceras på fastigheten.
Föreskrifter om utrymmen, behållare och andra anordningar
Enligt 9 kap. 1 § punkt 1 avfallsförordningen får kommunen meddela föreskrifter om hur utrymmen, behållare och andra anordningar för hantering av avfall ska vara beskaffade och skötas. I de fall en fastighetsägare tillhandahåller ett utrymme eller en anordning för avfallshantering ska fastighetsägaren ta hänsyn till dessa föreskrifter.
Samlokaliserade verksamheter
En samlokaliserad verksamhet som tillsammans med hushåll använder behållare och andra anordningar för hantering av avfall på eller i anslutning till en fastighet kan välja att kommunen samlar in verksamhetens förpackningsavfall.
Den samlokaliserade verksamheten måste göra en aktiv anmälan till kommunen om den vill att kommunen ska samla in verksamhetens förpackningsavfall fastighetsnära (7 kap. 10 § förpackningsförordningen). Kommunen får meddela föreskrifter om vid vilken tidpunkt en anmälan ska göras för att kommunen ska samla in förpackningsavfallet (7 kap. 11 § förpackningsförordningen). En sådan reglering tas lämpligen med i kommunens avfallsföreskrifter.
Samlokaliserade verksamheter som har valt kommunal insamling får även nyttja kommunens lättillgängliga insamlingsplatser för insamling av skrymmande förpackningar av papper, kartong och plast och kommunens återvinningscentraler samt regelbundet återkommande temporära mottagningsplatser för insamling av samtliga förpackningsmaterial (6 kap. 6 och 7 §§ förpackningsförordningen). Naturvårdsverkets bedömning är att det är först när en samlokaliserad verksamhet efter anmälan har fastighetsnära insamling via kommunen som verksamheten får nyttja kommunens andra insamlingssystem för insamling av förpackningsavfall (lättillgängliga insamlingsplatser, återvinningscentraler och regelbundet återkommande temporära mottagningsplatser).
Fram till utgången av 2026
Mellan den 1 januari 2024 och den 31 december 2026 får kommunen samla in förpackningsavfall från samlokaliserade verksamheter som valt kommunal insamling fastighetsnära (6 kap. 3 § förpackningsförordningen). Kommunen får meddela föreskrifter om tidpunkt för anmälan (se avsnittet Samlokaliserade verksamheter).
Från 1 januari 2027
Från den 1 januari 2027 har kommunen enligt 6 kap. 4 § förpackningsförordningen en skyldighet att tillhandahålla insamling av förpackningsavfall från en verksamhet i en fastighet som har fastighetsnära insamling och vars avfallshantering är samlokaliserad med hushållens om verksamheten har valt kommunal insamling.
Verksamheten ska anmäla till kommunen att den vill att kommunen ska samla in verksamhetens förpackningsavfall. Kommunen får meddela föreskrifter om tidpunkt för anmälan.
Definition av samlokaliserad verksamhet
Enligt 1 kap. 8 § förpackningsförordningen definieras en samlokaliserad verksamhet som verksamhet som tillsammans med hushåll använder behållare och andra anordningar för hantering av avfall på eller i anslutning till en fastighet.
Naturvårdsverkets tolkning är att för att en verksamhet ska kunna betraktas som samlokaliserad ska verksamheten dela avfallsbehållare och andra anordningar för hantering av avfall (till exempel underjordsbehållare) med hushållen på eller i anslutning till en fastighet. Det kan exempelvis handla om företag som frisörer eller restauranger som bedriver verksamhet i nära anslutning till hushållen i flerbostadshus och som delar avfallsbehållare med hushållen i huset.
I de fall verksamheten på eller i anslutning till en fastighet inte delar avfallsbehållare och andra anordningar för hantering av avfall med hushåll betraktas verksamheten inte som samlokaliserad. Kommunen har då inte någon skyldighet att hämta verksamhetens förpackningsavfall enligt 6 kap. 3 och 4 §§ förpackningsförordningen.
En samlokaliserad verksamhet ska göra ett aktivt val
Det framgår av 7 kap. 10 § förpackningsförordningen att en verksamhet i en fastighet som har fastighetsnära insamling och som har en avfallshantering som är samlokaliserad med hushållens ska anmäla till kommunen om verksamheten vill att kommunen ska samla in verksamhetens förpackningsavfall. Detta gäller även om verksamheten idag delar avfallsbehållare och andra anordningar för avfall med hushållen. Den samlokaliserade verksamheten måste göra ett aktivt val och välja kommunen som utförare.
Får samlokaliserade verksamheter nyttja kommunens återvinningscentraler?
Samlokaliserade verksamheter som valt kommunal insamling ska få nyttja kommunens återvinningscentraler och regelbundet återkommande temporära mottagningsplatser. Här ska samlokaliserade verksamheter, precis som hushåll, utan kostnad kunna lämna allt utsorterat förpackningsavfall som framgår av 6 kap. 2 § förpackningsförordningen. Samlokaliserade verksamheter som inte valt kommunal insamling och övriga verksamheter ska lämna sitt utsorterade förpackningsavfall till mottagningsplatser för verksamheternas förpackningsavfall.
Kommunens informationsansvar
Från den 1 januari 2024 ska kommunen varje år ta fram lättillgänglig information till hushåll och till de samlokaliserade verksamheter som har valt kommunal insamling. Detta enligt 6 kap. 16 § förpackningsförordningen. Informationen ska täcka:
- hushållens och verksamheternas skyldighet att sortera ut förpackningsavfall och hur sorteringen ska gå till,
- hur hushållen och verksamheterna ska lämna sitt förpackningsavfall i kommunens insamlingssystem,
- hur hushållen och verksamheterna kan förebygga förpackningsavfall,
- hur hushållen och verksamheterna kan bidra till ökad materialåtervinning,
- de insamlingsresultat som utsorteringen bidrar till, angivet i kg per invånare.
Kommunen ska ta fram lättillgänglig information till allmänheten om hur utsorteringen ska gå till på torg, parker och andra populära platser. Kommunens skyldighet att samla in förpackningsavfall från torg, parker och andra populära platser träder i kraft den 1 januari 2026.
Godkända producentansvarsorganisationer ska ges möjlighet att lämna synpunkter på informationen innan den görs tillgänglig för hushållen, verksamheterna och allmänheten.
Kommunen kommer att få ersättning för kostnader som uppstår på grund av kommunens informationsansvar. Ersättningen utgår per år och per permanentinvånare i kommunen enligt Naturvårdsverkets föreskrifter (NFS 2023:14) om ersättning till kommunerna för insamling av förpackningsavfall som omfattas av producentansvar.