Vägledning

Gränsöverskridande avfallstransporter

Lastbil på vägen.

Ny avfallstransportförordning stärker kontrollen av avfallstransporter

Granskad: ‎den ‎22‎ ‎april‎ ‎2025

Den 20 maj 2024 trädde den nya EU-förordningen om gränsöverskridande transport av avfall (EU) 2024/1157 i kraft. Den nya förordningens främsta syften är att se till att avfall endast skickas till länder där det behandlas på ett miljömässigt godtagbart sätt, att stärka tillsynen och kontrollen av förordningens efterlevnad och att i ökad utsträckning stötta EU:s omställning till cirkulär ekonomi.

Den nya avfallstransportförordningen publicerades den 30 april 2024 i Official Journal med namnet ”Förordningen om gränsöverskridande transport av avfall (Europaparlamentets och Rådets förordning (EU) 2024/1157 av den 11 april 2024 om transport av avfall, om ändring av förordningarna (EU) nr 1257/2013 och (EU) 2020/1056 och om upphävande av förordning (EG) nr 1013/2006)”.

Även om den nya förordningen trädde i kraft den 20 maj 2024, ska de flesta artiklarna tillämpas först från 21 maj 2026 och vissa ännu senare än så. Fram till dess att bestämmelserna i den nya förordningen börjar tillämpas är det bestämmelserna i förordning 1013/2006/EG som gäller.

Större förändringar

När det kommer till strukturen är den nya avfallstransportförordningen i stort sett lika som den nuvarande. Men innehållsmässigt finns det däremot ett antal förändringar som redan nu är särskilt värda att lyfta:

Digitalisering för förenklad kommunikation och ökad transparens mellan myndigheter och aktörer

All information och dokumentation som förordningen ställer krav på i anslutning till gränsöverskridande avfallstransporter ska lämnas och utbytas digitalt. EU-kommissionen kommer att tillhandahålla ett elektroniskt system för informationsutbyte, som medlemsländernas egna myndighetssystem kan ansluta till. Om inget sådant nationellt system finns, ska en webbtjänst kunna användas. Sekundärlagstiftning i form av en genomförandeakt ska senast i maj 2025 tas fram som tydliggör vilka tekniska specifikationer som ska gälla för anslutning.

Kravet på digital kommunikation gäller alla aktörer så som myndigheter, exportörer, importörer, behandlingsanläggningar, transportörer osv och omfattar både anmälningspliktigt och informationspliktigt avfall.

Läs mer i artikel 27.

Exportrestriktioner och förändrade förfaranden för avfall som transporteras ut ur EU, både till OECD-land och till länder som inte omfattas av OECD-beslutet

Informationspliktigt avfall till tredjeland blir förbjudet för export från EU från den 21 maj 2027, om inte mottagarlandet ansökt om och godkänts av EU-kommissionen för att få bli importland. EU-kommissionen ska utfärda en lista med godkända länder som ska ha uppnått krav på miljöriktig avfallshantering.

Mottagningsanläggningarna i berört land ska ha genomgått en revision utförd av en oberoende tredje part. Detta gäller även anläggningar i land som omfattas av OECD-beslutet.

För plastavfall gäller särskilda regler: För export av plastavfall klassificerat med koden B3011 gäller från och med 21 maj 2026 anmälningsplikt – det gäller såväl till OECD-länder som länder utanför EU som inte omfattas av OECD-beslutet. Från och med den 21 november 2026 blir det helt förbjudet att exportera plastavfall B3011 till länder utanför EU som inte omfattas av OECD-beslutet. Länder som inte omfattas av OECD-beslutet kan dock från den 21 maj 2029 ansöka om och under vissa förutsättningar godkännas för att få importera B3011. För sådana transporter gäller i så fall, som ovan nämnts, anmälningsplikt.

Förordning 1418/2007 kommer att upphöra att gälla den 21 maj 2027, samtidigt som det ovan nämnda exportförbudet till länder utanför EU som inte omfattas av OECD-beslutet börjar gälla.

Läs mer i kapitel 4.

Förändrade tidsgränser för hantering av anmälningar och nya krav för avfall inom EU

Transport av avfall för bortskaffande blir förbjudet även inom EU, om inte vissa förutsättningar uppfyllts.  Processen för hantering av anmälningar förändras och det införs tidsgränser för när svar från både anmälare och myndigheter ska lämnas. Ett förfarande för hantering av återtag av transporter av informationspliktigt avfall som inte kunnat slutföras som tänkt införs. Förutsättningarna för att bli en förhandsgodkänd anläggning ändras och skärps i vissa avseenden. Bland annat kommer förhandsgodkännande inte att kunna ges till anläggningar som endast lagrar avfallet i avvaktan på vidare behandling (R13). Ett antal definitioner har förtydligats och även skrivningarna i artikel 13 (generell anmälan) och artikel 17 (ändring av redan befintlig anmälan) förändras.

Läs mer i Kapitel 2 och då särskilt artiklarna 3, 5, 8, 9, 11, 14, 18 och 27.

Ökat fokus på och insatser för att stävja illegala avfallstransporter

Ökade insatser för kontroll och samverkan på såväl nationell som EU-nivå främjas i och med den nya förordningen, bland annat genom att en grupp med fokus på samverkan om illegala avfallstransporter inrättas (Waste Enforcement Group). EU-kommissionen ges också vissa befogenheter att utföra inspektioner och vidta samordningsåtgärder avseende olagliga transporter.

I kapitel 4 som rör exportbestämmelserna, tydliggörs också kommissionens roll att övervaka och kontrollera avfallsflödena ut ur EU.

Läs mer i kapitel 7.

Naturvårdsverket kommer löpande att uppdatera webben med mer information om den nya förordningen.