Strandskydd – så fungerar det

flickor på brygga vid sjö, Stockholm
Granskad: ‎den ‎30‎ ‎juni‎ ‎2025

Tack vare strandskyddet har vi möjlighet att promenera längs stränderna, bada, fiska, åka skridskor och göra strandhugg från en båt. Strandskyddet skyddar också djur och växter som lever på och i närheten av stränderna samt i vattnet.

Sveriges stränder är en värdefull naturtillgång med omfattande biologisk mångfald och en källa till naturupplevelser. Det svenska strandskyddet är tillsammans med allemansrätten relativt unikt i ett internationellt perspektiv. Strandskyddet skapar förutsättningar för allmänhetens tillgång till naturupplevelser och för bevarandet av biologisk mångfald i strandnära områden.

Syftet med strandskyddet

Strandskyddets syfte är att långsiktigt 

  1. trygga förutsättningarna för allemansrättslig tillgång till strandområden, och
  2. bevara goda livsvillkor för djur- och växtlivet på land och i vatten.

Strandskyddet gör att vi alla kan njuta av fina strandområden samtidigt som vi skyddar viktiga livsmiljöer för djur och växter. 

Flera av de nationella miljökvalitetsmålen har kopplingar till stränder och strandskyddet, bland annat Levande sjöar och vattendrag, Hav i balans, Levande kust och skärgård, Ett rikt växt- och djurliv, God bebyggd miljö och Ingen övergödning.

Vad har strandskyddet gett oss?

Syftet med strandskyddet är att långsiktigt trygga allmänhetens tillgång till strandområden och att bevara goda livsvillkor för djur- och växtlivet på land och i vatten. Strandskyddet har dock flera viktiga funktioner utöver de utpekade syftena.

Den strandnära zonen är särskilt värdefull för djur och växter, eftersom övergången mellan land och vatten ger förutsättningar för en mångfald olika livsmiljöer och funktioner. Strandområden är mycket artrika och fungerar också som skydd och som passager i landskapet för bland annat fåglar, växter, insekter och vattenlevande arter.

Många vattenlevande organismer är beroende av orörda strandnära livsmiljöer. Av landets rödlistade arter är cirka en tredjedel knutna till strand- och vattenmiljöer. Till exempel grunda kustvattenmiljöer är mycket produktiva och innehåller många värdefulla livsmiljöer. Här hittas bland annat musselbankar och vegetationsklädda bottnar som utgör viktiga livsmiljöer för många arter, vilket ger hög produktion och stor biologisk mångfald. Vegetationen på mjukbottnar stabiliserar också sediment och fungerar som ett filter som tar upp kol och näringsämnen, vilket ger klarare vatten. Grunda kustvattenmiljöer utgör viktiga födosöks-, lek-, och uppväxtområden för många olika fiskarter.

Strandskyddet säkerställer att allmänheten har fri tillgång till stränder på allemansrättslig grund, för rekreation och friluftsliv som bad, fiske, skridskoåkning och promenader. 

I Sverige är allemansrätten en grundläggande princip som säkerställer att alla människor har rätt att vistas i naturen, inklusive stränder. Det främjar jämlikhet genom att göra dessa områden tillgängliga för alla, oavsett social eller ekonomisk bakgrund.

Tillgängliga stränder är även viktigt för besöksnäringen och för attraktiva boendemiljöer. Närhet till vatten har en stark attraktionskraft för många olika intressen. 

Det finns ett stort intresse av att bygga nära vatten men det finns också stora risker med det. Genom att strandskyddet begränsar byggnationer och andra ingrepp för nära stränder bevaras naturliga miljöer. Att bevara naturliga strandmiljöer minskar risken för bland annat erosion och översvämningar som kan orsaka stora skador på byggnader och människors ekonomi och hälsa. Strandskyddet kan på så sätt ses om en klimatanpassningsåtgärd i sig.  

En naturlig miljö som inte är hårdgjord eller bebyggd har en förmåga att behålla vatten och dämpa översvämningar. Den kan också filtrera och mildra utsläpp från översvämmade avlopp och dagvattenbrunnar. Intakta naturliga ekosystem med en rik biologisk mångfald har bättre förmåga att stå emot störningar som kraftiga skyfall, hårda vindar, översvämningar och andra effekter av klimatförändringar.

