Förslag på åtgärder för bygg- och anläggningssektorn

Granskad: ‎den ‎19‎ ‎mars‎ ‎2025

Här har vi samlat åtgärder som olika aktörer kan göra inom bygg- och anläggningssektorn. Listan har tagits fram inom arbetet med den nationella avfallsplanen och det avfallsförebyggande programmet.

Boverket har ett regeringsuppdrag om att utveckla arbetet med omställningen till en cirkulär ekonomi i byggsektorn. Enligt uppdraget ska Boverket kartlägga hur återanvändning och återvinning fungerar idag samt föreslå åtgärder för att främja cirkulärt byggande i framtiden. Boverket ska också ta fram indikatorer, sprida information och vägleda myndigheter och berörda aktörer om omställning till en cirkulär ekonomi i byggsektorn. Att ge förslag på åtgärder som Boverket kan göra är att föregå slutsatserna i redovisningen av regeringsuppdraget. I avvaktan på redovisningen hänvisas det istället till Vägledning om cirkulär ekonomi i byggsektorn.

Det finns stor potential att öka cirkulära materialflöden i bygg- och anläggningssektorn. För att åstadkomma förändring i branschen finns det behov av dialog, samordning och fördelning av kostnader och risker mellan olika aktörer i värdekedjan. Varje aktör behöver dessutom ta ansvar för sin del i kedjan.

Åtgärderna är markerade med

  • PAF = Avfallsförebyggande program
  • NAP = Nationell avfallsplan

Se också förslag på generella åtgärder

 

Åtgärder för olika aktörer

  • Samverka med Boverket, Kemikalieinspektionen, Upphandlingsmyndigheten, Trafikverket, branschen, länsstyrelser och kommuner. PAF NAP
  • Utveckla och sprida vägledning avseende gällande lagstiftning om bygg- och rivningsavfall. NAP
  • Erbjuda stöd för upphandling av bygg- och anläggningsverksamhet som bidrar till att förbygga avfall samt främja ökad återbruk. PAF
  • Erbjuda stöd för upphandling av bygg- och anläggningsverksamhet som främjar ökad återvinning och återbruk, där förebyggande av avfallet är möjligt. NAP
  • Inkludera en masshanteringsplan som en del i kommunens avfallsplan. PAF
  • Genomföra regelbunden tillsyn av bygg- och rivningsverksamhet för att öka andelen bygg- och rivningsprojekt som blir tillsynade med fokus på rivningsprojekt och genomförande av demontering. PAF
  • Utöka tillsynsarbetet för att komma högre upp i avfallshierarkin mot avfallsförebyggande. PAF
  • Vid tillsyn och prövning säkerställa tillämpning av lagar och regler för ökad återanvändning och återvinning. NAP
  • Beakta det avfallsförebyggande perspektivet vid byggplanering, till exempel ändrad användning av byggnader och anpassa byggnader efter topografi. PAF
  • Skapa återbrukscentrum för byggmaterial (och andra produkter). PAF
  • Skapa förutsättningar för att främja cirkulär hantering, exempelvis i form av återbruk av byggmaterial inklusive massor. PAF
  • Vägleda/informera aktörer kring kraven med fokus på återanvändning och återvinning av bygg- och rivningsavfall. NAP
  • Upprätta rutin för kommunikation och handläggning av bygglov och rivningsanmälan mellan den nämnd som ansvarar för tillsyn enligt plan- och bygglagen och den som ansvarar för tillsyn enligt miljöbalken. NAP
  • Stärk den uppsökande tillsynen för att motverka att oseriösa och kriminella aktörer inom avfallsbranschen konkurrerar ut seriösa och att kriminell verksamhet bedrivs inom branschen, förslagsvis genom att den ingår i nationella tillsynsstrategin. NAP
  • I exploateringsavtal reglera hantering av avfall på ett så resurseffektivt sätt som möjligt NAP
  • Tillhandahålla återbruksprodukter som lämpar sig för byggande inklusive tillhörande kvalitetsinformation.
  • Erbjuda stöd i form av miljökompetens till större projekts egenkontroll och avfallshantering samt identifiera lösningar och goda exempel. PAF
  • Samla in och sortera ut bygg- och rivningsavfall från hushåll för återbruk, exempelvis genom separat insamling av återbruk på återvinningsscentralen. Bygglovstillsynen har kontakt med samtliga som söker bygglov, rivningslov och marklov. Inspektörerna kan förmedla information, stötta och följa upp hanteringen av bygg- och rivningsavfall. Eventuell avfallstillsyn blir då med stöd av miljöbalken istället för plan- och bygglagen. PAF

Myndigheter har ibland rollen som beställare av byggprojekt. Då är aktiviteterna under rubriken Byggherrar/beställare applicerbara.

