Utvärdering av den svenska bonus–malus-politiken
Om publikationen
Rapporten presenterar utvärdering av de kortsiktiga effekterna av bonus–malus-systemet för nya bilköp. Systemet innebär att det tas ut en avgift (malus) eller ges ett bidrag (bonus) baserat på utsläppsintensitet, och är en viktig del av Sveriges ansträngningar för att nå en koldioxidfri framtid. Det ersatte den tidigare supermiljöbilspremien som byggde enbart på bidrag.
Resultaten visar en markant minskning i dieselbilars marknadsandel, till förmån för exempelvis elbilar, sedan bonus–malus-systemet infördes. Dock visar analysen att större delen av denna minskning berodde på andra faktorer än policyförändringen.
Policyns viktigaste effekt verkar i stället ha varit avgiftens negativa inverkan på försäljning av nya fossildrivna bilar. Vi visar även att elektriska fordon används på ett liknande sätt som bensin- och dieselbilar, det vill säga att elbilar köps inte enbart på grund av incitamenten för att sedan stå oanvända. Dock finns en risk att policyn, genom att uppmuntra köp av renare nya bilar, kan leda till en förlängd livslängd för de mest förorenande fordonen.