Stränder och kustlinjer har ofta höga kulturella och estetiska värden som bevaras genom strandskyddet. Stränder fungerar ofta som mötesplatser där människor kan umgås, knyta sociala band och delta i olika aktiviteter tillsammans.

Sverige har en lång kustlinje och många sjöar med särskild kulturell och historisk betydelse. Många stränder har historiskt fungerat som viktiga samlingsplatser och spelat en viktig roll genom handel, sjöfart och fiske. 

Natur- och kulturmiljön, den varierande öppna landskapsbilden samt möjligheten till många olika slags aktiviteter bidrar till strändernas stora upplevelsevärden.

Vilka regler gäller?

Strandskyddet gäller i hela Sverige

  • vid stränder vid havet och vid insjöar och vattendrag
  • både i tätort och i glesbygd, oavsett om det finns gott om sjöar och vattendrag eller inte
  • oavsett vilka naturtyper eller arter som finns
  • 100 meter från strandkanten både upp på land och ut i vattnet, även miljön under vattnet. På en del platser kan strandskyddet vara utvidgat upp till 300 meter.

Strandskyddet gäller inte

  • insjöar vars vattenyta vid normalt medelvattenstånd uppgår till 1 hektar eller mindre
  • vid sträckor av ett vattendrag vars bredd vid normalt medelvattenstånd är 2 meter eller smalare
  • vid insjöar och vattendrag som anlagts efter den 30 juni 1975.

Ett undantag enligt ovan påverkar inte det strandskydd som följer av andra närliggande insjöar eller vattendrag som omfattas av strandskydd. På vissa platser är strandskyddet upphävt, till exempel inom många detaljplaner. Fråga kommunen om vad som gäller för en specifik plats.

strandskydd_storrevatten_illustration.jpg

Strandskydd gäller inte vid sträckor av ett vattendrag vars bredd vid normalt medelvattenstånd är två meter eller smalare. Detta innebär att strandskyddet för ett vattendrag med varierande bredd runt 2 meter kan omväxlande gälla och inte gälla. Strandskyddet gäller i dessa fall vinkelrätt från strandlinjen på sträckor som är bredare än 2 meter.

strandskydd_varierandebredd_illustration.jpg

Sjöars och vattendrags storlek ska bedömas utifrån vad som får anses utgöra normala förhållanden. Det är alltså inte låg- eller högvatten som avgör strandskyddet, utan det som bedöms vara normalt medelvattenstånd. Det är i första hand den enskilde som ska avgöra om strandskydd gäller eller inte, men kommunen eller länsstyrelsen kan ge stöd vid behov (Prop. 2024/25:102 s 25).

Från och med 1 juli 2025 gäller en ny bestämmelse som anger att strandskydd inte gäller vid insjöar och vattendrag som har anlagts efter den 30 juni 1975 (7 kap. 13 c § miljöbalken). Undantaget gäller anlagda vatten oavsett storlek. Länsstyrelsen kan inte heller besluta om att strandskydd ska gälla vid dessa anlagda insjöar och vattendrag.

Om anlagda insjöar och vattendrag hyser stora naturvärden, men inte omfattas av strandskydd, finns det möjlighet att skydda området på annat sätt, t.ex. som naturreservat eller biotopskyddsområde.

Vad är ett anlagt vatten?

Anlagda insjöar och vattendrag är vatten som har skapats av människan genom en fysisk åtgärd. Det kan handla om damm, badsjö eller viltvatten som har anlagts genom grävning, täktsjöar som har uppstått efter brytning av berg eller mineral, eller grävda kanaler och diken som har skapats för att leda vatten i nya sträckningar. När ett anlagt vatten skapas tillkommer vattenmiljöer som inte tidigare fanns.

Det förekommer naturliga insjöar och vattendrag vars omfång, form eller sträckning har modifierats genom till exempel rätning, rensning eller dämning. Dessa kan inte anses vara anlagda och de omfattas därför fortfarande av strandskydd.

Anlagt efter 1975

För att en insjö eller ett vattendrag ska anses undantaget strandskydd ska det fysiska arbetet för att anlägga vattnet i form av schakt, gräv- eller andra anläggningsåtgärder ha påbörjats den 1 juli 1975 eller senare.

