Vägledning

Fluorerade växthusgaser

Övergångsperiod inför att svenska förordningar om f-gas uppdateras

Granskad: ‎den ‎23‎ ‎september‎ ‎2025

Vägledning för dig som arbetar på tillsynsmyndighet om hur regler i EU:s och Sveriges förordningar ska hanteras fram till dess att de svenska förordningar som berör f-gaser är uppdaterade.

EU:s nya f-gasförordning (EU 2024/573) trädde i kraft den 11 mars 2024. Förordningar gäller direkt i EU:s medlemsländer och behöver inte föras in i svensk lag. Vissa delar av förordningar måste utvecklas i medlemsländernas lagar, dvs som komplettering av EU:s förordningar. Det gäller bland annat utformning av sanktioner. I den svenska f-gasförordningen finns även särkrav som bygger på EU:s förordningar. Ett sådant särkrav är att mobil utrustning omfattas av samma krav som stationär kyl-, luftkonditionerings- och värmepumpsutrustning.

Naturvårdsverkets förslag om ändringar

Naturvårdsverket har lämnat förslag till regeringen om hur de svenska förordningarna kan ändras för att kunna tillämpas tillsammans med EU:s nya f-gasförordning. Förslagen gäller all svensk lagstiftning som påverkas av EU:s f-gasförordning, exempelvis den svenska f-gasförordningen och förordningen om miljösanktionsavgifter. De svenska förordningarna hänvisar i nuläget till inaktuella bestämmelser och förordningar. Det innebär i sin tur att de svenska förordningarna inte alltid kan tillämpas.

I EU:s nya f-gasförordning finns artikel 37.5 som säger att hänvisningar till EU:s upphävda f-gasförordning (EU) 517/2015 ska ses som hänvisning till den nya förordningen. Den övergångsbestämmelsen kan främst tillämpas på EU-lagstiftning som hänvisar till den upphävda (EU) 517/2014 och inte när det gäller hänvisning från svensk förordning om tillsyn och sanktioner.

När en tillsynsmyndighet ska utfärda en miljösanktionsavgift eller åtalsanmäla, så måste det finnas en tydlig koppling mellan överträdelsen som verksamhetsutövaren har gjort och den gällande lagstiftningen. Dessa krav finns för att sanktionssystemet ska vara förutsägbart och rättssäkert (legalitetsprincipen). När paragrafer i de svenska förordningarna om sanktioner hänvisar till EU:s upphävda f-gasförordning finns inte längre en tydlig koppling mellan sanktion och lagstiftning. Det gäller både när det är en direkt hänvisning eller en indirekt hänvisning via den svenska f-gasförordningen. Naturvårdsverket bedömer att det inte är förutsägbart eller rättssäkert att utfärda sanktioner för de paragrafer som hänvisar till EU:s upphävda förordning.

Läckagekontroll och registerföring

Från den 11 mars 2024 ska operatörer följa de nya reglerna i EU:s nya f-gasförordning för läckagekontroll och registerföring som innebär att fler ämnen omfattas. F-gaser med stor klimatpåverkan, det vill säga ämnen i bilaga I, omfattas sedan tidigare av kraven men nu omfattas även ämnen i avsnitt 1 i bilaga II. För ämnen i bilaga I så omfattas normalt sett utrustningar med fyllnadsmängd över 5 ton CO2e av läckagekontroll och registerföring och för ämnen i avsnitt 1 i bilaga II berörs utrustningar fyllda med mer än 1 kg. För hermetiskt sluten utrustning och elektriska brytare gäller andra mängdgränser. För detaljer om vad som omfattas se artikel 4 och 7 i (EU) 2024/573.

För läckagekontroller och registerföring som ska ha skett före den 11 mars 2024 gäller de regler som fanns EU:s tidigare f-gasförordning (EU) 517/2014. De sanktioner som finns i förordningen om miljösanktionsavgifter och 29 kap. miljöbalken om åtalsanmälan hänvisar till den tidigare förordningen och kan tillämpas för överträdelser som skedde innan den 11 mars 2024.

För de läckagekontroller och registerföring som ska ske efter den 11 mars 2024 så saknar den svenska lagstiftningen korrekt hänvisning till EU:s nya f-gasförordning. Det innebär att svenska sanktioner inte kan tillämpas innan de uppdaterade svenska förordningarna börjar gälla.

Certifikat

EU:s nya f-gasförordning omfattar krav på certifikat för fler ämnen än tidigare. Det gäller dels ämnen i bilaga II i (EU) 2024/573, dels de så kallade naturliga köldmedierna kolväten, koldioxid och ammoniak. Det finns sex olika kategorier för de nya certifikaten. Kategorierna omfattar olika typer av köldmedier, mängder och aktivitet. Det är oklart när de nya certifikaten kan börja användas för arbete med andra köldmedier än f-gaser i bilaga I i EU:s nya f-gasförordning. Det är än så länge inte möjligt att utfärda de nya certifikaten eftersom utveckling av utbildning och examinationsformer pågår.

