Bidrag

Organisering av vandringsleder

Granskad: ‎den ‎3‎ ‎juli‎ ‎2024

Under förutsättning att medel finns tillgängliga under 2025 planerar Naturvårdsverket att fortsatt fördela medel för att stärka samordningen och organiseringen av vandringsleder där staten inte är huvudman.

Vem får söka?

En offentlig regional eller lokal aktör, stiftelse eller förening som har ambitionen att anta rollen som regional och/eller tematisk ledsamordnare eller att skapa förutsättningar för detta.

Vad kan jag söka för?

Stärkt regional och/eller tematisk organisering och samordning av vandringsleder där staten inte är huvudman.

Ansökningsperiod

Mer information kommer.

För nästa utlysningsomgång gällande 2025 kommer medfinansiering att krävas med 30 procent. Bidraget för organisering av vandringsleder från Naturvårdsverket får täcka högst 70 procent av de totala stödberättigade kostnaderna. Den resterande delen, alltså 30%, av den totala projektkostnaden ska medfinansieras av den sökande. Medfinansiering avser alltså den del av kostnaden för ett projekt, som inte täcks av bidraget.

Mer information om villkor för medfinansiering kommer efter sommaren.

Medfinansieringsgraden för bidrag för organisering av vandringsleder planeras öka enligt följande:

2025 – 30 procent medfinansieringsgrad

2026 – 50 procent medfinansieringsgrad

2027 – 70 procent medfinansieringsgrad

Efter 2027 när regeringens särskilda satsning på att utveckla arbetet med vandringsleder tar slut kommer bidrag för ändamålet inte längre att fördelas. Naturvårdsverket bidrag för organisering av vandringsleder har skapat förutsättningar för stärkta och nyetablerade organisationer för samordningen av vandringsleder där staten inte är huvudman och målsättningen är att dessa organisationer efter satsningens slut skapar egna finansieringsmodeller för en hållbar regional ledsamordning.

Syfte och målsättning

Syftet med bidraget är att stärka regional och/eller tematisk organisering och samordning av vandringsleder där staten inte är huvudman. 

Målsättningen är en väl utvecklad infrastruktur för vandringsleder. Detta förutsätter, i tillägg till ett nationellt samordningsansvar, en fungerande regional och lokal organisering och samordning. En fungerande organisering och samordning utgör även grunden för representantskap i arbetet inom Nationell samverkansmodell för vandringsutveckling. 

Mottagande part ska ha kapacitet att verka för organisering och samordning på lång sikt och vara utvecklande och stödjande. Mottagande part ska även kunna bidra i det gemensamma nationella arbetet med att tillämpa, förvalta och utveckla Nationellt ramverk för vandringsleder. 

Mottagande part ska aktivt söka och utveckla en regional och/eller tematisk långsiktig organisering och samordning. I den mån den sökande har tematiskt fokus behöver ändå regional samverkan främjas som en del i arbetet. Arbetet ska bidra till tillgängliga och långsiktigt hållbara vandringsleder som i sig bidrar till en stärkt friluftslivsregion med förbättrad folkhälsa och hållbar landsbygds- och platsutveckling som också bidrar till genomförandet av de tio politiska målen för friluftsliv. 

Vem får söka?

En offentlig regional eller lokal aktör, stiftelse eller förening som har ambitionen att anta rollen som regional och/eller tematisk ledsamordnare eller att skapa förutsättningar för detta. Det kan vara en befintlig aktör som vill stärka och utveckla redan befintlig organisering eller en aktör som vill utveckla nya former för samordning i sin region eller tematik.

Vad kan jag söka för?

Flera olika typer av insatser kan rymmas inom syftet att stärka regional och/eller tematisk organisering av vandringsleder. De sökta medlen kan till exempel gå till:

  • kostnader för förankringsarbete/ nätverksskapande
  • avtal mellan parter/överenskommelser som bidrar till att uppfylla bidragets syfte
  • kompetenshöjande insatser så som relevanta konferenser, workshops, utbildningar, studiebesök etcetera 
  • process- och projektledning 

Så ansöker du

Uppdaterad information kommer under hösten 2024.

Så bedömer vi ansökningarna

Naturvårdsverket prioriterar medelsfördelning utifrån de ansökningar som inkommer. Vid bedömningen av inkomna ansökningar gör Naturvårdsverket prioriteringar utifrån hur väl de uppfyller syftet med bidraget inklusive nedanstående kriterier:

  • tydlig plan och kapacitet för att skapa och/eller bibehålla en långsiktig organisering och samordning av vandringsleder 
  • förmåga att genomföra de planerade aktiviteterna, samt
  • hur de planerade aktiviteterna bidrar till realiseringen av Nationell samverkansmodell för vandringsutveckling

Nationellt ramverk för vandringsleder (ramverkvandring.se)

Nationell samverkansmodell för vandringsutveckling (pdf)

Finansieringsform

Bidraget utbetalas i samband med att Naturvårdsverket har fattat beslut.

Naturvårdsverket förbehåller sig rätten att bevilja en mindre summa än den som ansökts. 

Begränsningar

Aktörerna/parterna för aktuellt bidrag får inte delta i projektet inom ramen för ekonomisk verksamhet.

Bidraget får inte användas till:

  • anläggning av ny vandringsled i terräng 
  • skötsel- och/eller underhållsåtgärder efter eller i anslutning till vandringsled
  • marknadsföring av vandringsled, samt
  • ersättning till markägare

Redovisning och förbrukning av medel

Uppdaterad information kommer under hösten 2024.