Eftersom de flesta åtgärder för att anlägga ett vatten är tillståndspliktiga sedan lång tid tillbaka bör det i många fall framgå av tillståndet när vattnet anlades. I de fall det inte går att utreda om vattnet anlades före den 1 juli 1975 eller vid en senare tidpunkt får det göras en samlad bedömning av vad som är mest sannolikt. Kontakta kommunen för hjälp med detta. 

Täktsjöar

En täktsjö är en vattensamling som uppstått efter avslutad täktverksamhet genom att yt- och grundvatten samlats i brottet. Det kan ta många år innan en täktsjö har nått sin slutliga vattennivå.

En täktsjö anses vara ett anlagt vatten och omfattas därför normalt sett inte av strandskydd. Om uppfyllning av den avslutade täkten påbörjats efter den 30 juni 1975 kommer den täktsjö som uppstår inte att omfattas av strandskydd, oavsett betydelse för växter, djur eller allmänheten.

Om en täktsjö har anlagts tidigare än juli 1975 kan den i vissa fall anses vara en insjö och därför omfattas av strandskydd. Domstolar har bedömt att täktsjöar kan omfattas av strandskydd först när de har fått sådana värden som är av betydelse för strandskyddets syften, och tillräckligt lång tid gått sedan täkten vattenfylldes.

Vatten anlagda före 1 juli 1975

Vid vatten som anlagts före 1 juli 1975 gäller strandskydd. Sådana vatten är många gånger av stort värde för strandskyddets syften. Om ett vatten anlades för länge sedan kan det även vara svårt att skilja det från naturliga vatten.

Praxis har dock vid flera tidigare fall undantagit helt anlagda vatten där den huvudsakliga vattentillförseln inte kommit från ett naturligt vattensystem. Ett äldre anlagt vatten som huvudsakligen förses med vatten med hjälp av pumpar eller vattenledningar har inte ansetts omfattas av strandskydd och kommer inte heller fortsättningsvis att göra det.

Eventuella ytterligare behov av att undanta anlagda vatten från strandskydd bör liksom hittills hanteras av länsstyrelsen genom dess möjlighet enligt 7 kap. 18 § miljöbalken att under vissa förutsättningar upphäva strandskyddet i enskilda fall.

I MÖD 2020:5 var frågan om en anlagd badsjö omfattades av strandskydd. Sjön hade alltid fått sitt vatten från ledningar och hade aldrig ingått i något naturligt vattensystem. Ibland tömdes sjön på vatten under vintern för renoveringsarbeten och skötselåtgärder. Mark- och miljööverdomstolen gjorde bedömningen att sjön i det här fallet inte kunde anses vara en insjö i den mening som avses i 7 kap. 13 § miljöbalken och den omfattades därför inte av strandskydd.

Förklaring till strandskyddets förbudsregler

Inom den strandskyddade zonen är det förbjudet att

  • uppföra nya byggnader
  • ändra byggnader eller sätta upp andra anläggningar eller anordningar som avhåller allmänheten från att röra sig där
  • gräva eller på annat sätt förbereda för sådana byggnationer
  • utföra andra åtgärder som kan skada växt- och djurliv.

Exempel på förbjudna anläggningar är bryggor, pirar, staket och parkeringsplatser. Åtgärder som kan skada växt- och djurliv kan vara att fälla träd, muddra, lägga upp massor eller gödsla.

"Inom ett strandskyddsområde får inte nya byggnader uppföras" (7 kap 15 § 1).

Även flyttbara konstruktioner kan anses som byggnader, till exempel husvagnar och husbåtar som står uppställda betydligt längre än en normal semesterperiod.

Om- och tillbyggnader för samma användningssätt räknas inte som en ny byggnad. Större tillbyggnader kan dock kräva dispens.

"Inom ett strandskyddsområde får inte byggnader eller byggnaders användning ändras eller andra anläggningar eller anordningar utföras, om det hindrar eller avhåller allmänheten från att beträda ett område där den annars skulle ha fått färdas fritt." (7 kap, 15 §, 2).

Med ändring av byggnad eller byggnads användning avses till exempel ombyggnad av en sjöbod till fritidshus, även om byggnaden inte upptar större yta än tidigare. Ändringarna ska ses utifrån den avhållande effekten på allmänheten och uppfattningen om tillgång till strandområdet.

Anläggningar eller anordningar som inkräktar på strandskyddets syfte är inte tillåtna enligt denna bestämmelse. Redan om allmänheten avhålls från att beträda ett område där den annars hade kunnat färdas fritt är anläggningen förbjuden.

