Tillsyn enligt miljöbalken

Anmälningsärenden
En särskild uppgift för tillsynsmyndigheten är att handlägga anmälningsärenden.
En rad verksamheter och åtgärder måste anmälas i förväg till myndigheten innan den kan påbörjas. På detta sätt får myndigheten möjlighet att bedöma om den aktuella verksamheten eller åtgärden uppfyller bestämmelserna i miljöbalken och dess förordningar.
Här beskriver vi några av tillsynsmyndighetens uppgifter vid handläggning av anmälningsärenden.
Den här sidan vänder sig till
Sidan vänder sig till dig som arbetar med tillsyn på en tillsynsmyndighet.
Bra att veta
Denna sida är inte fullständig, men kommer att utvecklas som en del av regeringsuppdraget om att ta fram ett standardiserat underlag till e-tjänst för anmälan av miljöfarlig verksamhet. I uppdraget ingår även att ta fram tillsynsvägledning till kommunala handläggare samt information till företagare för anmälan av miljöfarlig verksamhet.
Verksamheter som kan omfattas av anmälan är exempelvis miljöfarliga verksamheter, hälsoskyddsobjekt, vattenverksamheter och efterbehandlingsåtgärder.
Syftet med anmälan är att myndigheten ska ha tillräckligt med uppgifter om en verksamhet för att kunna göra en samlad bedömning enligt miljöbalkens regler. Anmälan ska ge tillsynsmyndigheten underlag för att kunna besluta om eventuellt föreläggande om försiktighetsmått eller förbud. Om betydande miljöpåverkan kan antas ska tillsynsmyndigheten i stället förelägga verksamhetsutövaren att ansöka om tillstånd.
Syftet med anmälan är också att verksamhetsutövaren kan få besked om under vilka förutsättningar den nya eller ändrade verksamheten får bedrivas innan verksamheten startar upp. Det är att föredra framför att verksamhetsutövaren först senare, efter eventuella investeringar, får besked om vilka krav som gäller.
Anmälan kommer in
För vissa verksamheter ska tillsynsmyndigheten genast skicka kopia på anmälan till berörda myndigheter. Myndigheten ska även bedöma om andra berörda ska ta del av anmälan. Om det finns särskilda skäl får den kommunala nämnden överlämna en anmälan om C-verksamhet till länsstyrelsen.
Tillsynsmyndigheten granskar och bedömer om handlingarna innehåller tillräcklig information för att kunna göra bedömningar i ärendet. Tillsynsmyndigheten behöver också avgöra om den inkomna anmälan omfattas av anmälningsplikt.
Vad en anmälan ska innehålla framgår av Förordningen (1998:899) om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd. Vilka krav som ställs på anmälans innehåll beror på vilken verksamhet eller åtgärd som anmälan avser. Det är lämpligt att i kontakt med verksamhetsutövaren ge den information som behövs en komplett anmälan. Tillsynsmyndigheten kan vid behov med stöd av förvaltningslagen förelägga verksamhetsutövaren att lämna de uppgifter som behövs för att komplettera anmälan. I föreläggandet måste myndigheten precisera vilken information, ritningar, kartor, uppgifter, tekniska data eller dylikt som ska följa med.
Tillsynsmyndigheten granskar anmälan och bedömer om hänsynsreglerna i andra kapitlet är uppfyllda. Verksamhetsutövaren ska kunna visa att verksamhetens effekter inte motverkar balkens mål på ett sätt som inte kan begränsas, eller medför olägenheter för människors hälsa eller miljön i sådan grad att det inte kan accepteras. Inte bara driften vid en anläggning utan även anläggningen som sådan kan medföra risker för hälsa och miljö. Hänsynsreglerna kan alltså innebära att krav kan ställas även på själva anläggningen och dess lokalisering.
Vissa anmälningspliktiga verksamheter får påbörjas sex veckor efter att anmälan har gjorts. Tillsynsmyndigheten behöver därför besvara anmälan inom denna tid. Det är dock möjligt för myndigheten att i ett enskilt fall, genom ett beslut, ändra tidpunkten för när verksamhet tidigast får påbörjas.
Beslut om en verksamhet eller åtgärd kan antas medföra en betydande miljöpåverkan
För vissa anmälningspliktiga verksamheter eller åtgärder ska tillsynsmyndigheten i ett beslut bedöma om en anmälningspliktig verksamhet eller åtgärd kan antas medföra en betydande miljöpåverkan. Beslutet ska innehålla en redovisning av de omständigheter som talar för eller emot att verksamheten eller åtgärden kan antas medföra en betydande miljöpåverkan. Beslutet ska göras tillgängligt för allmänheten, undantaget är om beslutet gäller en verksamhet eller åtgärd som enbart avser totalförsvaret och tillgängliggörande bedöms påverka totalförsvaret negativt.