Till dess att de nya certifikaten finns tillgängliga och de nya kraven på certifikat i EU:s nya förordning kan tillämpas fullt ut, gör Naturvårdsverket bedömningen att de befintliga certifikaten av kategori I–IV för ämnen i bilaga I kan användas även för ämnen i avsnitt 1 i bilaga II.

För de aktiviteter som kräver certifikat för naturliga köldmedier (koldioxid, kolväten och ammoniak) behöver de nya certifikaten kunna utfärdas innan de kan tillämpas.

Det är inte möjligt att besluta om miljösanktionsavgifter eller åtalsanmälan vid avsaknad av certifikat för aktiviteter som skett efter 11 mars 2024 med hänvisning till EU:s tidigare f-gasförordning (se ovan).

Det är däremot möjligt att utfärda sanktioner för avsaknad av certifikat för de överträdelser som skedde före den 11 mars 2024.

Rapportering

Den rapportering som operatörer ska göra varje år till tillsynsmyndighet enligt 15 § svenska f-gasförordningen berörs av både EU:s f-gasförordning och den svenska f-gasförordningen. Det innebär att rapporteringen kan behöva hanteras på olika sätt under de närmsta åren, beroende på när och hur den svenska förordningen kommer att uppdateras.

Rapportering för 2023

Den rapportering som gjordes för 2023, dvs den som skickades in senast den 31 mars 2024, gjordes utifrån nuvarande svenska f-gasförordningen och EU:s tidigare f-gasförordning med de krav som gällde under 2023.

Rapportering för 2024

De svenska förordningar som berör f-gaser var inte uppdaterade innan årsskiftet 2024/2025. Vid årlig rapportering enligt 15 § i f-gasförordningen (2016:1128) så gäller de krav för rapportering som anges i den nuvarande svenska f-gasförordningen 2016:1128. Det innebär att det som ska rapporteras är anläggningar med mer än 14 ton CO2e. Som nämnts ovan omfattas även ämnen i avsnitt 1 i bilaga II av krav på läckagekontroll och register efter 11 mars 2024 enligt EU:s nya f-gasförordning. Uppgifter om läckagekontroll för dessa nya ämnen behöver inte ingå i rapporten eftersom det inte framgår av den svenska f-gasförordningen. Det finns inget hinder att dessa ämnen ingår i rapport, men det går inte att kräva det.

Från det år när ny svensk förordning finns

De krav som kommer att finnas i uppdaterad svensk förordning kommer att gälla från det datum när den träder i kraft och med de övergångsregler som kan komma att finnas i den.

Krav på att rapportering ska ske finns i den svenska f-gasförordningen. Det innebär att sanktion är möjlig om rapportering inte sker i tid.

Tillsyn och föreläggande

Tillsyn omfattar inte endast kontroll av lagefterlevnad och att utfärda sanktioner när det behövs utan tillsyn kan även avse att ge information till operatörer för att de ska kunna uppfylla lagkraven. Förordningarna om f-gaser uppfattas av många som komplexa och operatörers bristande efterlevnad kan bero på bristande kunskap.

Även om det saknas en ny svensk förordning som ger stöd för miljösanktionsavgifter efter den 11 mars 2024 så kan tillsyn ske som vanligt med stöd av de allmänna hänsynsreglerna och verktygen i 26 kap. miljöbalken.

Naturvårdsverket har tagit fram vägledningar om de allmänna hänsynsreglerna som kan vara stöd i tillsynsarbetet. Enligt 2 kap. 1 § miljöbalken gäller de allmänna hänsynsreglerna alla verksamheter eller åtgärder som kan innebära påverkan på människors hälsa och miljön och som inte är av försumbar betydelse i det enskilda fallet. Bestämmelserna i 2 kap. miljöbalken utgör grunden för de krav som tillsynsmyndigheterna kan ställa på verksamheter och åtgärder.

Hänsynsreglerna – 2 kap. miljöbalken

Att ge information ingår i tillsynen enligt 26 kap. 1 § miljöbalken. Information om regelverket kan göra stor skillnad för verksamhetsutövaren och för klimatet eftersom regelverket är komplext. Det gäller bland annat information om läckagekontroller, certifikatskrav och vilka ämnen som omfattas av EU:s nya f-gasförordning. Om den årliga rapporten till tillsynsmyndighet saknas så kan tillsynsmyndigheten till exempel informera operatören om hur det ska vara enligt regelverket.

Tillsynsmyndigheten kan besluta om att utfärda ett föreläggande för att få en enskild att exempelvis inkomma med uppgifter, undersöka och utreda förhållanden eller vidta en åtgärd. Tillsynsmyndigheten kan i det enskilda fallet utgå från de allmänna hänsynsreglerna och finna tolkningsstöd i bestämmelserna i f-gasförordningarna. På det sättet kan man luta sig mot kraven även i nya EU-förordningen, men dock inte besluta om sanktioner.

Se vägledning för vilka verktyg som en tillsynsmyndighet kan använda sig av enligt 26 kap. miljöbalken.