Det har alltså betydelse hur allmänheten uppfattar sin rätt till tillträde. Det kan till exempel betyda att en anläggning på en befintlig tomt kan vara otillåten om den ger intryck av att tomtplatsen har utvidgats.

Exempel på anläggningar som kan omfattas är: staket, bersåer, grillplatser, lekplatser, trädgårdsgångar, flaggstänger, trädgårdsland, vägar, parkeringsplatser, campingplatser, golfbanor, tennisbanor, upplag för sprängsten, bryggor, pirar och anordningar för upptagning av båtar.

"Inom ett strandskyddsområde får inte grävningsarbeten eller andra förberedelsearbeten utföras för byggnader, anläggningar eller anordningar som avses i 1 och 2." (7 kap 15 § 3).

Med "andra förberedelsearbeten" avses till exempel trädfällning, schaktning, sprängning eller anläggande av väg.

"Inom ett strandskyddsområde får inte åtgärder vidtas som väsentligt förändrar livsvillkoren för djur- eller växtarter." (7 kap 15 § 4).

Bestämmelserna i hela 7 kap 15 § gäller även påverkan på djur- och växtliv. Nya byggnader, ändringar, anläggningar, anordningar och förberedelsearbeten får inte göras om de väsentligt förändrar livsvillkoren för djur- eller växtarter.

Andra sådana åtgärder kan till exempel vara spridning av gödsel eller bekämpningsmedel, trädfällning eller grävning. Åtgärder inom ramen för näringsverksamhet i jord- och skogsbruk är undantagna från förbudet.

Undantag från strandskyddet

Det finns vissa undantag där förbuden inom strandskyddsområdet inte gäller. Det gäller bland annat åtgärder inom vissa areella näringsverksamheter och åtgärder som bedömts ha stort allmänt intresse, samt inom tomtplats. Vilka verksamheter och åtgärder som omfattas av undantagen framgår i 7 kap. 16–17 §§ miljöbalken och förklaras nedan.

Undantagen påverkar inte tillsynsmyndigheternas möjligheter att meddela förelägganden och förbud med stöd av 26 kap. 9 § miljöbalken.

Det finns vissa byggnationer och åtgärder som är undantagna de generella förbuden inom strandskyddsområde, och som därför inte kräver dispens. Det gäller en byggnad, anläggning, anordning eller åtgärd som inte är avsedd att tillgodose bostadsändamål, om

a) den behövs för en förvärvsverksamhet inom jordbruk, fiske, vattenbruk, skogsbruk eller renskötsel som är avsedd att bedrivas varaktigt, och

b) den för sin funktion, eller för att uppnå ett funktionellt samband med en befintlig byggnad, anläggning eller anordning som används eller är avsedd att användas i verksamheten, måste finnas eller vidtas inom strandskyddsområdet.

Undantaget för de areella näringarna tillkom ursprungligen för att strandskyddet inte skulle inkräkta på pågående markanvändning (prop. 1997/98:45, del 1, s. 321 f.). Kraven är att anläggningen eller åtgärden är omedelbart avsedd och behövlig för näringen och att den måste finnas eller vidtas inom strandskyddsområde. En sådan byggnad får inte utformas så att den ens tillfälligt kan utnyttjas som bostad. Hobbyverksamhet omfattas inte av undantaget. I osäkra fall bör näringsidkaren ansöka om dispens.

Undantag för areella näringar

Strandskyddsdispens prövas inte separat för verksamheter eller åtgärder som

  • tillåtits av regeringen enligt 17 kap. 1, 3 eller 4 § miljöbalken, eller
  • omfattas av ett tillstånd enligt miljöbalken, eller
  • omfattas av ett tillstånd enligt föreskrifter som meddelats med stöd av miljöbalken.

För dessa verksamheter förutsätts att frågan om strandskyddsdispens ingår i prövningen. Syftet är att parallella miljöbalksärenden för samma åtgärd ska undvikas. Vanliga tillståndsärenden som ska omfatta även strandskyddsprövning är miljöfarlig verksamhet enligt 9 kap. miljöbalken och vattenverksamhet enligt 11 kap. miljöbalken.

Vid prövning av tillståndspliktiga verksamheter ska en miljökonsekvensbeskrivning upprättas enligt 6 kap. 1 § miljöbalken. Enligt 6 kap. 3 § miljöbalken är syftet med en miljökonsekvensbeskrivning att verksamhetens sammantagna miljöpåverkan ska kunna bedömas.

