Nationell strategi för tillsyn enligt miljöbalken

Att använda tillsynsstrategin
Den nationella strategin för tillsyn enligt miljöbalken är ett verktyg för dig som leder, planerar och följer upp tillsynen. I vilken omfattning en enskild tillsynsmyndighet kan planera och genomföra det som pekas ut i tillsynsstrategin kommer att skilja sig åt beroende på förutsättningarna. Särskilt mindre tillsynsmyndigheter kan ha begränsningar i antalet aktiviteter de kan delta i. Även en större tillsynsmyndighet kan i olika delar behöva justera ambitionsnivån.
Enligt Miljötillsynsförordningen (2011:13) ska det framgå hur tillsynsmyndigheterna har tagit hänsyn till den nationella tillsynsstrategin (1 kap. 8 § MTF) i den tillsynsplan som årligen ska tas fram.
Tillsynsstrategin ska ses som ett av de underlag som tillsynsmyndigheten behöver för sin planering av miljöbalkstillsynen.
Stöd för planering, prioritering och genomförande av tillsyn
Nedan finns ett stöd att använda vid prioritering, planering och genomförande av tillsynen. Som stöd kan nedanstående bilaga kopplas till tillsynsplanen för att visa hur tillsynsmyndigheten har tagit hänsyn till tillsynsstrategin.
Bilaga till tillsynsplan – Nationella strategin för miljöbalkstillsynen 2026-2029 (xlsx)
Översikt av tillsynsmyndighetens aktiviteter 2026-2029 (xlsx)
Identifiera fokusområden med aktiviteter där tillsynsmyndigheten har ett ansvar
Ta fram en lista över de fokusområden och aktiviteter som berör er genom att ta bort fokusområden som inte faller under ert ansvar. Det kan även handla om tillsyn av åtgärder/verksamheter som inte finns inom ert län eller kommun. Ta hjälp av ovan nämnda exceldokument.
Vilka av dessa ryms inom den planerade tillsynen eller verksamheten? Vilka är nya för er?
Dela upp listan i tre kategorier:
- Tillsynsaktiviteter som kan rymmas inom den återkommande och planerade tillsynen av verksamheter eller åtgärder och där tillsynsstrategin kan påverka inriktningen.
- Tillsynsaktiviteter som medför en ny eller en ökad omfattning av tillsyn. Att utföra tillsynsaktiviteterna innebär antingen ett behov av resursförstärkning eller en bortprioritering av annan tillsyn.
Bedöm och anpassa den planerade tillsynen
De tillsynsaktiviteter som ryms inom planerad tillsyn bör tas med i tillsynsplanen.
Bedöm och prioritera nya aktiviteter, gör en sammanvägd bedömning med övrig tillsyn
Gör en bedömning av konsekvenser och möjligheter att genomföra nya tillsynsaktiviteter. Det innebär till exempel att bedöma:
- Finns det fokusområden och tillsynsaktiviteter som är mindre relevanta för din kommun/ditt län?
- Vilken omfattning innebär det för er?
- Vilka resurser krävs för att genomföra aktiviteterna?
- Hur kan tillsynen finansieras, finns det möjlighet till samverkan med annan tillsynsmyndighet?
Nya tillsynsaktiviteter, som tillsynsmyndigheten kan resurssätta genom tillsynsavgifter eller en utökad budget behöver vägas mot andra identifierade tillsynsaktiviteter som är skattefinansierade. I den bedömningen kan lokalt och regionalt prioriterade behov väga tyngre.
Del 1: Samma sak här, att bedöma:
- Finns det aktiviteter som är mindre relevanta för din kommun/ditt län?
- Vilken omfattning innebär det för er?
- Vilka resurser krävs för att genomföra aktiviteterna?
Dokumentera och avsätt tid i tillsynsplan
Dokumentera kortfattat i eget avsnitt i tillsynsplanen vilka överväganden ni har gjort när ni beaktat tillsynsstrategin i framtagandet av er tillsynsplan.
Avsätt tid i tillsynsplanen för de aktiviteter ni väljer att genomföra under aktuellt år. OBS! Tänk på att avsätta tillräckligt med tid för inläsning, fundera på vilka handläggare och övriga kompetenser som behöver vara med, när har vår verksamhet tid att genomföra aktiviteten. Synkronisera planeringen med när vägledning kommer från Naturvårdsverket (se tider under tillsynsvägledande aktiviteter för respektive fokusområde).
Genomför aktiviteter
Denna punkt gäller inte för nationella tillsynskampanjer, där finnas särskilt material framtaget för genomförandet.
Starta upp aktiviteten (några frågor att ställa sig): Vilka objekt ingår i tillsynen, hur ska de fördelas mellan handläggare utifrån kompetens, geografiska förhållanden, etc? Vilken tillsynsmetod är mest lämplig att använda? Hur ska tillsynen dokumenteras? Kan det vara lämpligt att samverkan med regionala länsstyrelsen eller grannkommunerna? Det kan gälla ta del av eller ta fram mallar, beslutsförslag, gemensamma tillsynsmetoder inom länet eller mellan kommuner, går det att göra tillsynen tillsammans?
Genomför aktiviteten: Följ planen för hur tillsynen ska genomföras.
Sammanställ aktivitetens resultat: Dokumentera resultatet av tillsynsaktiviteten och slutsatser. (Naturvårdsverket kommer följa upp tillsynsaktiviteterna i den årliga uppföljningen av tillsynen).
På vilket sätt är det lämpligt att kommunicera resultatet och till vilka?
Uppföljning
Tillsynsaktiviteter följs upp genom:
- Frågor i den årliga tillsynsenkäten.
- Uppföljning kopplat till att en tillsynskampanj avslutas
- Tillsynsmyndighetens egen uppföljning och utvärdering av genomförd tillsyn
- Länsstyrelsens uppföljning och utvärdering av kommunens tillsyn
- Naturvårdsverkets uppföljning och utvärdering av länsstyrelsernas tillsyn.
Insamlad information används för att analysera genomslaget av tillsynsaktiviteterna och identifiera behov av fortsatta tillsynsinsatser.