Avgifter och ersättning för nedskräpning

Kommuner och vissa producenter berörs av nedskräpningsavgifter. Producenter är ansvariga för att betala avgifter, medan kommuner ska rapportera sina nedskräpningskostnader, och få ersättning för vissa engångsplastprodukter som de städar upp.
Syftet med avgiften är att minska den negativa påverkan som nedskräpning av engångsprodukter utomhus har på miljön. Detta ska uppnås genom att producenterna tar det ekonomiska ansvaret för hantering av avfall som skräpar ner samt det ekonomiska ansvaret för spridning av information om nedskräpning. De inbetalda avgifterna ska sedan fördelas till kommunerna som ersättning för deras städinsatser.
Sidan vänder sig till
Kommuner samt producenter för vissa engångsprodukter inom förpackningar, ballonger, våtservetter eller vissa tobaksvaror och filter.
Aktuellt
Förändringar i förordning (2021:1002) om nedskräpningsavgifter
Regeringen har beslutat om ändringar i förordningen om nedskräpningsavgifter. Beslutet syftar till att öka kommunernas och producenternas förutsebarhet om vilka ersättningar och kostnader de kan förvänta sig, samt att minska den administrativa bördan för de berörda aktörerna.
De nya förändringarna trädde i kraft den 4 mars 2025.
Beräkning av kostnader för att transportera bort och behandla engångsplast
Naturvårdsverket har haft i uppdrag att analysera hur produktavgiften enligt förordningen (2021:1002) om nedskräpningsavgifter ska beräknas när det gäller kostnader för att transportera bort och behandla engångsplastprodukter som städats upp. Uppdraget redovisades till Klimat- och näringslivsdepartementet den 11 oktober 2024.
Beräkning av kostnader för att transportera bort och behandla engångsplast som skräpar ned
Kommuners kostnader för att städa avfall som skräpas ned har fastställts av Naturvårdsverket
Naturvårdsverket har fastställt kommunernas kostnader avseende 2023 enligt 13§ förordningen (2021:1002) om nedskräpningsavgifter.
Föreskrifter om produktavgiftens storlek
Efter nya regler om nedskräpningsavgifter har Naturvårdsverket tagit fram nya föreskrifter som fastställer produktavgiftens storlek.

Vad gäller?
Nya regler för produktavgifter och kommuners ersättning
Regeringen har beslutat om ändringar i förordningen (2021:1002) om nedskräpningsavgifter som syftar till att öka kommunernas och producenternas förutsebarhet om vilka ersättningar och kostnader de kan förvänta sig, samt att minska den administrativa bördan för de berörda aktörerna. I samband med att förändringarna trädde i kraft den 4 mars 2025 har Naturvårdsverket tagit fram förslag på föreskrifter som fastställer storleken på produktavgifterna från avgiftsår 2024 respektive 2025. Det är sammanfattningsvis tre områden som förändras och de beskrivs här.
Förlängd giltighet för föreskrifter om produktavgifter
Föreskrifterna som anger produktavgiftens belopp ska kunna användas under flera år, i stället för att de fastställs årligen. Syftet är att minska den administrativa bördan för Naturvårdsverket samt möjliggöra att utbetalningarna till kommunerna kan ske snabbare.
Förändringen ger också en ökad förutsebarhet för producenterna och kommunerna om storleken på produktavgifterna. För att hålla föreskrifterna aktuella ska produktavgifternas storlek ses över vid behov, dock minst vart tredje år.
Inbetalda produktavgifter fördelas till kommunerna enligt en ny metod
Fördelning av produktavgifter ska ske utifrån respektive kommuns andel av kommunernas fastställda kostnader. Förändringen innebär en förenkling och effektivisering av utbetalningsprocessen, vilket medför administrativa och ekonomiska lättnader för samtliga aktörer.
Förtydligande av vilka förpackningsproducenter som ska betala produktavgift
Ändringen syftar till att tydliggöra och säkerställa att rätt producenter betalar avgiften och tar det gemensamma ekonomiska ansvaret för nedskräpning av dessa produkter.
Tidplan för arbetet med produktavgifterna och ersättning till kommunerna
Arbete med föreskrifter för produktavgifter vilket inkluderar extern remiss av förslaget (12 §) | Q1-3 2025 |
Beslut om årsavgifter gällande 2023 och 2024 för förpackningsproducenter (9 §) | Q2 2025 |
Ikraftträdande av föreskrifter som fastställer produktavgiftens storlek (14 §). | Q3 2025 |
Beslut om årsavgifter gällande 2025 för samtliga producenter (9 §) | Q3 2025 |
Beslut om produktavgifter gällande 2024 och 2025 (15-15a §§, 21 §) | Q3-4 2025 |
Ersättning till kommuner gällande produktavgift 2024 och 2025 (24 §) | Q4 2025-Q1 2026 |
Nationell skräpmätning
Naturvårdsverket genomför en nationell skräpmätning vartannat år. Resultatet från senaste mätningen visar att engångsprodukter, och främst plast, dominerar skräpet som slängs. Det vanligaste skräpet är cigarettfimpar.
Frågor och svar
Vad är nedskräpningsavgifter?
Nedskräpningsavgifter består av två olika avgifter. En fast årsavgift och en rörlig produktavgift.
Årsavgiften ska täcka Naturvårdsverkets kostnader för handläggning, administration och utbetalning av avgifterna, för nationella skräpmätningar samt för att lämna information till konsumenter om engångsprodukter.
Produktavgiften ska fördelas till kommunerna som ersättning för att de städar upp avfallet från dessa engångsprodukter. Kommunerna ersätts också för att samla in och rapportera uppgifter till Naturvårdsverket och för att sprida information i syfte att minska negativ miljöpåverkan från nedskräpning av engångsplastprodukter.
Varför ska en kommun rapportera?
Syftet med kommunernas rapportering är att Naturvårdsverket ska kunna fastställa den produktavgift som producenter, av engångsprodukter som skräpar ner, ska betala. Produktavgiften fördelas sedan mellan kommunerna som ersättning för att de städar upp de engångsprodukter som omfattas av nedskräpningsavgifterna.
Varför är det bara vissa produkter som är belagda med nedskräpningsavgifter?
Det beror på att EU har infört det så kallade engångsplastdirektivet, som innehåller flera åtgärder för att minska negativa miljöeffekter av vissa plastprodukter. Dessa produkter pekas ut som vanliga och särskilt problematiska i nedskräpningssammanhang.
Sverige ska därför säkerställa att producenter för dessa produkter ska ta det ekonomiska ansvaret för att omhänderta dessa plastprodukter när de skräpar ned.
Naturvårdsverket arbetar med en översyn av de produkter som ska betala nedskräpningsavgifter utifrån hur vanligt förekommande de är vid nedskräpning. För detta kommer myndigheten använda resultat från den nationella skräpmätningen som utförs vartannat år.
Hur bestäms produktavgiften som sedan betalas ut som ersättning till kommunerna?
Naturvårdsverket bestämmer produktavgiftens storlek i föreskrifter. Underlag till produktavgiften är kommunernas fastställda kostnader, producenternas rapportering om antalet produkter som släppts ut eller tillhandahållits på den svenska marknaden samt resultatet från de nationella skräpmätningarna som Naturvårdsverket genomför två gånger vartannat år, med start 2023.
Så räknas avgifter och ersättning ut
Här berättar vi hur Naturvårdsverket räknar ut nedskräpningsavgiftens storlek och kommunernas kostnader för att städa upp avfall som skräpats ned.