Vid en prövning av miljöfarliga verksamheter enligt 9 kap. miljöbalken, vattenverksamheter enligt 11 kap. miljöbalken eller regeringens tillåtlighetsprövning enligt 17 kap. miljöbalken, bedöms samma frågor som vid en prövning om strandskyddsdispens.

Bedömningen sker inom ramen för den lokaliseringsprövning som görs för att se om verksamheten är tillåtlig (se prop. 1997/98:45 del 2 s. 87-88). En separat dispensprövning behöver då inte ske. Dispens från strandskyddet anses gälla för verksamheten i de delar som prövats i tillståndet.

För byggande av större allmänna vägar och järnvägar enligt en fastställd väg- eller järnvägsplan hanteras strandskyddsfrågan på samma sätt som vid tillståndspliktiga verksamheter.

Om vägen/järnvägen berörs av strandskydd ska detta framgå av planen samt utredas genom miljökonsekvensbeskrivningen. Dispens från förbuden anses då föreligga för verksamheten i de delar som prövats i planen.

Den 1 juli 2024 trädde ett nytt undantag i kraft för byggande och underhåll av en starkströmsledning enligt en nätkoncession för linje enligt ellagen (1997:857). Syftet med undantaget är att möjliggöra en snabbare utbyggnad av elnätet och underlätta underhållet av det.

Undantaget omfattar endast åtgärder som ryms inom nätkoncessionen och inte till exempel följdföretag som vägar och upplag som inte har prövats inom ramen för nätkoncessionen.

Eftersom undantaget endast avser starkströmsledningar som byggs med stöd av en nätkoncession för linje, gäller det bara för ledningar som har bedömts vara av angeläget allmänt intresse. Nya ledningar inom nätkoncession för område måste fortfarande prövas mot strandskyddsbestämmelserna. (prop. 2023/24:88)

Länsstyrelsen får enligt 7 kap. 17 § miljöbalken meddela föreskrifter om att förbuden i miljöbalken 7 kap. 15 § miljöbalken inte ska gälla kompletteringsåtgärder till en huvudbyggnad som vidtas

  1. inom 15 meter från huvudbyggnaden men inte närmare strandlinjen än 25 meter, och
  2. inom en tomtplats som har angetts i ett beslut om dispens.

I de län som har beslutat om en sådan föreskrift gäller punkten 1 alltid. Punkten 2 gäller dessutom i de fall där det finns en tomtplatsavgränsning i ett beslut om dispens. Punkten 2 behövs för att kompletteringsåtgärderna inte ska kunna placeras utanför en beslutad tomtplats och strida mot ett sådant beslut.

Om det saknas beslut om tomtplats gäller endast punkten 1. Ordet ”och” tolkas i lagstiftningssammanhang oftast som att både punkten 1 och 2 ska vara uppfyllda. Även här måste båda punkterna vara uppfyllda men endast i de fall där det finns ett beslut om tomtplatsavgränsning. Sedan 2009 ska i ett beslut om strandskyddsdispens anges i vilken utsträckning mark får tas i anspråk som tomt eller annars användas för det avsedda ändamålet, vilket framgår av 7 kap. 18 i § miljöbalken.

Justeringen av möjligheten att föreskriva om undantag för kompletteringsåtgärder infördes 2009 som en lättnad i strandskyddet för att begränsa antalet dispensprövningar, både om en tomtplats har angetts i ett dispensbeslut och om en sådan tomtplatsavgränsning inte har gjorts. Syftet med bestämmelsen framgår av prop. 2008/09:119 s. 44.

Samråd med tillsynsmyndigheten

En åtgärd på en plats som inte omfattas av strandskydd kan i vissa fall kräva samråd med länsstyrelsen. Att till exempel ta ner en betydande andel träd ända fram till strandlinjen, eller anläggningsarbeten vid ett litet vattendrag eller liten sjö skulle kunna innebära en väsentlig förändring av naturmiljön. Det kan därför kräva samråd enligt 12 kap. 6 § miljöbalken.

I de fallen ska du samråda med den myndighet som har tillsyn över verksamheten enligt miljöbalken, vanligtvis länsstyrelsen men det kan också vara Skogsstyrelsen. Åtgärden får inte utföras förrän tidigast sex veckor efter det att anmälan om samråd har gjorts, om inte tillsynsmyndigheten beslutar något annat.

