Förbered ditt anbud

Granskad: ‎den ‎5‎ ‎augusti‎ ‎2025

Om du vill lämna in anbud för publika laddstationer behöver du göra vissa förberedelser. Här hittar du information om vad som behöver göras.

Så här ser processen för publik laddinfrastruktur ut

Undersök och planera

För att förbereda ditt anbud behöver du gå igenom stegen nedan.

  1. Bestäm vilken effekt laddstationen ska ha. Du kan söka stöd inom två olika typer av laddning: Publik laddning för personbilar 10–50 kW  och Publik snabbladdning från personbilar för 150 kW. Avgör vilken av laddningskategorierna som gäller för ditt anbud. 
  2. Bestäm antal laddpunkter och maximal effekt per laddpunkt. Förbered information om eventuell lastbalansering och lägsta laddeffekten per laddpunkt som kommer att kunna levereras när alla laddpunkter nyttjas samtidigt.
  3. Kontrollera koordinaterna för den tänkta platsen. Med plats avses koordinater för en geografisk punkt som geografiskt är så centrerad som möjligt på den plats där laddstationen planeras. Platsen ska anges i koordinatsystemet SWEREF 99 TM. Kontrollera om den planerade platsen för laddstationen är öppen eller stängd i kartan. Är platsen stängd kan du inte få stöd för att uppföra din laddstation där.

    Se till att du öppnar kartan som gäller din laddningskategori. Det finns två kartor som ser olika ut – en karta per laddningskategori.
    Karta: Publik snabbladdning för personbilar, från 150 kW
    Karta: Publik laddning för personbilar, 10–50 kW
  4. Kontrollera vilka kriterier som gäller för utlysningen.
    Undersök om alla kriterier för den laddningskategori du valt för din planerade laddstation är uppfyllda. 
    Kriterier och urvalsprocess (pdf)
  5. Kontrollera om du omfattas av lagkrav enligt plan- och byggförordningen. Mer information finns på sidan:
    Laddstationer öppna för allmänheten

Obs! Ett anbud får endast gälla en laddstation på en plats inom en laddningskategori! Om du vill söka stöd för flera laddstationer på olika platser, eller inom de båda laddningskategorierna på samma plats, ska de fördelas på olika anbud.

Fyll i svarsblanketten

Genom svarsblanketten ska du visa hur kriterierna för utlysningen uppfylls. Fyll i blanketten och bifoga tillsammans med anbudet. Välj svarsblankett utifrån aktuell laddningskategori.

Publik snabbladdning för personbilar, från 150 kW (pdf)
Publik laddning för personbilar, 10-50 kW (pdf)

Samla in kostnadsunderlag

Till anbudet behöver du bifoga offerter eller annat kostnadsunderlag som tydliggör åtgärdens investeringskostnader.

Bifoga dessa underlag

  • Registreringsbevis eller registerutdrag
    Hämta registreringsbevis från Bolagsverket eller registerutdrag från Skatteverket.
  • Senaste årsredovisningen
    Vi behöver den senast färdigställda årsredovisningen och dess revisionsberättelse om årsredovisningen är reviderad av revisor.
  • Aktuell balans- och resultatrapport
    För att vi ska kunna göra en rättvis bedömning av er ekonomiska situation, bör balans- och resultatrapporten inte vara äldre än tre månader.

Förbered dessa underlag vid behov

  • Lånelöfte
    Om medfinansieringen ska ske med banklån, ska lånelöfte från bank bifogas ansökan.
  • Medfinansieringsintyg
    När en annan organisation än den sökande ska stå för en del av finansieringen, bifoga ett intyg om medfinansiering.
    Blankett: Medfinansieringsintyg (pdf)
  • Fullmakt
    En fullmakt ska skickas in om
    • du som skriver ansökan inte är behörig firmatecknare i den sökande organisationen
    • du som anges som kontaktperson i ansökan är utomstående från organisationen som söker stödet.
    Blankett: Fullmakt (docx)
  • Intyg för utbetalning
    Om det bankgiro eller plusgiro som anges för utbetalning av stöd tillhör en ekonomisk förvaltare eller ett annat bolag inom samma koncern som den sökande, behövs ett intyg som bekräftar kopplingen och visar att den sökande har rätt att använda detta. Intyget ska vara undertecknat av både den sökande och bank- eller plusgirots ägare. Det kan exempelvis vara ett digitalt underskrivet intyg, ett underskrivet brev eller en skrivelse som visar hur den sökande och moderbolaget hör ihop.

Om du söker stöd för 10 miljoner kronor eller mer

  • Likviditetskalkyl
    Likviditetskalkylen ska visa när ekonomiska medel löpande förväntas skjutas till från ägarkapital eller andra medfinansiärer, till vilka belopp och från vem, samt när och i vilken omfattning kostnader förväntas uppstå.
  • Riskanalys
    Riskanalysen ska beskriva potentiella hinder som kan göra att åtgärden inte blir av, försenas eller inte kan genomföras som planerat. Den ska också innehålla en plan för hur dessa risker förebyggs eller hanteras om de inträffar. Exempel på områden i riskanalysen är ekonomi, teknik, marknad, organisation, miljö och säkerhet.
  • Samarbeten och avsiktsförklaringar
    Om er åtgärd är beroende av andra parters medverkan ska ni styrka sådana samarbeten genom exempelvis avsiktsförklaringar eller kundundersökningar. Det kan handla om leverantörer, framtida kunder eller andra samarbetspartner.

Förbered information om projekt och organisation

När du fyller i ansökningsformuläret i länsstyrelsens e-tjänstportal, behöver du beskriva den planerade investeringen och fylla i uppgifter om den sökande organisationen. Se till att ha uppgifterna redo när det är dags att skicka in din ansökan, till exempel

  • beskrivning av planerat projekt
  • investeringskostnad och andel du söker stöd för
  • tidplan för projektet
  • kostnadsplan för investeringen
  • finansiering utöver eventuellt stöd
  • uppgifter om sökande organisation och kontaktuppgifter till firmatecknare och kontaktperson.

Lämna anbud via länsstyrelsernas e-tjänstportal

Lämna anbud via länsstyrelsernas e-tjänstportal. Där bifogar du också de underlag du förberett. Observera att formuläret stänger klockan 16.30 den 3 oktober 2025. Har du tekniska problem med ansökningsformuläret? Kontakta Länsstyrelsernas IT-support, telefonnummer: 010-223 03 03. Supporten är öppen måndag till fredag klockan 7.30–16.30.

Länsstyrelsernas e-tjänstportal