Icke-publik laddning och laddning för sjöfart, flyg eller arbetsmaskiner

Granskad: ‎den ‎8‎ ‎augusti‎ ‎2025

Du kan ansöka om stöd från Klimatklivet för laddstationer som ska användas för att ladda elfordon i din egen verksamhet eller för att ladda båtar, flyg och arbetsmaskiner. Sådan laddinfrastruktur är en viktig del i omställningen till gröna transporter.

Klimatklivet kan bevilja stöd till laddstationer som används i din egen verksamhet och till laddstationer som används både av din verksamhet och av andra organisationer, det vill säga icke-publika och semipublika laddstationer.

Om du vill ansöka om stöd för laddstationer för boende eller anställdas privata elfordon, ska du istället söka stöd genom Ladda bilen.

Ladda bilen

Ansökningsprocessen

Om du söker stöd för att sätta upp en laddstation för din verksamhets eller organisations egna elfordon är laddningen icke-publik. Det kan vara laddstationer för att ladda fordon hos transportörer, hantverkare, taxiföretag eller liknande. Några exempel är:

  • Laddstation i en taxiverksamhet för att ladda elfordon som ska ersätta bensin- och dieseldrivna taxibilar.
  • Laddstation för att ladda elfordon som en idrottsförening vill ersätta sina bensin- och dieseldrivna skåpbilar med.
  • Laddstation för att ladda elfordon som används av en byggfirma och som ska ersätta firmans bensindrivna skåpbilar.

Om laddstationen ska användas både av din verksamhets elfordon och av andra organisationers elfordon kallas den för semipublik. Laddstationen är då till för din organisation samtidigt som du gör den tillgänglig för en annan organisation genom avtal eller liknande.

För semipublik laddning  gäller särskilda förutsättningar. 

Laddning på lika villkor vid semipublik laddning

Enligt EU-regler om statligt stöd måste laddning ske på samma villkor för alla organisationer när det gäller tillträde, tariffer, autentisering, betalningsmetoder och andra användarvillkor. Avgifter som tas ut ska motsvara marknadspriserna.

Energimyndighetens riktade stöd till semipublika laddstationer

Energimyndigheten har ett stöd för semipublik laddinfrastruktur för tunga fordon inom stödet Regionala elektrifieringspiloter för tunga transporter Kanske är detta riktade stöd bättre anpassat för din planerade investering? Undersök gärna vilka möjligheter du har till stöd där.

Regionala elektrifieringspiloter för tunga transporter (energimyndigheten.se)

Några exempel på semipublika laddstationer:

  • Laddstation på ett åkeri där anslutna åkare kan ladda elfordon som ska ersätta diesellastbilar.
  • Laddstation för att ladda elfordon som ska ersätta dieseldrivna transportfordon hos ett logistikföretag.

Klimatklivet kan ge stöd till laddstationer som ska användas av arbetsmaskiner, elbåtar och elflyg. Några exempel är:

  • Laddstation i en småbåtshamn där kunder kan ladda elbåtar.
  • Laddstation för elflygplan.
  • Laddstation för eldrivna arbetsmaskiner som ska ersätta dieseldrivna arbetsmaskiner.

Du kan få stöd för batterilager som installeras tillsammans med en laddstation om dess funktion är att minska effektbehovet för laddningen. Batterilagret ska komplettera effektförsörjningen via elnätet och installeras i syfte att upprätthålla effekt till laddstationen.

Laddinfrastruktur som måste genomföras för att uppfylla lagkrav får inte finansieras med stöd. Plan- och byggförordningen (PBF) innehåller särskilda regler för parkeringsytor.

Du behöver undersöka om du omfattas av kraven och vad som gäller för dig.

För vägledning om dessa krav hänvisar vi till Boverket:

Regler för laddning av elfordon (boverket.se)

Kostnader som följer av kraven enligt PBF ska räknas bort från investeringskostnaden som sökt stödbelopp baseras på.

Ny- eller ombyggnation, 3 kap. 20 b § PBF

Nya eller ombyggda bostadshus med fler än 10 parkeringsplatser i byggnaden eller på tomten ska ha ledningsinfrastruktur för laddning av elfordon (förberedelse med tomrör eller liknande) till alla parkeringsplatser.

Uppvärmda byggnader som inte är bostadshus och som har fler än 10 parkeringsplatser i byggnaden eller på tomten ska ha ledningsinfrastruktur till en femtedel av parkeringsplatserna och minst en (1) laddpunkt för elfordon vid ny- eller ombyggnation.  Bostadshus med fler än 10 parkeringsplatser:

  • Kostnader för ledningsinfrastruktur till samtliga parkeringsplatser ska räknas bort från investeringskostnaden.

Stödberättigande kostnad = Total investeringskostnad minus hela kostnaden för parkeringsytans ledningsinfrastruktur (såvida ledningsinfrastrukturen inte redan finns).

Uppvärmda byggnader som inte är bostadshus och har fler än 10 parkeringsplatser:

  • Kostnader för en laddpunkt ska räknas bort från investeringskostnaden.
  • Kostnader för en femtedel av ledningsinfrastrukturen till samtliga parkeringsplatser ska räknas bort från investeringskostnaden.

Stödberättigande kostnad = Total investeringskostnad minus (kostnad för 1 laddpunkt + 20 % av hela ledningsinfrastrukturen till parkeringen).

Om det redan finns minst en laddpunkt och/eller ledningsinfrastruktur behöver du inte dra av något från investeringskostnaden utan kan söka stöd för hela investeringen.

Retroaktiva krav, 3 kap. 20 c § PBF

Krav för befintliga byggnader innebär att uppvärmda byggnader som inte är bostadshus och har fler än 20 parkeringsplatser i byggnaden eller på tomten ska ha minst en laddpunkt för elfordon.  

Uppvärmda byggnader, som inte är bostadshus, med fler än 20 parkeringsplatser:

  • Kostnader för en laddpunkt ska räknas bort från investeringskostnaden.

Om det redan finns minst en laddpunkt på parkeringen behöver du inte dra av något från investeringskostnaden utan kan söka stöd för hela investeringen.

Förbered din ansökan

Här har vi samlat allt du behöver veta för att förbereda och skicka in din ansökan för icke-publik laddning och laddning för sjöfart, flyg eller arbetsmaskiner.

Förbered din ansökan

Kan mitt projekt få stöd?

Här kan du läsa mer om de viktigaste villkoren och reglerna för vilka projekt som kan få stöd.

Kan mitt projekt få stöd?

Goda exempel inom laddinfrastruktur

Hitta vidare