Analys av hur Klimatklivet kan leva upp till EU:s förordning om nettonollindustrin
I regleringsbrevet för 2025 fick Naturvårdsverket i uppdrag att analysera hur Klimatklivet kan leva upp till artikel 28 i EU:s nya förordning om nettonollindustrin (Net Zero Industry Act, NZIA)1. Regeringen har gjort bedömningen att Klimatklivet är ett befintligt stödprogram som kan bidra till Sveriges implementering av förordningen.
Naturvårdsverket har utrett flera alternativ för att svara på uppdraget och har i huvudsak dragit tre slutsatser som alla innebär att Regeringen behöver ta aktiv del av information och vägledning från kommissionen för en effektiv och rättssäker tillämpning av förordningen, innan beslut om nationell genomförandeform fattas:
- Avvakta ytterligare information från EU-kommissionen, då det i nuläget saknas tillräckligt underlag för att avgöra hur – eller om – Klimatklivet, inklusive Ladda bilen, kan uppfylla kraven enligt artikel 28. Naturvårdsverket bedömer att ytterligare vägledning från kommissionen är nödvändig och rekommenderar att beslut om implementering skjuts upp tills sådan vägledning finns.
- Tolkningen av resiliens- och hållbarhetskriterierna är helt avgörande för om artikel 28 kan implementeras inom Klimatklivet. Olika tolkningar av kriterierna påverkar stödgivningens effektivitet och genomförbarhet.
- Naturvårdsverket har identifierat flera andra svenska stödprogram som bedöms påverkas av artikel 28. Dessa stödprogram uppmuntrar på olika sätt inköp av slutprodukter med nettonollteknik som omfattas av artikel 28, såsom solcellssystem, batterier, elektrolysörer och värmepumpar. Regeringen bör analysera hur dessa stödprogram påverkas och samordna arbetet, för att förbereda berörda myndigheter gällande implementeringen av artikel 28.