Exempel på samrådsärenden:

  • Större schaktningar.
  • Anläggning, ändring eller större underhållsåtgärder av vägar eller diken.
  • Större dräneringar (som inte är tillståndspliktiga enligt 11 kap. miljöbalken).
  • Genomförande av större tävlingar eller lägerverksamhet.
  • Vissa typer av organiserade guidade turer inom naturreservat och nationalpark.

Är du osäker om en åtgärd ska anmälas för samråd är det bäst att kontakta tillsynsmyndigheten för ett rådgivande samtal.

Läs mer om Samråd vid ändring av naturmiljö

Kommunen svarar på frågor

Vänd dig i första hand till din kommun om du har frågor om strandskydd. I de flesta fall är det kommunerna som bedriver tillsyn och beslutar om undantag/dispens från strandskyddet. För att få dispens krävs särskilda skäl och att åtgärderna är förenliga med strandskyddets syften.

Länsstyrelserna kan fatta beslut om dispens från strandskyddet för områden som skyddas även av annat områdesskydd i miljöbalken, till exempel inom naturreservat. 

Om du misstänker att någon har byggt, hägnat in eller på annat sätt olovligt privatiserat ett strandområde kan du vända dig till kommunen som är tillsynsmyndighet. Det finns särskilda bestämmelser om att bland annat skyltar som avvisar allmänheten och stängsel som utestänger allmänheten. 

Skyltar och stängsel

Naturvårdsverket kan inte ta emot enskilda ärenden om strandskydd från privatpersoner. Vår roll är att ge vägledning till länsstyrelser och kommuner i frågor som rör strandskydd och att yttra oss i ärenden från andra myndigheter.

Årlig uppföljning av dispenser

I slutet av april varje år sammanställer Naturvårdsverket statistik över beslut om dispens från strandskyddet från kommuner och länsstyrelser och redovisar detta till regeringen. Av statistiken framgår bland annat för vilka typer av åtgärder dispens medgivits och vilket särskilt skäl som tillämpats. Naturvårdsverket redovisar också hur många dispenser som har överprövats, upphävts eller överklagats och hur många tillsynsbeslut myndigheterna har fattat.

Antalet dispenser och upphävanden kan vara svåra att jämföra mellan olika län. Förutom att olika län har olika bebyggelsetryck och olika mycket strandskyddade områden finns det också lokala beslut som påverkar strandskyddets utbredning. Ett tiotal del län tillämpar äldre generella beslut av olika omfattning som undantar en del sjöar och vattendrag inom en kommun eller ett län från strandskydd. De flesta län, men inte alla, har också föreskrivit om undantag för kompletteringsåtgärder enligt 7 kap 17 § miljöbalken.

Strandskyddsbeslut årsvis

Länsstyrelsernas beslut

Länsstyrelsen fattar beslut om strandskyddsdispenser i områden som skyddas enligt kapitel 7 i miljöbalken, till exempel inom nationalparker och statliga naturreservat. Länsstyrelsen fattar även dispensbeslut om det gäller vägar, järnvägar och försvarsanläggningar.

Under 2024 har länsstyrelserna fattat 395 beslut om strandskyddsdispens. I ett beslut om att medge dispens kan en eller flera åtgärder ha medgivits eller avslagits. Sammanställningen visar att 554 åtgärder medgivits och 138 åtgärder har nekats.

Kommunernas beslut

Kommunerna fattar beslut om dispens förutom då länsstyrelserna har beslutanderätten, se ovan. Under 2024 har kommunerna fattat beslut om 4298 dispenser från strandskyddet. I ett beslut om dispens kan en eller flera åtgärder ha medgivits eller avslagits. Sammanställningen visar att 6135 åtgärder medgivits.

Överprövning av kommunernas beslut

Länsstyrelsen kan överpröva och upphäva kommunernas beslut om strandskyddsdispens. Sammanställningen visar att länsstyrelserna upphävt sammanlagt 646 av de 6135 åtgärder som kommunen hade medgivit.

Redovisning
Länsstyrelsernas beslut

Länsstyrelsen fattar beslut om strandskyddsdispenser i områden som skyddas enligt kapitel 7 i miljöbalken, till exempel inom nationalparker och statliga naturreservat. Länsstyrelsen fattar även dispensbeslut om det gäller vägar, järnvägar och försvarsanläggningar.

