Krav på miljöprestanda vid statligt finansierade saneringsåtgärder

Statligt finansierade avhjälpandeåtgärder av föroreningsskador ska genomföras utifrån generella krav på miljöprestanda som utarbetats av Stockholms, Göteborgs och Malmö stad tillsammans med Trafikverket.
Sidan vänder sig till
Kommuner, länsstyrelser, verksamhetsutövare och fastighetsägare som har ett ansvar för avhjälpande av föroreningsskada, exploatörer samt konsulter och entreprenörer inom avhjälpande av föroreningsskador.
Lagstiftning
Miljöbalkena kapitel 10 handlar om förorenade områden:
Miljöbalk (1998:808) (riksdagen.se)
Regeringen har beslutat om fem förordningar på området med stöd av miljöbalken:
Förordning (2007:667) om allvarliga miljöskador (riksdagen.se)
Förordning (1998:930) om miljöriskområden (riksdagen.se)
Förordning (1998:899) om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd (riksdagen.se)
Förordning (2004:100) om statsbidrag för avhjälpande av föroreningsskador (riksdagen.se)
Förordning (2004:100) om avhjälpande av föroreningsskador och statligt stöd för sådant avhjälpande ersattes den 8 mars 2022 av förordning (2004:100) om statsbidrag för avhjälpande av föroreningsskador samt förordning (2022:98) om statligt stöd till åtgärder för efterbehandling av föroreningsskador.
Villkor om krav på miljöprestanda vid statligt finansierade avhjälpandeåtgärder av föroreningsskador
Sedan 2020 villkorar Naturvårdverket i sina beslut om statlig finansiering för åtgärd av föroreningsskador (via villkoret om att åtgärden ska genomföras i enlighet med Naturvårdsverkets kvalitetsmanual) om att generella krav på miljöprestanda ska tillämpas vid de åtgärder av föroreningsskador som finansieras via saneringsanslaget (Naturvårdsverkets anslag 1:4 Sanering och återställning av förorenade områden, anslagspost 1 Sanering och efterbehandling av förorenade områden). Kraven ställs antingen mot entreprenör vid upphandling av åtgärden, eller genom att åtgärder som genomförs av kommunen i egen regi, med egna resurser, genomförs i enlighet med kraven. Naturvårdsverkets villkor omfattar i nuläget inte arbeten som genomförs i de åtgärdsföreberedande utredningarna, utan fokuserar enbart på själva åtgärden.
För åtgärder beslutade före 2020 tillkommer inte villkor om att dessa ska genomföras i enlighet med miljökraven. Dock är det fortfarande relevant och eftersträvansvärt att ställa miljökraven på frivillig basis, trots att det inte är ett beslutsvillkor, i de fall åtgärderna inte redan planerats eller påbörjats.
I de fall det innan beslut om statlig finansiering samt att det finns ramavtal med entreprenörer som ingåtts som är giltiga vid tillfället för genomförandet av åtgärden, ställs inte villkor från Naturvårdsverken att miljökraven ska ställas vid upphandling. Man kan dock i dessa sammanhang välja att använda miljökraven genom att man premierar de anbud som är i enlighet med de generella miljökraven.
Generella miljökrav
De generella miljökraven behandlar miljöaspekter vid utförandet av åtgärdsentreprenaden. De behandlar inte vad som ska utföras, utan vad som gäller när arbetet bedrivs. De generella miljökraven ska tillämpas i den utsträckning det är möjligt och ändamålsenligt, med hänsyn till den typ av åtgärd som genomförs.
Naturvårdsverket ser att åtgärdsprojekt finansierade via saneringsanslaget generellt är att likställa med Trafikverkets investeringsåtgärder som uppgår till mindre än 50 miljoner kronor, enligt beskrivning i det gemensamma kravdokumentet för storstäderna och Trafikverket:
Gemensamma miljökrav för storstäderna och Trafikverket (trafikverket.se)
Därmed är utgångspunkten att motsvarande krav gäller vid genomförande av åtgärder finansierade via saneringsanslaget.
Det är främst aktuellt att dessa utgår från de delar av de generella miljökraven som rör klimat och luftkvalitet. Därmed ska åtgärderna genomföras utifrån följande generella miljökrav:
- Drivmedel
- Lätta fordon
- Tunga fordon
- Arbetsmaskiner
Vidare bedömer Naturvårdsverket att det är relevant att arbeta utifrån miljökraven som rör miljöledningssystem och miljöplan. Detta innebär bland annat att entreprenören, eller den del av huvudmannens organisation som genomför åtgärden, ska upprätta en miljöplan. Miljöplanen ska visa hur projektet ska leva upp till de generella miljökraven. Utföraren ska sedan i anbudskvalificeringen och genomförandet kunna verifiera att man uppfyller kraven.
Trafikverkets miljökrav skärps stegvis. I statligt finansierade åtgärder ska den version av miljökraven som gäller vid ansökningstillfället kravställas i upphandlingen av åtgärden. Därmed ska den som ansöker om statlig finansiering kontrollera vilken version av miljökrav som finns publicerad i samband med ansökningstillfället. I det fall nya miljökrav skulle publiceras efter ansökan om statlig finansiering, men innan upphandling, är det upp till huvudmannen att avgöra vilka krav som ska ställas.
