Hållbara och nya affärsmodeller i textil- och modebranschen

Granskad: ‎den ‎3‎ ‎november‎ ‎2025

För att nå de globala hållbarhetsmålen behövs en palett av olika åtgärder där utvecklingen av nya mer hållbara och cirkulära affärsmodeller kan bidra till att ge textila produkter en lång aktiv livslängd.

Mer hållbara affärsmodeller kan handla om att hyra, dela, leasa och att återanvända hela kläder genom ökad secondhandförsäljning, men också om att uppgradera och använda materialet i begagnad textil och textilavfall genom så kallad remake/återtillverkning.

Plattform för mer hållbara affärsmodeller

I Sverige pågår sedan flera år ett intensivt arbete för en mer hållbar textilkonsumtion som inkluderar aktörer från alla delar av värdekedjan för textil, från produktion och konsumtion till avfallshantering för att utveckla nya affärsmodeller.

Högskolan i Borås har ett regeringsuppdrag att etablera och leda en nationell plattform för hållbart mode och hållbara textilier - Textile & Fashion 2030. Plattformen ska främja dialog och samverkan för att driva på en utveckling mot cirkulära kretslopp för textilier samt att bidra till att utveckla mer hållbara produkter och affärsmodeller.

Det här är Textile & Fashion 2030 (extern webbplats)

Kunskap om hållbara affärsmodeller

Vad avgör om en affärsmodell är mer hållbar? Hur skapar vi förutsättningar för hållbara affärsmodeller?

Internationella Miljöinstitutet (IIIEE) har på uppdrag av Naturvårdsverket kartlagt kunskapsläget och analyserat hur hållbara affärsmodeller kan bidra till omställningen till en mer resurseffektiv och cirkulär ekonomi. Forskarna har kartlagt tre huvudkategorier av hållbara affärsmodeller: cirkulära, produkttjänstesystem (PSS) och delningsbaserade modeller, samt de externa faktorer som främjar respektive hindrar deras genomslag i Sverige.

 Resultatet visade att sådana affärsmodeller, som bygger på förlängd livslängd, återbruk av material, slutna kretslopp och att sälja en funktion istället för en produkt, har potential att minska klimatpåverkan med 30-70%. Variationerna beror på kontext, utformning och förutsättningar. 

Rapporten belyser hur ekonomiska, politiska, sociala och marknadsmässiga faktorer påverkar utvecklingen och uppskalningen av affärsmodeller som minskar resursanvändning, avfall och klimatpåverkan. Rapporten ger rekommendationer för policyutveckling, och lyfter bland annat behovet av ett stärkt systemperspektiv och riktade insatser.

De fem viktigaste externa faktorerna för uppskalning av hållbara affärsmodeller:

  1. Strikta regler och standarder
  2. Långsiktig och förutsägbar politik
  3. Medvetenhet hos beslutsfattare om konsumtionens miljöpåverkan
  4. Konsument- och företagsefterfrågan på hållbara erbjudanden
  5. Offentlig sektors upphandling av hållbara lösningar

Här kan du läsa hela rapporten samt en sammanfattning:

Hållbart företagande – hur skapar vi förut­sättningar för hållbara affärs­modeller?

Sammanfattning av rapporten (pdf)

Inspiration och vägledning för hållbar textil

Den som söker fakta, inspiration, vägledning och utbildningar eller utbildningsmaterial inom området hållbar textil kan vända sig till en kunskapsbank online.

Verktyget är framtaget i samarbete mellan Textile & Fashion 2030 och Naturvårdsverkets informationskampanj Textilsmart.

Kunskapsbanken för hållbar textil

The Circular Business Toolkit

Projektet Re:textile har utvecklat en guidebok och digital kurs utifrån projektets erfarenheter och resultat om cirkulär design. Målgruppen är designers, inköpare och produktutvecklare inom textil och mode. Kursen diskuterar materialval, produktdesign och affärsmodeller.

Målet med guideboken och kursen är att stärka och rusta företag och medarbetare med de färdigheter som mode- och textilbranschen behöver i en cirkulär ekonomi.

Circular Business Toolkit (textilemovement.com)

Re:textile för hållbara affärsmodeller

Re:textile är ett projekt som stödjer och hjälper företag att utveckla mer hållbara produkter, affärsmodeller och produktionssystem anpassade för mer cirkulära kretslopp.

Genom att skapa plagg som är utvecklade för att hålla länge – som går att laga, omarbeta eller uppdatera – så öppnas möjligheter för nya affärsområden inom reparation, re-design och andra typer av tjänster.

Projektet Re:textile drivs av Textilhögskolan i Borås i samverkan med företag, ideella och offentliga verksamheter samt andra forskningsinstitutioner. Naturvårdsverket har medfinansierat flera delprojekt inom Re:textile.

Re:textile III slutrapport (pdf 6 MB)

Relaterad information