Stöd och information

Ny EU-förordning om gräns­överskridande transporter av avfall

En lastbil på en svensk vinterväg

Kommunikationen för gränsöverskridande avfallstransporter digitaliseras

Granskad: ‎den ‎25‎ ‎september‎ ‎2025

Under våren 2026 digitaliseras all kommunikation för gränsöverskridande avfallstransporter i och med införandet av det nya digitala systemet Digital Waste Shipment System (DIWASS).

Flödena av avfall mellan länder, både inom EU och till och från länder utanför EU, står inför stora förändringar i och med införandet av det nya digitala systemet Digital Waste Shipment System (DIWASS). Systemet, som är en hub för informationsutbyte mellan aktörer, ska börja användas den 21 maj 2026. Syftet är att modernisera, effektivisera och stärka kontrollen av gränsöverskridande avfallstransporter inom den Europeiska unionen.

Sidan vänder sig till

Sidan vänder sig till de som är inblandade i exporter eller importer av avfall och begagnade produkter.

Bra att veta

Informationen kring systemet kommer att uppdateras löpande.

Bakgrund

Läs mer om bakgrunden till DIWASS i nya avfallstransportförordningen, Förordning (EU) 2024/1157, under Artikel 27 som handlar om elektroniskt inlämnande och informationsutbyte. Där framgår bland annat att alla system och program som används för att hantera information om avfallstransporter ska kunna kopplas till EU:s centrala system. De måste kunna utbyta information i realtid och följa tekniska regler som kommissionen fastställer. Detta ska säkerställa att kommunikationen fungerar smidigt mellan olika aktörer, både inom EU och i tredjeländer.

Den rättsliga grunden för systemet, dess utformning och omfattning regleras i en genomförandeakt. I denna framgår även att det är ett lands behöriga myndighet som ska besluta om på vilket sätt aktörer i det egna landet kan eller ska ansluta sig till DIWASS. Om detta görs direkt via ett GUI (webbsida) eller via ett nationellt system som i sin tur är kopplat mot DIWASS.

Kommissionens genomförandeförordning (EU) 2025/1290 (europa.eu)

Om DIWASS

DIWASS utformas för att digitalisera samtliga dokument och processer som är kopplade till avfallstransporter mellan länder. Genom att ersätta befintliga pappersbaserade rutiner med ett centraliserat digitalt system möjliggörs en mer effektiv hantering av anmälnings/tillstånds- och registreringsprocesser. Detta görs både för anmälningspliktiga transporter och för transporter av avfall som omfattas av informationsplikt - även kallat grönlistat avfall.

Systemet omfattar all kommunikation, från en ansökan om att transportera anmälningspliktigt avfall, till beslut hos samtliga berörda myndigheter, via transportinformation till den sista transportens behandling är intygad. På samma sätt omfattas informationspliktigt avfall, som i och med den nya förordningen ska föranmälas och dess mottagande och behandling intygas.

Systemet ska även bidra till en ökad spårbarhet och förbättrade förutsättningar för tillsyn, vilket i sin tur förväntas motverka illegala avfallstransporter.

Kravet på digital kommunikation gäller alla aktörer så som myndigheter, exportörer, importörer, behandlingsanläggningar, transportörer och så vidare. Införandet av ett EU-gemensamt system möjliggör digitalisering för alla, även för verksamheter som i dagsläget saknar digitala verktyg, och är ett led i att säkerställa en bred och inkluderande implementering av det nya regelverket.

Sammantaget syftar DIWASS till att skapa ett mer transparent, säkert och hållbart system för hantering av avfallstransporter inom EU.

Så jobbar Sverige med införandet av DIWASS

Naturvårdsverket har beslutat att anslutningen till DIWASS för svenska aktörer ska ske via Naturvårdsverkets e-tjänster. Dessa e-tjänster utvecklas nationellt och kommer att vara synkroniserade med DIWASS.

Utvecklingen av ett nationellt system för anslutning till DIWASS inleddes tidigt i september 2025. Projektet bedrivs iterativt vilket innebär att funktioner utvecklas och testas stegvis.

Tidigt under 2026 planeras pilotanvändning med utvalda verksamhetsutövare av den utvecklade e-tjänsten. Därefter fortsätter vidareutveckling fram till att systemet tas i drift under våren 2026. Det innebär att tjänsterna finns tillgängliga i tid för att möta kraven som börjar gälla den 21 maj 2026.

Projektet omfattar både utveckling av en e-tjänst för aktörer samt en särskild handläggartjänst för Naturvårdsverkets handläggare. Handläggartjänsten ska bidra till effektivare och snabbare handläggning.

Mer information om införandeprocessen av DIWASS och utvecklingen av Naturvårdsverkets e-tjänster kommer löpande under hösten och våren fram till införandet i maj 2026.