Under 2023 har länsstyrelserna fattat 517 beslut om strandskyddsdispens. I ett beslut om att medge dispens kan en eller flera åtgärder ha medgivits eller avslagits. Sammanställningen visar att 648 åtgärder medgivits och 172 åtgärder har nekats.

Kommunernas beslut

Kommunerna fattar beslut om dispens förutom då länsstyrelserna har beslutanderätten, se ovan. Under 2023 har kommunerna fattat beslut om 4273 dispenser från strandskyddet. I ett beslut om dispens kan en eller flera åtgärder ha medgivits eller avslagits. Sammanställningen visar att 6045 åtgärder medgivits.

Överprövning av kommunernas beslut

Länsstyrelsen kan överpröva och upphäva kommunernas beslut om strandskyddsdispens. Sammanställningen visar att länsstyrelserna upphävt sammanlagt 603 av de 6045 åtgärder som kommunen hade medgivit.

Redovisning
Länsstyrelsernas beslut

Länsstyrelsen fattar beslut om strandskyddsdispenser i områden som skyddas enligt kapitel 7 i miljöbalken, till exempel inom nationalparker och statliga naturreservat. Länsstyrelsen fattar även dispensbeslut om det gäller vägar, järnvägar och försvarsanläggningar.

Under 2022 har länsstyrelserna fattat 568 beslut om strandskyddsdispens. I ett beslut om att medge dispens kan en eller flera åtgärder ha medgivits eller avslagits. Sammanställningen visar att 773 åtgärder medgivits och 170 åtgärder har nekats.

Kommunernas beslut

Kommunerna fattar beslut om dispens förutom då länsstyrelserna har beslutanderätten, se ovan. Under 2022 har kommunerna fattat beslut om 5134 dispenser från strandskyddet. I ett beslut om dispens kan en eller flera åtgärder ha medgivits eller avslagits. Sammanställningen visar att 7151 åtgärder medgivits.

Överprövning av kommunernas beslut

Länsstyrelsen kan överpröva och upphäva kommunernas beslut om strandskyddsdispens. Sammanställningen visar att länsstyrelserna upphävt sammanlagt 739 av de 7151 åtgärder som kommunen hade medgivit.

Redovisning
Länsstyrelsernas beslut

Länsstyrelsen fattar beslut om strandskyddsdispenser i områden som skyddas enligt kapitel 7 i miljöbalken, till exempel inom nationalparker och statliga naturreservat. Länsstyrelsen fattar även dispensbeslut om det gäller vägar, järnvägar och försvarsanläggningar.

Under 2021 har länsstyrelserna fattat beslut om medgivande eller avslag i 641 strandskyddsdispenser. I ett beslut om dispens kan en eller flera åtgärder ha medgivits eller avslagits. Sammanställningen visar att 831 åtgärder medgivits och 206 åtgärder har nekats.

Kommunernas beslut

Kommunerna fattar beslut om dispens förutom då länsstyrelserna har beslutanderätten, se ovan. Under 2021 har kommunerna fattat beslut om 6 001 dispenser från strandskyddet. I ett beslut om dispens kan en eller flera åtgärder ha medgivits eller avslagits. Sammanställningen visar att 8 552 åtgärder medgivits.

Överprövning av kommunernas beslut

Länsstyrelsen kan överpröva och upphäva kommunernas beslut om strandskyddsdispens. Sammanställningen visar att länsstyrelserna upphävt sammanlagt 819 av de 8 552 åtgärder som kommunen hade medgivit.

Redovisning
Länsstyrelsernas beslut

Länsstyrelsen fattar beslut om strandskyddsdispenser i områden som skyddas enligt kapitel 7 i miljöbalken, till exempel inom nationalparker och statliga naturreservat. Länsstyrelsen fattar även dispensbeslut om det gäller vägar, järnvägar och försvarsanläggningar.

Under 2020 har länsstyrelserna fattat beslut om medgivande eller avslag i 527 strandskyddsdispenser. I ett beslut om dispens kan en eller flera åtgärder ha medgivits eller avslagits. Sammanställningen visar att 700 åtgärder medgivits och 143 åtgärder har nekats.