De generella miljökraven omfattar inte krav i lagar, förordningar eller föreskrifter. Utföraren ska dock i miljöplanen redovisa hur man hanterar alla krav på entreprenaden inklusive lagkrav. Vidare är arbetsmiljökrav, kvalitetskrav och etiska och sociala krav inte inkluderade i de generella miljökraven. Det är dock viktigt att krav på sådana aspekter också ställs som objektspecifika krav i samband med upphandling.
Vägledning
Vägledning med detaljerad information om de generella miljökravens förutsättningar och tillämpning finns på Trafikverkets webbplats:
Vägledning till gemensamma miljökrav för entreprenader (trafikverket.se)
Vägledningen består av två delar, som dels beskriver de grundläggande principerna för kravens utformning och omfattning, dels mer detaljerade beskrivningar av tillämpningen av enskilda krav. Det finns också andra stöddokument som kan vara till hjälp för att ställa miljökrav och följa upp dessa, exempelvis mallar.
Ytterligare vägledning om upphandling tillhandahålls via Upphandlingsmyndighetens frågeportal om offentlig upphandling och statsstöd. Upphandlingsmyndigheten tillhandahåller där stöd inom upphandlingens regelverk, praktik och hållbarhetsaspekter samt statsstöd. Dock ges ingen vägledning i enskilda fall.
Om miljökraven inte är ändamålsenliga, eller är svåra att tillämpa
Val av åtgärd och åtgärdsmetod görs i huvudstudiens åtgärdsutredning och riskvärdering, vilket kan medföra att den åtgärd som ska genomföras inte blir direkt jämförbar med de typer av entreprenader som de generella miljökraven är framtagna för. Dessa är breda och framtagna för upphandling av entreprenader generellt, vilka främst är att likna vid schaktåtgärd. I vissa fall är det därmed inte ändamålsenligt att använda ett eller flera av de generella miljökraven, och de bör i de fallen inte ställas. Exempelvis vid vissa in situ-åtgärder där teknik och maskiner som inte behandlas i de generella miljökraven används. I de fall miljökraven inte ställs på grund av att åtgärdens teknik och metodik inte täcks av de generella miljökraven, ska detta dokumenteras i samband med huvudmannens slutrapportering av avhjälpandeåtgärderna.
Ett annat exempel på när miljökraven inte är ändamålsenliga är när åtgärden som ska upphandlas är av sådan art att endast ett begränsat antal leverantörer kan tillhandahålla åtgärden i enlighet med miljökraven, och detta går ut över konkurrensförutsättningarna i upphandlingen. I sådana fall kan upphandling göras med särskilda kriterier som premierar de anbud som är i enlighet med de generella miljökraven.
Avsteg från miljökrav gentemot utförare av entreprenad
Vilka avsteg och avvikelser som kan accepteras i samband med upphandlade åtgärder avgörs från fall till fall av den upphandlande huvudmannen, då detta beror på det specifika förutsättningar i uppdraget och dess upphandling. Vid åtgärder som genomförs i kommunens egen regi med egna resurser, avgörs eventuella avsteg av den kommunala huvudmannens projektledare utifrån de principer som anges i Trafikverkets vägledning. Eventuella dispensärenden ska rapporters till Naturvårdsverket i samband med huvudmannens slutrapportering av åtgärden, se återrapportering nedan.
Det är aldrig möjligt att ge vissa utförare dispens från ställda miljökrav under själva upphandlingsprocessen. Det skulle strida mot likabehandlingsprincipen, som är en av LOU:s grundläggande principer. Enligt likabehandlingsprincipen ska kraven även gälla under själva kontraktstiden, men det kan vara möjligt att ge en leverantör dispenser från att upprätthålla vissa krav under själva kontraktstiden under vissa förutsättningar. Det kan exempelvis göras vid händelser som leverantören inte kunnat råda över, till exempel motorhaverier. Eventuella dispenser från miljökraven bör inte utformas som generella dispenser, utan kopplas till specifika situationer och maskiner. Under vilka förutsättningar miljökraven kan frångås under kontraktstiden ska då framgå av avtalsvillkoren i upphandlingsdokumenten redan när upphandlingen annonseras.
Ytterligare vägledning och exempel på möjliga dispensärenden redovisas i Trafikverkets vägledning till de generella kraven.
Indikatorer och uppföljning av krav
I slutrapporten som tas fram efter avslutad åtgärd bör huvudmannen rapportera hur de generella kraven använts i det aktuella projektet. Detta i syfte att följa upp i vilken utsträckning upphandlingen leder till högre miljökrav. Rapporteringen görs enligt indikatorerna nedan:
- Har de generella miljökraven använts vid upphandling? (Ja eller nej)
- Dispensärenden (antal och typ)
- Rapporterade avvikelser i samband med utförande (antal och typ)
- Antal kvalificerade anbudsgivare vid upphandling (antal)
Vidare bör erfarenheter återrapporteras avseende implementering av miljökraven, i syfte att ge underlag för utveckling av kravställning. Detta är en viktig punkt för att säkerställa att miljökraven blir relevanta och anpassade för avhjälpande åtgärder i större utsträckning. Det är värdefullt om huvudmannen har en dialog med entreprenören om hur kravställningen fungerat.