Ett beslut om betydande miljöpåverkan kan antas ska fattas så snart som möjligt och senast sex veckor från den dag då anmälan inkom. Tidsfristen får förlängas om det finns skäl på grund av verksamhetens eller åtgärdens art, komplexitet, lokalisering eller omfattning. Om tidsfristen förlängs ska myndigheten informera den som har gjort anmälan om skälen till detta och när beslut senast kommer att meddelas. Verksamheter som omfattas av att frågan om betydande miljöpåverkan ska bedömas får inte starta innan ett beslut är taget i frågan.
Webbinarium 20 november 2025
Tillsynsmyndighetens svar på en anmälan
Myndigheten ska genom en underrättelse eller ett beslut alltid besvara en anmälan. En underrättelse eller ett föreläggande om försiktighetsmått innebär inget rättsligt skydd för verksamhetsutövaren. Tillsynsmyndigheten kan fortsatt ställa de krav som behövs för att balkens bestämmelser ska efterlevas.
Om tillsynsmyndigheten bedömer att en verksamhet eller en åtgärd kan antas medföra en betydande miljöpåverkan ska myndigheten förelägga den som har gjort anmälan att ansöka om tillstånd.
Om en betydande miljöpåverkan inte kan antas ska myndigheten, om det behövs, förelägga om försiktighetsmått eller förbud enligt miljöbalken. Förbud meddelas ifall verksamheten inte bedöms klara att uppfylla bestämmelserna i andra kapitlet miljöbalken. Om verksamheten bedöms kunna uppfylla bestämmelserna i andra kapitlet genom att vidta försiktighetsmått bör tillsynsmyndigheten reglera dessa genom ett föreläggande.
Om tillsynsmyndigheten inte förelägger om försiktighetsmått eller förbud enligt första stycket ska myndigheten underrätta den som har gjort anmälan om att ärendet inte kommer att leda till någon åtgärd från myndighetens sida.
Observera att om anmälan avser behandling eller lagring av avfall räcker det inte med en underrättelse, det finns krav på vad ett beslut om försiktighetsmått ska innehålla.
Frågor och svar
Hur bör beslutet göras tillgängligt för allmänheten?
Hur beslutet tillgängliggörs för allmänheten är upp till den beslutande myndigheten men ett lämpligt förfarande är att använda myndighetens anslagstavla på webben. Beslutet behöver inte publiceras i Post- och Inrikes Tidningar.
Av informationen behöver framgå vilken verksamhet som beslutet rör, när beslutet togs och vad beslutet innebär (om betydande miljöpåverkan kan antas eller inte) samt hur man kan ta del av beslutet i sin helhet. Ett alternativ är att publicera beslutet i sin helhet men då behöver man ta ställning till personuppgifts- och sekretessfrågor innan publicering.
Observera att kravet på att tillgängliggöra beslutet för allmänheten inte gäller om beslutet avser en verksamhet/åtgärd som enbart avser totalförsvaret och ett tillgängliggörande bedöms påverka totalförsvaret negativt.
Kan beslutet om betydande miljöpåverkan överklagas? Av vem/vilka i så fall?
Ja, beslutet kan överklagas av verksamhetsutövaren och de som påverkas av den tilltänkta verksamheten/åtgärden (part). Av 16 kap. 13 a § miljöbalken framgår att även en ideell förening eller annan juridisk person har rätt att överklaga beslutet med de begränsningar som följer av 16 kap. 13 § andra och tredje stycket miljöbalken.
Vad innebär ett beslut om att verksamheten kan antas medföra en betydande miljöpåverkan?
Tillsynsmyndigheten ska då förelägga verksamhetsutövaren att söka tillstånd. Verksamheten får inte påbörjas, överträdelse är straffsanktionera enligt 29 kap. 4 § miljöbalken.
Krävs det samråd inför beslutet om betydande miljöpåverkan?
Nej, samrådsplikt gäller endast för verksamheter som är tillståndspliktiga.
Ska beslut om betydande miljöpåverkan och föreläggande om försiktighetsmått vara i samma beslutsdokument?
Det är valfritt. Om bedömningen av betydande miljöpåverkan utmynnar i ett beslut om att betydande miljöpåverkan inte kan antas men det finns anledning att meddela försiktighetsmått finns det inget hinder mot att dessa båda beslut tas i samma beslutsdokument.
Hur gör vi när vi behöver förlänga tidsfristen för att ta beslut?
Enligt 26 c § får tidsfristen förlängas om det finns skäl för detta på grund av verksamhetens eller åtgärdens art, komplexitet, lokalisering eller omfattning. Om tidsfristen förlängs ska myndigheten informera den som har gjort anmälan om skälen för förlängningen och när beslut senast kommer att meddelas.
Vad händer om verksamheten påbörjas innan ett beslut om betydande miljöpåverkan är fattat?
Att påbörja en anmäld verksamhet innan beslut om betydande miljöpåverkan är fattat är otillåten miljöverksamhet som är straffsanktionerad enligt 29 kap. 4 § miljöbalken.
