Tillsynsvägledning

Buller från väg- och spårtrafik vid bostäder

Vägledning och riktvärden med fokus på buller utomhus från befintliga vägar och spår som exponerar befintliga bostäder.

Omkring två miljoner människor bedöms vara exponerade för trafikbuller som överskrider riktvärdet 55 dBA ekvivalent ljudnivå utomhus vid sina bostäder. Den största delen bullerutsatta finns längs det kommunala vägnätet.

Vägledningen kan användas som stöd för att avgöra när åtgärder behöver övervägas i befintlig miljö och förordningen ska användas för att säkerställa god ljudmiljö vid nya bostäder.

Den här vägledningen vänder sig till

Till dig som arbetar med tillsyn på en tillsynsmyndighet​.
Den kan också vara ett stöd för  väg- och spårhållare och en intresserad allmänhet.

Bra att veta 

Vägledningen för befintliga bostäder publicerades oktober 2016 och reviderades i juni 2017.  Förordningen om trafikbuller vid bostadsbyggande antogs 2015 och reviderades 2017. 

För vägledning vid planering och bygglov för bostäder hänvisas till Boverket.

Vägledning

Vägledningen finns i sin helhet i pdf:en. Där beskriver vi mer om riktvärden för buller från vägar och spår, olika begrepp och när åtgärder behöver övervägas enligt miljöbalken. 

Vägledning och riktvärden för buller från väg- och spårtrafik vid befintliga bostäder, reviderad juni 2017 (pdf 483 kB)

Förordning 2015:216 om trafikbuller vid bostadsbyggande

Tillsynsnytt

Nyhetsbrevet Tillsynsnytt är ett forum för information, idéer och erfarenhets­utbyte och riktar sig till dig som arbetar med tillämpning av miljölagstiftningens bestämmelser.

Riktvärden, nybyggnation av bostäder

I förordning (2015:216) om trafikbuller vid bostadsbyggnader finns bestämmelser om riktvärden för buller utomhus för spårtrafik, vägar och flygplatser vid bostadsbyggnader. Förordningen innehåller även bestämmelser när det gäller beräkning av bullervärden vid bostadsbyggnader. Förordningen är meddelad med stöd av 9 kap. 12 § miljöbalken.

Då det i planbeskrivningen till detaljplan eller i bygglovet, har angetts beräknade bullervärden och nivåerna inte överskrider dessa får i normalfallet ytterligare krav inte ställas via tillsynen (26 kap. 9a § miljöbalken). Begränsningen i tillsynen enligt miljöbalken gäller för nya bostadsbyggnader i de fall ärenden om detaljplan eller bygglov har påbörjats efter den 1 januari 2015. Vid beslutet om detaljplan eller bygglov görs i dessa fall bedömningen om vilka nivåer som får förekomma med hänsyn till möjligheterna att förebygga olägenhet för människors hälsa.

Riktvärdena i trafikbullerförordningen används vid planläggning, i ärenden om bygglov och i ärenden om förhandsbesked angående bostadsbyggnader.

 

Ekvivalent

ljudnivå, dBA

Maximal

ljudnivå, dBA

Ljudnivå utomhus vid fasad

(frifältsvärde)

601

-

Ljudnivå utomhus vid uteplats i

anslutning till bostad

50

702

Riktvärden för trafikbuller som inte bör överskridas vid nybyggnation av bostäder

1 ) För bostäder om högst 35 m2 är riktvärdet vid fasad 65 dBA.

2)  Värdet får överskridas fem gånger per timme mellan kl. 06-22, dock aldrig med mer än 10 dBA.

Om värdet 60 dBA vid fasad ändå överskrids bör minst hälften av bostadsrummen i en bostad vara vända mot en sida där 55 dBA ekvivalent ljudnivå och 70 dBA maximal ljudnivå inte överskrids mellan kl. 22.00 och 06.00 vid fasaden.

Inomhusnivåer regleras i Boverkets byggregler. 

Riktvärden, befintliga bostäder

I detta avsnitt presenteras en sammanfattning av riktvärdena ur vägledningen för buller vid befintliga bostäder. Vi hänvisar till vägledningen för fördjupning om riktvärden för buller från vägar och spår, olika begrepp och när åtgärder behöver övervägas enligt miljöbalken. 

Riktvärden för buller

För att en god miljökvalitet ska nås utanför befintliga bostäder bör enligt infrastrukturpropositionen 1996/97:53, och anknytande dokument från centrala myndigheter i normalfallet följande nivåer underskridas (frifältsvärden).