  • Hålla sektorns riktlinjer uppdaterade med tydliga krav på förebyggande och återanvändning. Arbeta för att sprida kunskap om riktlinjerna. PAF
  • Delta i utredning av hur kvalitetskrav och typgodkännande kan säkerställas vid återanvändning av byggvaror. PAF
  • Sprida goda exempel och erfarenheter från projekt där man arbetat framgångsrikt med avfallsförebyggande åtgärder. Använda sig av ett benchmarkingsystem för att registrera ”best practice”. PAF
  • Sprida information om publikationen ”Resurs- och avfallsriktlinjer vid byggande och rivning” som innehåller konkreta åtgärder, framtagen av branschorganisationen Byggföretagen. PAF NAP
  • Öka möjligheten att cirkulera material och produkter genom att redan från början designa, utveckla och tillverka nya resurseffektiva material och produkter med lång livslängd, god kvalitet och avsaknad av miljöfarliga ämnen. PAF NAP
  • Använda cirkulära råvaror för tillverkning av nya byggmaterial och produkter. Byggsektorn kan även bidra till en mer cirkulär ekonomi genom att förse andra sektorer med biprodukter som inte kan cirkuleras inom den egna sektorn. PAF NAP
  • Tillhandahålla information om nya material och produkter som kan ge faktabaserade underlag för optimala material- och produktval ur ett klimat- och livscykelperspektiv. PAF NAP
  • Tillhandahålla information om tidigare producerade material och produkter. PAF NAP
  • Tillhandahålla återbruksprodukter som lämpar sig för byggande inklusive tillhörande kvalitetsinformation. PAF
  • Ställ krav på att inventeringar av byggnader inför rivningar även inventeras med avseende på material lämpat för återanvändning. PAF
  • Vid upphandling ställ krav vid bygg- och rivningsentreprenader på att följa materialinventeringen, använda återbrukade produkter och att möjliggöra framtida återbruk. Upphandlingsmyndigheten och Byggföretagen tillhandahåller förslag till AF-texter. PAF
  • Följ upp efterlevnad av upphandlingskrav och mål regelbundet. PAF NAP
  • Utforma ekonomiska incitament för deltagande aktörers bidrag till återbruk. PAF NAP
  • Överväg att behålla hela eller delar befintliga byggnader. PAF
  • Överväg behov av sprängning och schaktning samt planera för återanvändning av massor inom projektet. PAF
  • Att uppgradera och reparera material och produkter som inte längre uppfyller funktionskrav eller som behöver optimeras eller repareras och kan förlänga livslängden i befintliga byggmiljöer. PAF
  • Att lämna material och produkter för återanvändning och uppgradering är ett alternativ när uppdragering eller renovering inte är möjligt att genomföra på plats. PAF
  • Sprid information om publikationen ”Resurs- och avfallsriktlinjer vid byggande och rivning” som innehåller konkreta åtgärder, framtagen av branschorganisationen Byggföretagen. PAF
  • Vid materialval bör sådana material premieras som har lång livslängd, kan återanvändas och återvinnas. PAF
  • Utse en ansvarig för förebyggande av avfall samt avfallshantering. PAF NAP
  • Säkerställ ett ändamålsenligt insamlingssystem för det avfall som uppkommer. NAP
  • Förebygg risk för nedskräpning vid exempelvis hantering av cellplast och emballering av produkter. NAP
  • Utforma ekonomiska incitament för deltagande aktörers bidrag till återvinning och återbruk. NAP
  • Ställ tydliga kompetenskrav på den som ska inventera byggnader inför rivning. NAP
  • Sätt upp mål för maximal mängd uppkommet avfall per kvadratmeter. Upphandlingsmyndigheten har max 20 kg avfall per kvadratmeter i sin rekommendation. NAP
  • Ställ krav i projekteringen på utformande av flexibla byggnader. Undersök om byggnaden bör projekteras för flexibel användning och ställ eventuella krav på detta (med flera och varierade användningsområden). NAP
  • Använd cirkulära råvaror för tillverkning av nya byggmaterial och produkter. Byggsektorn kan även bidra till en mer cirkulär ekonomi genom att förse andra sektorer med biprodukter som inte kan cirkuleras inom den egna sektorn. NAP
  • Återta material och produkter för återanvändning och uppgradering är ett alternativ när uppgradering eller renovering inte är möjligt att genomföra på plats. NAP
  • Genomför utredning av vilka ekonomiska styrmedel i branschen som skulle stimulera strategierna. De ekonomiska incitamentsstrukturerna i byggsektorn driver inte branschen att per automatik agera efter dessa strategier. NAP
  • Vid upphandling ställa krav på att materialinnehåll ska kunna redovisas för att uppnå att föreskrivna och inköpta byggmaterial inte ska innehålla farliga ämnen som kan försvåra återvinning och omhändertagande av bygg- och rivningsavfall. Exempelvis med hjälp av materialdatabaser eller utifrån krav i certifieringssystem för byggnader. NAP
  • Öka cirkulationen av material och produkter genom att utveckla och tillverka nya resurseffektiva material och produkter som kan cirkulera. NAP