Vägledning

Strandskydd - en vägledning för planering och prövning

En man sitter lutad mot ett träd vid en sjö.

Frågor och svar om nya strandskyddsregler

Granskad: ‎den ‎16‎ ‎maj‎ ‎2025

Den 15 maj beslutade regeringen om propositionen Lättnader i strandskyddet – ett första steg 2024/25:102. Propositionen innebär flera ändringar i reglerna om strandskydd. De nya reglerna träder i kraft den 1 juli 2025. Här har vi samlat de vanligaste frågorna och svaren om de nya reglerna.

Kortfattat innebär lagändringarna att strandskydd tas bort vid små sjöar och vattendrag. Länsstyrelsen får en ny möjlighet att upphäva samt införa strandskydd i anslutning till dessa små vatten. Det blir också tydligt att strandskydd inte omfattar anlagda vatten. Ett nytt särskilt skäl för verksamheter tillkommer och undantaget för areella näringar justeras.

Sidan vänder sig till

Främst länsstyrelser och kommuner i sitt arbete med prövning av strandskyddsärenden.

Bra att veta

Sidan uppdateras löpande och kommer med tiden ersättas av nya sidor med ämnesvisa vägledningar.

Generellt om de nya reglerna

Kortfattat innebär lagändringarna att: 

  • Generellt strandskydd tas bort vid insjöar mindre än en hektar och vattendrag smalare än två meter. Länsstyrelsen ska kunna införa strandskydd för områden vid sådana vatten som har särskild betydelse för att säkerställa något av strandskyddets syften. 
  • Länsstyrelsen ges möjlighet att under vissa omständigheter upphäva strandskyddet vid sträckor av vattendrag som är smalare än 3 meter.
  • Strandskyddet tas bort vid sjöar och vattendrag som anlagts efter 1975.
  • Undantaget för de areella näringarna skogsbruk, jordbruk, vattenbruk, rennäring och fiske justeras. Bland annat läggs vattenbruk till bland undantagna näringar. 
  • Det införs en ny möjlighet till dispens från strandskyddet för förvärvsverksamheter med begränsad påverkan på strandskyddet.
  • Kommunerna ska i vissa fall kunna besluta att upphävt strandskydd inte återinträder när en äldre detaljplan ersätts med en ny. 
  • Det förtydligas att strandskydd som länsstyrelsen har upphävt i ett område som uppenbart saknar betydelse för strandskyddets syften inte återinträder när äldre detaljplaner upphävs eller ersätts. 

 

Propositionen finns publicerad på regeringens hemsida.

Lättnader i strandskyddet - ett första steg (regeringen.se)

Som bilagor till propositionen finns en sammanställning av de utredningar som ligger till grund för förslagen.

De nya reglerna börjar gälla den 1 juli 2025. Hittillsvarande 7 kap. 18 § miljöbalken ska fortsatt gälla för sådana ärenden om upphävande av strandskydd som inletts före ikraftträdandet.

Naturvårdsverket uppdaterar löpande vägledning här på vår hemsida.

Små sjöar och smala vattendrag

Vi avser att med kommande vägledning försöka visualisera några exempel på hur man kan bedöma strandskyddet om vattendraget varierar i bredd och när det förgrenar sig m.m. Bedömning av vad som är normalt medelvattenstånd och hur brett vattendraget är behöver fortfarande göras i varje enskilt fall.

I praktiken kan det bli smala kilar av områden där strandskydd inte gäller. Det kan bli en svår situation ur digitaliseringssynpunkt. Annars är det först om länsstyrelsen behöver besluta om att strandskydd ska gälla vid dessa sträckor eller om en ansökan inkommer om att upphäva intilliggande sträckor inom samma fastighet (om max 3m bredd), som länsstyrelsen verkligen behöver hantera frågan.

En åtgärd på en plats som inte omfattas av strandskydd kan i vissa fall kräva samråd med länsstyrelsen. Att till exempel ta ner en betydande andel träd ända fram till strandlinjen vid ett litet vattendrag eller liten sjö skulle kunna innebära en väsentlig förändring av naturmiljön. Det kan därför kräva samråd enligt 12 kap. 6 § miljöbalken.

Ja, det riskerar att bli tidskrävande med fältbesök och bedömningar i varje enskilt fall. Det finns inga särskilda medel för detta heller. Det finns inget uppdrag för lantmäteriet eller annan myndighet att göra nya inmätningar för att säkerställa underlag för små sjöar och smala vattendrag. Naturvårdsverket har noterat behovet och fört det vidare, men uppdrag till andra myndigheter är det regeringen som bestämmer om.

Anlagda vatten

Täktsjöar nämns i propositionen som exempel på ett anlagt vatten som inte kommer att omfattas av strandskydd genom den nya bestämmelsen. Täktsjöar har i flera rättsfall ansetts vara insjöar som omfattas av strandskydd när de har fått sådana värden som är av betydelse för strandskyddets syften, och tillräckligt lång tid gått sedan täkten vattenfylldes. (till exempel MÖD M 2628-18). Detta kommer alltså att ändras genom nya bestämmelserna om täktsjön har tillkommit efter 30 juni 1975.

Propositionen nämner inte restaurering eller återvätning specifikt. Här behöver man bedöma i varje enskilt fall om det rör sig om en modifiering av befintligt naturligt vatten eller ett nyskapande/anläggande av "nytt" vatten. En grundläggande förutsättning för att strandskydd ska kunna gälla är att vattnet utgör en insjö eller ett vattendrag. Vattendrag ska också vara bredare än 2 meter och sjöar större än 1 hektar.

Undantag för areella näringar

Vattenbruk läggs till som en självständig term i uppräkningen av undantagna näringar. Vattenbruk är ett samlingsnamn för odling och uppfödning av vattenlevande organismer. Till exempel odling. 

Omsättningskravet justeras - bisyssla ska omfattas av undantagsbestämmelsen men hobbyverksamheter ska exkluderas likt tidigare. Bisyssla ska omfattas av undantagsbestämmelsen om näringen utgör förvärvsverksamhet. 

Funktionella kravet förtydligas -  begreppet funktionellt samband läggs till, inte bara för sin funktion. Ett förtydligande efter praxis.

Vattenbruk är bland annat uppfödning och odling av fisk, alger, sjöpungar och vattenlevande kräftdjur samt musslor, ostron och andra vattenlevande blötdjur.

Vattenbruk - Vägledningar - Vägledning, föreskrifter och lagar - Havs- och vattenmyndigheten. (havovatten.se)

Nytt särskilt skäl för förvärvsverksamheter

Det nya särskilda skälet för förvärvsverksamheter kan användas även för en nystartad verksamhet. 

Kraven i befintliga skälet p. 4 om att ”utvidgningen inte kan genomföras utanför området” finns inte på samma sätt i det nya skälet. Man ska kunna visa på en fördel för verksamheten med en strandnära placering, kravet på en sådan fördel är lägre ställd.

Det finns ju också vissa likheter med undantagen i LIS men det nya särskilda skälet har till exempel ingen geografisk avgränsning.