Föreläggande, förbud och information

Sammanfattningsvis så kan en tillsynsmyndighet i förekommande fall informera om vad som gäller och begära in exempelvis rapporter från verksamhetsutövare, även om en miljösanktionsavgift inte kan krävas ut. Det är möjligt att begära in uppgifter i förelägganden. Under vissa särskilda omständigheter kan ett föreläggande kombineras med vite som beskrivs i vägledningen ovan.

Fördjupade frågor och svar om miljösanktionsavgifter (MSA)

För överträdelser som har skett före den 11 mars 2024 kan det beslutas om MSA, utifrån nuvarande lydelse av den svenska f-gasförordningen och förordningen om miljösanktionsavgifter.

För överträdelser som har skett från och med den 11 mars 2024 kan det inte beslutas om MSA förrän bestämmelserna i den svenska MSA-förordningen har uppdaterats.

För överträdelser som har skett innan den 11 mars 2024 kan det beslutas om MSA, utifrån nuvarande lydelse av den svenska f-gasförordningen och förordningen om miljösanktionsavgifter. 

För överträdelser som har skett från och med den 11 mars 2024 kan det inte beslutas om MSA förrän bestämmelserna i den svenska MSA-förordningen har uppdaterats.

Utbildningar och examinationsformer för de nya certifikaten är under utformning. I nuläget går det inte att ta ett certifikat i de nya kategorierna. Den som har ett certifikat som utfärdats utifrån äldre förordningar kommer att behöva uppdatera sitt certifikat. Det görs via en repetitionskurs och ska ske senast år 2029.

Nej, det går inte att besluta om MSA innan bestämmelserna i den svenska MSA-förordningen har uppdaterats. Det går inte heller att åtalsanmäla utifrån 29 kap. 3 § 7 miljöbalken, innan hänvisningen i den bestämmelsen har uppdaterats till att avse EU:s nya f-gasförordning.

EU:s f-gasförordning ställer krav på att den som har en stationär kyl, luftkonditionerings- och värmepumpsutrustning som innehåller 5 ton CO2e, ska se till att den läckagekontrolleras.

Operatören ska hålla ett register över de utrustningar som omfattas av läckagekontroll. Krav på läckagekontroll och registerföring gäller även för hermetiskt sluten utrustning, brandskyddsutrustning, organiska rankinecykler och elektriska brytare, men andra fyllnadsmängder kan vara aktuella.

Den svenska förordningen ställer krav på att även mobilutrustning omfattas av krav på läckagekontroll och registerföring. Läckagekontroll och registerföring ska göras även om en miljösanktionsavgift inte kan utfärdas.

I det enskilda ärendet är det alltid tillsynsmyndigheten som avgör vad som är tillämpligt utifrån förutsättningarna. De paragrafer som nämns nedan hänvisar inte till EU:s f-gasförordning, vilket innebär att paragraferna är självständiga och MSA är möjligt. För några av paragraferna finns hänvisning till genomförandeförordningar, och när de trätt i kraft bryts möjligheten att ta ut MSA. Generellt sett finns dessa möjligheter:

  • Om det inte har utförts läckagekontroll vid installation eller idrifttagning av hermetiskt tillsluten utrustning så bryter man mot 10 § svenska f-gasförordningen. Detsamma gäller installation, ombyggnation eller annat ingrepp i köldmediesystemet i en kyl-, luftkonditionerings- eller värmepumpsutrustning.
    • Tillsynsmyndigheten kan då besluta om MSA för den överträdelsen (med stöd av 9 kap. 17 § MSA-förordningen).
  • Personal som saknar certifikat vid utförande av läckagekontroll enligt 10 § svenska f-gasförordningen på kyl-, luftkonditionerings- eller värmepumpsutrustning bryter mot 16 § svenska f-gasförordningen.
    • Tillsynsmyndigheten kan då besluta om MSA för den överträdelsen (med stöd av 9 kap. 17 § MSA-förordningen). Observera att det behöver gälla överträdelse som skett innan den 26 september 2024, eftersom det gäller krav enligt den nu upphävda genomförandeförordningen (EU) 2015/2067.
  • Vid installation av stationär kyl-, luftkonditionerings- eller värmepumpsutrustning utan att operatören har underrättat tillsynsmyndigheten om detta, så bryter operatören mot 14 § svenska f-gasförordningen.
    • Tillsynsmyndigheten kan då besluta om miljösanktionsavgift enligt 9 kap. 19 § MSA-förordningen.
  • Personal eller företag som saknar certifikat vid arbete med läckagekontroll, återvinning, installation eller underhåll av eller service på mobil utrustning bryter mot 17 § eller 18 § svenska f-gasförordningen.
    • Tillsynsmyndigheten kan då besluta om miljösanktionsavgift enligt 9 kap. 21 § MSA-förordningen. Observera att i det fallet behöver gälla överträdelse som skett innan 26 september 2024, eftersom det avser krav enligt den nu upphävda genomförandeförordningen (EU) 2015/2067.