 

Bostads fasad  
(Leq
24h)

Bostads uteplats (Leq24h)

Bostads uteplats (Lmax)

Vid väg

55 dBA

~55 dBAII

70 dBAI

Vid spår

60 dBA

55 dBA

70 dBAI

I) Tidsvägning Fast. Får överskridas max 5 ggr/genomsnittlig maxtimme dag och kväll (kl. 06-22)

II) Propositionen har inte någon angivelse för ekvivalent nivå för buller från vägtrafik vid uteplats.

För nya bostadsbyggnader i de fall där det i planbeskrivningen till detaljplan eller i bygglovet, har angetts beräknade bullervärden och nivåerna inte överskrider dessa får i normalfallet ytterligare krav inte ställas via tillsynen (26 kap. 9a § miljöbalken). Begränsningen i tillsynen enligt miljöbalken gäller för nya bostadsbyggnader i de fall ärenden om detaljplan eller bygglov har påbörjats efter den 1 januari 2015. Vid beslutet om detaljplan eller bygglov görs i dessa fall bedömningen om vilka nivåer som får förekomma med hänsyn till möjligheterna att förebygga olägenhet för människors hälsa.

När åtgärder behöver övervägas

Enligt praxis i tillsynsärenden behöver åtgärder i normalfallet övervägas först om ”åtgärdsnivåerna” nedan överskrids i äldre befintlig miljö (frifältsvärden).

Vägtrafik utomhus, fasad    ( Leq24h)

Spårtrafik inomhus, natt          ( Lmax)1

65 dBA

55 dBA

Med äldre befintlig miljö avses bullerstörning vid bostäder byggda före våren år 1997 samt att den störande vägen eller spåret inte heller byggts eller inte väsentligt byggts om efter våren år 1997.

Sammanfattningsvis tillämpas följande riktvärden utomhus för att avgöra när skyddsåtgärder eller andra försiktighetsmått behöver övervägas. Observera att den maximala nivån 55 dBA för spårbuller gäller inomhus under natt. 

 

~2015 och framöver ”nya bostads-byggnader”IV

1997 - ~ 2015

”nyare befintlig miljö”

- 1997

”äldre befintlig miljö”

Vägbuller

 vid fasad

Se planbeskrivning eller bygglov

55 dBA Leq24h

65 dBA Leq24h

 

Spårbuller

vid fasad

Se planbeskrivning eller bygglov

60 dBA Leq24h

55 dBAI Lmax&

inne natt

Väg och spår uteplats

Se planbeskrivning eller bygglov

55 dBA Leq24hII

70 dBA LmaxIII

 

I) Tidsvägning Fast. Värdet inomhus får överskridas max1-5 ggr/årsmedelnatt, kl. 22-06

II) Nivån 55 dBA vid uteplats gäller i första hand vid spår.

III) Tidsvägning Fast. Får överskridas max 5 ggr/genomsnittlig maxtimme, kl. 06-22.

IV) Se 26 kap. 9a § miljöbalken. Begränsningen i tillsynen enligt miljöbalken gäller nya bostadsbyggnader i de fall ärenden om detaljplan eller bygglov har påbörjats efter den 1 januari 2015.

Nytta – Kostnader

När åtgärder och andra försiktighetsmått övervägs för att begränsa bullerstörningar ska nyttan av dem vägas mot kostnaderna. Krav får inte vara orimliga att uppfylla (2 kap. 7§ miljöbalken).

Beräkningar och mätningar från vägar och spår

Kontroll av bullernivåer bör i första hand ske genom beräkningar. I vissa fall kan man behöva göra mätningar.

Rapporterna nedan beskriver några vanliga beräkningsmodeller som kan användas i den fysiska planeringen och vid planering av bullerskyddsåtgärder. De kan även användas som hjälpmedel vid tillsyn enligt miljöbalken. För beräkning av spårtrafikbuller har fler inmätningar av nyare tågmodeller utförts av bl.a. Trafikverket.

Vägtrafikbuller. Nordisk beräkningsmodell, reviderad 1996. Rapport 4653

Buller från spårbunden trafik. Nordisk beräkningsmodell (1998). Naturvårdsverket och Banverket. Naturvårdsverket Rapport 4935.

Rapporterna nedan ger information om hur mätning av vägtrafikbuller respektive spårtrafikbuller vanligen genomförs. 

Buller från vägtrafik (pdf 3,9 MB)

·   Buller från spårbunden trafik – förslag till mätmetod. SP rapport 1995:40

Förslaget till mätmetod för buller från spårbunden trafik har antagits som standard av det nordiska standardiseringsorganet Nordtest i NT ACOU 098.

Kort beskrivning av lagstiftningen

Bakgrund och historik

Vägledningen har tagits fram av Naturvårdsverket. En remissversion av vägledningen har varit på ett mindre samråd med bland annat några centrala statliga myndigheter. 

Vägledningen publicerades i oktober 2016.