Tillsynsvägledning

Nationell strategi för tillsyn enligt miljöbalken

En kvinnlig elektriker förklarar hur en maskindel fungerar för en kund i en fabrik

Läsanvisning

Granskad: ‎den ‎23‎ ‎juni‎ ‎2025

Här finns en beskrivning av tillsynsstrategins upplägg. Du hittar också beskrivningar av de begrepp som strategin innehåller i form av fokusområden, mål för tillsynen, vägledande aktiviteter och tillsynsmyndigheternas aktiviteter.

Tillsynsstrategin består, förutom av de allmänna texterna, av två delar. Båda delarna innehåller fokusområden som utrycker den strategiska inriktningen under aktuell period. 

I den allmänna delen av tillsynsstrategin återfinns bakgrund, inklusive syfte och mål med tillsynsstrategin, samt stöd för att använda den i tillsynsplaneringen.  

delar-tillsynsstrategin.png

Del 1, stärka förmågan att utföra tillsyn, lyfter angelägna fokusområden för att öka tillsynsmyndigheternas förmåga att utföra en effektiv, likvärdig och rättssäker tillsyn. 

Del 2, tillsynsdelen, innehåller nationellt prioriterad tillsyn. Del 2 är indelad i sju tillsynsområden som i huvudsak kopplar till olika kapitel i miljöbalken. Tillsynsområdena avspeglar också att stora delar av miljöbalkstillsynen helt eller delvis bedrivs inom olika kompetensområden. Uppdelningen i tillsynsområden möjliggör en högre grad av konkretisering och gör strategin lättare att tillämpa. 

Kopplat till varje tillsynsområde, och för Del 1, finns en så kallad lägesbild. Lägesbilderna är en sammanfattande en omvärldsbevakning och har fungerat som ett underlag inför valet av fokusområden. Lägesbilderna har bland annat tagits fram med stöd av miljökvalitetsmålen, andra nationella mål och styrdokument som anger tillsynens inriktning.

Tillsynsområden

Miljöbalkstillsynen omfattar olika typer av verksamheter och åtgärder och tillsynen bedrivs inom många olika kompetensområden. Miljöbalkens kapitelindelning (7–15 kap.) kan ses som olika tillsynsområden. Tillsynstrategins sju tillsynsområden som du ser nedan utgår i huvudsak från kapitelindelningen. Att tillsynen delas in i olika tillsynsområden möjliggör en konkretisering, gör tillsynsstrategin lättare att tillämpa samt belyser vikten av att alla delar av miljöbalken är föremål för kontroll av regelefterlevnad. 

  • Avfall
  • Förorenade områden
  • Hälsoskydd
  • Kemikalietillsyn
  • Miljöfarlig verksamhet
  • Naturtillsyn
  • Vattenverksamhet

Fokusområde

Kärnan i tillsynsstrategin består av fokusområden med tillhörande mål och aktiviteter. Ett fokusområde är en avgränsad strategiskt vald del att arbeta med under perioden. Det finns två typer av fokusområden: fokusområden för att stärka tillsynsmyndigheternas förmåga att effektivt utföra sitt tillsynsuppdrag och fokusområden som anger nationellt prioriterad tillsyn att genomföra.  

Fokusområdena kan härledas till att det finns en identifierad risk för människors hälsa och miljön, bristande lagefterlevnad eller brister i tillsynen avseende effektivitet, likvärdighet och rättssäkerhet. Vid valet av fokusområden tas hänsyn till att de också ska vara realistiska att arbeta med under strategins period.  

Mål

För samtliga fokusområden finns det mål. I Del 2 utgörs de av mål för tillsynen. Målen syftar till att ge en tydligare bild av vad som bör uppnås under perioden för ett visst fokusområde. Målen uttrycker en riktning, exempelvis att något ökar eller minskar men är oftast inte möjliga att följa upp.

Aktiviteter

De aktiviteter som kopplas till varje fokusområde är insatser för att nå de uppsatta målen. Aktiviteterna är tidsatta så att det framgår när under perioden som de sker. 

Tillsynsvägledande aktiviteter 

Centrala myndigheters och länsstyrelsernas aktiviteter för att stödja tillsynsmyndigheternas genomförande av sina aktiviteter. Det kan exempelvis handla om att ta fram vägledningar, leda tillsynskampanjer, hålla utbildningar eller digitala möten. 

Tillsynsmyndigheternas aktiviteter 

Tillsynsmyndigheternas aktiviteter är i första hand tillsynsaktiviteter men kan även inkludera åtgärder som per definition inte är tillsyn. De framtagna aktiviteterna är inte direkt bindande för tillsynsmyndigheterna utan utgör en vägledning och ett stöd för tillsynsmyndigheternas planering.