PÅ DEN HÄR SIDAN:
Att lämna uppgifter via API
En verksamhet kommer kunna lämna uppgifter till Naturvårdsverkets avfallsregister med hjälp av API. API är en webbtjänst som möjliggör att två olika system kan utbyta information med varandra.
Så här sker informationsutbytet:
- Det avsändande systemet anropar avfallsregistrets API genom att skicka uppgifterna i anteckningen om avfallet.
- Avfallsregistrets API kontrollerar att uppgifterna är korrekta, accepterar och returnerar ett OK-svar tillbaka tillsammans med ett avfalls-id.
- Om uppgifterna i anteckningen inte kan tas emot returnerar avfallsregistrets API ett felmeddelande.
Avfalls-id är ett slags löpnummer som systemen kan använda för att ”länka ihop” en och samma avfallsmängd i efterföljande anteckningar. I det egna verksamhetsstödsystemet är denna uppgift frivillig att använda.
Checklista inför anslutning till avfallsregistrets API
Vem kan ansluta?
Verksamhetsutövare som är anteckningsskyldiga enligt avfallsförordningen och ska lämna uppgifter digitalt till avfallsregistret. Även tjänsteleverantörer och mjukvaruleverantörer har möjlighet att ansluta till avfallsregistrets API för att möjliggöra för sina kunder att lämna uppgifter till Naturvårdsverket.
Det finns två miljöer att ansluta sig till, en test- och en produktionsmiljö. Den som utvecklar ett system kan begära åtkomst till testanslutning för att testa sin integration och få systemet godkänt för produktionsanslutning. Den som har ett godkänt system upprättar sedan ett avtal för produktionsanslutning för att ansluta systemet till produktionsmiljön.
Införskaffa klientcertifikat
Ett certifikat är en e-legitimation som används för säker anslutning mellan två system och bland annat medger krypterad datatrafik, som förhindrar att informationen påverkas eller avlyssnas när den skickas mellan system. För att kunna ansluta ett verksamhetsstödsystem till tjänsten behövs ett klientcertifikat. Som regel behöver verksamhetsutövare ha ett klientcertifikat, förutom när man köper verksamhetsstödsystemet som en tjänst från en tjänsteleverantör.
Kostnad för klientcertifikat och hur lång tid det tar att få det varierar mellan certifikatutfärdarna. Normalt kan det ta ett par veckor att få sitt certifikat på plats, och ibland kan det krävas ett fysiskt besök hos leverantörerna för att verifiera sin identitet.
Anslut er organisation till en digital brevlåda
Inloggningsuppgifter och åtkomstnycklar skickas via Mina meddelanden eller krypterad e-post. Naturvårdsverket rekommenderar att man ansluter sin organisation till en digital brevlåda för att ta emot åtkomstnycklar via Mina meddelanden. Det går bra att ansluta sig till valfri digital brevlåda.
Påbörja utveckling utifrån teknisk dokumentation
API för anteckning är ett publikt REST-baserat API som Naturvårdsverket erbjuder för att kunna lämna uppgifter direkt till avfallsregistret. För att utveckla organisationens integration gentemot avfallsregistrets API, utgå från den tekniska dokumentation som finns publicerad på Naturvårdsverkets webbplats, vilket omfattar bl.a. informationsmodeller, användningsfall och teknisk guide.
Begäran om åtkomst för testanslutning
För att kunna genomföra tekniska tester av en integration gentemot avfallsregistret krävs åtkomst till testmiljön. Anslutande part skickar in en begäran om åtkomst för testanslutning tillsammans med ett klientcertifikat (utställt på samma organisationsnummer som begäran avser). Naturvårdsverket returnerar inloggningsuppgifter och åtkomstnyckel till testmiljön via Mina meddelanden eller krypterad e-post.
Genomför tester gentemot testmiljö
Tillsammans med teknisk personal hos Naturvårdsverket verifierar anslutande aktör att man har åtkomst till testmiljö, samt genomför givna testfall. Efter godkända resultat har mottagits av Naturvårdsverkets tekniska förvaltning är systemet nu godkänt för teknisk anslutning till avfallsregistrets produktionsmiljö.
Ingå avtal för produktionsanslutning
För att lämna uppgifter till avfallsregistret via API måste verksamhetsutövaren och/eller tjänsteleverantören ingå avtal för produktionsanslutning med Naturvårdsverket. Avtalsmallen ska fyllas i, skrivas ut i ett exemplar, undertecknas av behörig firmatecknare och skannas för att sedan mailas kundtjanst@naturvardsverket.se. Det går också bra att skicka in via post.
Anslut till produktionsmiljö
I samband med retur av avtal för produktionsanslutning får verksamhetsutövaren och/eller tjänsteleverantören inloggningsuppgifter och åtkomstnyckel till produktionsmiljö via Mina meddelanden eller kypterad e-post. Efter en genomförd anslutning till produktionsmiljö meddelar anslutande aktör detta till Naturvårdsverkets tekniska förvaltning, varpå ärendet kan avslutas.
Kontakt
Har du frågor, kontakta vår kundtjänst