Ska en bedömning om betydande miljöpåverkan kan antas också göras vid en anmälan av ändring av sådan verksamhet som anges i 26 a § FMH?
Ja om ändringen är anmälningspliktig enligt 1 kap. 11 § miljöprövningsförordningen, dvs om den tilltänkta ändringen är av betydelse ur störningssynpunkt.
Om vi har en C-anmälan, som vi bedömer medför en BMP. Kan prövningsmyndigheten i samband med handläggningen av tillståndsansökan komma fram till något annat?
Nej, prövningsmyndigheten kan inte överpröva tillsynsmyndighetens beslut om att BMP kan antas. Har VU inte överklagat beslutet om BMP så gäller det.
Beskriv gärna hur vi ska tänka om vi identifierat en väsentlig miljöeffekt, men VU kommer in med beskrivning av skyddsåtgärder, är det inte längre en väsentlig miljöeffekt då och eventuellt inte en BMP?
Vid en bedömning av om betydande miljöpåverkan kan antas ska även beaktas de försiktighetsmått som verksamhetsutövaren avser att vidta.
Kan allmänheten överklaga ett BMP-beslut?
Ja, med vissa begränsningar. Beslutet får överklagas av en ideell förening eller en annan juridisk person som
- har till huvudsakligt ändamål att tillvarata naturskydds- eller miljöskyddsintressen,
- inte är vinstdrivande,
- har bedrivit verksamhet i Sverige under minst tre år, och
- har minst 100 medlemmar eller på annat sätt visar att verksamheten har allmänhetens stöd.
Allmänhetens rätt att överklaga gäller inte beslut som rör Försvarsmakten, Fortifikationsverket, Försvarets materielverk eller Försvarets radioanstalt.
En verksamhetsutövare får inte starta verksamheten innan ett beslut om BMP kan antas är taget. Blir det då ”automatiskt” ett förbud om vi inte fattar beslut om BMP inom 6 veckor?
Verksamheten får inte påbörjas förrän ett beslut om BMP inte kan antas är taget. Överträdelse är straffsanktionerad enligt 29 kap. 4 § miljöbalken. Däremot kan befogad kritik riktas mot myndigheten för att beslut om BMP inte har tagits inom 6 veckor om förlängd tidsfrist inte har meddelats. Om det finns skäl att meddela förlängd tidsfrist ska verksamheten snarast, och innan 6 veckor har löpt ut, ha meddelats detta.
Om man inte skriver beslut om BMP i samma beslut som föreläggande, behöver man då invänta överklagandetiden för BMP innan man fattar ett beslut om föreläggande om försiktighetsmått?
Nej. Besluten bör tas samtidigt om det finns skäl att förelägga om försiktighetsmått. Notera att verksamheten har rätt att starta verksamheten direkt efter ett beslut om BMP, dock på egen risk. Verksamhet med behandling av avfall får dock inte starta förrän föreläggande om försiktighetsmått har meddelats, se 26 e § FMH med hänvisning till 25 d §.
Hur länge ska beslutet hållas tillgängligt?
Syftet med tillgängliggörandet är att ge möjlighet till överprövning av beslutet. Ett tillgängliggörande är en form av delgivning. Tiden för tillgängliggörande är inte uttryckligen reglerat men ett rimligt antagande är att beslutet i vart fall ska vara tillgängligt under överklagandetiden.
Får verksamheter starta efter ett beslut om att BMP inte kan antas även om vi inte har tagit beslut om försiktighetsmått?
Ja, om verksamheten som inte omfattas av 25 d § FMH. För verksamheter som avser att behandla eller lagra avfall ska ett föreläggande om försiktighets ha beslutats innan verksamheten får starta.
Finns det fortfarande möjlighet att besluta att en verksamhet ska tillståndsprövas även om den inte är BMP?
Nej, tillsynsmyndigheten kan endast förelägga verksamhetsutövaren att ansöka om tillstånd om verksamheten kan antas medföra en betydande miljöpåverkan, se 9 kap. 6 a § miljöbalken. Detta gäller generellt för alla C-verksamheter och inte bara de som obligatoriskt ska prövas om BMP kan antas.
Om BMP kan antas, kan man i stället för att förelägga verksamheten om att söka tillstånd förbjuda verksamheten ifall man bedömer att den inte borde få starta? Det går ju att förbjuda verksamheter som inte kan antas medföra en BMP.
Nej, i och med att verksamheten kan antas medföra en betydande miljöpåverkan så är verksamheten tillståndspliktig. En tillsynsmyndighet kan inte pröva om en tillståndspliktig verksamhet får bedrivas.
Vad händer om ett beslut om att BMP inte kan antas överklagas?
Det finns inget hinder att starta verksamheten. Verksamhetsutövaren startar på eget ansvar och kan tvingas avbryta verksamheten ifall överinstans beslutar om inhibition eller upphäver nämndens beslut.