Kommunernas beslut

Kommunerna fattar beslut om dispens förutom då länsstyrelserna har beslutanderätten, se ovan. Under 2020 har kommunerna fattat beslut om 5 518 dispenser från strandskyddet. I ett beslut om dispens kan en eller flera åtgärder ha medgivits eller avslagits. Sammanställningen visar att 7 514 åtgärder medgivits.

Överprövning av kommunernas beslut

Länsstyrelsen kan överpröva och upphäva kommunernas beslut om strandskyddsdispens. Sammanställningen visar att länsstyrelserna upphävt sammanlagt 711 av de 7 514 åtgärder som kommunen hade medgivit.

Redovisning

Strandskyddets historia och utveckling

Strandskyddsbestämmelserna i Sverige har en lång historia som började redan 1938 med den så kallade fritidsutredningen. Här är en översikt över hur strandskyddet har utvecklats genom åren.

Införande av strandskydd på vissa platser

  • 1947: Länsstyrelserna får möjlighet att förbjuda bebyggelse i vissa strandnära områden. Syftet var att förhindra den ökande exploateringen av dessa områden, särskilt nära tätorter.
  • 1950: En provisorisk strandlag infördes, som senare ersattes av en permanent strandlag 1953.  Strandskyddet infördes för att skydda allmänhetens rätt att nyttja strandområdena, även för de som inte äger strandfastigheter.
  • 1965: Strandskyddet blev en del av Naturvårdslagen. Syftet med bestämmelserna var att säkerställa allmänhetens tillgång till bad- och friluftsområden vid vissa sjöar och vattendrag. 
  • 2025: Det ges möjlighet att i enskilda fall införa strandskydd i ett område upp till 100 meter från strandlinjen vid små insjöar och smala sträckor av vattendrag om det är av särskild betydelse för att säkerställa något av strandskyddets syften.

Generellt strandskydd i hela landet

  • 1975: Ett generellt strandskydd infördes bland annat för att hantera den ökande fritidsbebyggelsen. Detta innebar ett generellt förbud mot att bebygga stränder vid såväl kust som i inlandet, med möjlighet för länsstyrelsen att medge dispens om området saknade betydelse för bad och friluftsliv. Skyddet skulle gälla med en bredd av 100 meter från strandlinjen.
  • 1994: Naturvårdslagen ändrades så att strandskyddets syfte utökades till att även omfatta skydd för växt- och djurlivet, inte bara allmänhetens tillgång till stränderna.
  • 1999: Miljöbalken träder i kraft och naturvårdslagens bestämmelser om strandskydd överförs till balkens 7 kapitel.
  • 2009: En större reform genomfördes för att anpassa  reglernas tillämpning och öka det lokala och regionala inflytandet över strandskyddet. Kommunerna tog över huvudansvaret för att besluta om dispenser och bedriva tillsyn. De särskilda skälen för dispens infördes. Kommunerna fick möjlighet att peka ut områden lämpliga för landsbygdsutveckling (LIS).
  • 2025: Det generella strandskydd gäller inte längre vid små insjöar och smala sträckor av vattendrag och inte heller vid vatten som anlagts efter den 30 juni 1975.

Möjlighet att upphäva strandskyddet

  • 1975: Redan när det generella strandskyddet infördes fick länsstyrelsen möjlighet att bestämma att strandområden som uppenbart saknade betydelse för strandskyddets syfte inte skulle omfattas av skyddet. Detta kunde ske i ett enskilt fall eller som ett generellt undantag för hela eller delar av länet.
  • 1994: När strandskyddets syfte utökades till att också omfatta skydd för växter och djur måste alla äldre undantag omprövas mot det nya syftet. De undantag som inte omprövats senast 1999 upphörde att gälla.
  • 2009: Länsstyrelsen fick möjlighet att upphäva strandskyddet i enskilda fall om det var uppenbart att området saknade betydelse för strandskyddets syften.
  • 2014: Reglerna ändrades för att ge länsstyrelserna större möjligheter att upphäva strandskyddet vid små sjöar och vattendrag.
  • 2025: Länsstyrelsens möjlighet att upphäva strandskydd vid små sjöar och vattendrag tas bort. Istället införs möjlighet att i det enskilda fallet upphäva strandskyddet vid en upp till tre meter bred vattendragssträcka i de fall en sådan sträcka angränsar till en annan vattendragssträcka som är två meter eller smalare och som inte omfattas av strandskydd.

Hitta vidare