Möjlighet till fortsatt bidrag

Förutsatt att regeringens aviserade långsiktiga satsning på vandringsleder fortlöper har Naturvårdsverket för avsikt att fortsätta fördela bidragsmedel till vandringsleder där staten inte är huvudman kommande år.  

Bakgrund

Naturvårdsverket ska enligt uppdrag utveckla samordningen om vandringsleder i landet tillsammans med andra huvudmän.

Naturvårdsverket har ett samordningsansvar för vandringsleder där staten inte är huvudman. Med Naturvårdsverkets samordnade roll är syftet att stödja ledsamordnare, ledansvariga och ledförvaltare i arbetet med långsiktigt hållbara vandringsleder till förmån för såväl friluftsliv, hälsa och attraktiv platsutveckling. 

Naturvårdsverket har, tillsammans med andra nyckelaktörer, arbetat fram en Nationell samverkansmodell för vandringsutveckling. Samverkansmodellen ger förutsättningar för tillämpning, förvaltning och utveckling av Nationellt ramverk för vandringsleder på såväl lokal som regional och nationell nivå genom att tydliggöra rollfördelning, arbetssätt och årsprocess för parterna.

Förutsättningen för att Nationell samverkansmodell för vandringsutveckling och därmed Nationellt ramverk för vandringsleder ska fungera är att det finns en fungerande organisering och samordning på regional och lokal nivå. Med detta på plats ges Naturvårdsverket bättre förutsättningar i vårt uppdrag och ansvar som nationell samordnare. 

I enlighet med den särskilda satsning på vandringsleder och fjälleder som regeringen aviserat mellan 2022–2027 fördelar Naturvårdsverket medel till vandringsleder där staten inte är huvudman för att stärka organiseringen och samordningen av dessa leder. Bidraget har medfört att ansvarsförhållanden tydliggjorts och det regionala och tematiska arbetet med vandringsleder har stärkts, vilket i sin tur bidrar till en långsiktigt hållbar infrastruktur för vandringsleder i hela landet. 

Naturvårdsverket är personuppgiftsansvarig och behandlar personuppgifter i enlighet med gällande dataskyddsregler. Du har rätt att begära tillgång till och rättelse eller radering av dina personuppgifter eller begränsning av behandling som rör dig. Du har även rätt att invända mot behandlingen av dina personuppgifter. 

Information om dina rättigheter och kontaktuppgifter till Naturvårdsverkets dataskyddsombud

Integritetsskyddsmyndigheten är ansvarig tillsynsmyndighet för personuppgiftsbehandling och dataskydd. Du kan vända dig dit om du har klagomål rörande dina rättigheter. Du kan också alltid kontakta Naturvårdsverkets dataskyddsombud.

Kontakta Integritetsskyddsmyndigheten (imy.se)

Ändamål och rättslig grund för behandlingen

Naturvårdsverket ser behov av ett kontinuerligt stöd för regional organisering av vandringsleder där staten inte är huvudman och delar ut bidrag enligt anslag 1:3 regleringsbrevet för 2022.

Som en del av detta arbete behandlar Naturvårdsverket personuppgifter för att handlägga, följa upp och kommunicera i bidragsärenden rörande organisering av vandringsleder.

Kontaktuppgifter till bidragstagare kan även komma att delas mellan de som har beviljats medel i syfte att öka samverkan och samordning i enlighet med bidragets syfte. Kontaktuppgifterna delas genom e-postutskick.

Handläggning av bidrag sker enligt den rättsliga grunden myndighetsutövning, artikel 6.1e, dataskyddsförordningen.  Kommunikation sker enligt den rättsliga grunden uppgift av allmänt intresse, artikel 6.1e. 

Dataskyddsförordningen i fulltext, Artikel 6 (imy.se)

Kategorier av personuppgifter

De kategorier av personuppgifter som behandlas är för- och efternamn, e-postadress, telefonnummer, titel, organisatorisk tillhörighet, signatur samt diarienummer i Naturvårdsverkets dokument- och ärendehanteringssystem. 

Automatiserat beslutsfattande, inklusive profilering

Personuppgiftsbehandlingen innebär inte automatiserat beslutsfattande.

Mottagare av personuppgifter

Utöver handläggare inom Naturvårdsverket samt andra bidragstagare kommer även Naturvårdsverkets leverantörer av IT-tjänst samt IT-drift och förvaltning att ha tillgång till dina personuppgifter för att utföra sina uppdrag.

Uppgifter som lämnas in till Naturvårdsverket blir allmänna handlingar hos myndigheten och kan därmed begäras ut enligt tryckfrihetsförordningen. Om personuppgifter finns i en allmän handling kan de som begär ut denna ta del av dessa personuppgifter om personuppgifterna inte omfattas av sekretess enligt offentlighets- och sekretesslagen (2009:400). Naturvårdsverket gör alltid en sekretessprövning innan myndigheten lämnar ut allmänna handlingar.

Överföring av personuppgifter till tredje land

Överföring av personuppgifter till tredje land utanför EU/EES sker inte. 

Hur länge behandlar Naturvårdsverket personuppgifterna?

Handlingar i ärendet som inte ska bevaras gallras vid inaktualitet, dock senast när ärendet avslutas. Inkomna och skickade e-postmeddelanden, inklusive bilagor, vars informationsinnehåll är av tillfällig eller ringa betydelse och som saknar vikt för verksamheten gallras när handlingarna inte längre behövs i verksamheten.

Undantaget från gallring är de personuppgifter som registreras i ärende i Naturvårdsverkets dokument- och ärendehanteringssystem. Dessa kommer att bevaras i myndighetens e-arkiv.