Organisering av vandringsleder
Nu kan de aktörer som vill stärka arbetet med vandringsleder söka bidrag från Naturvårdsverket. Ansök senast den 16 december 2025 för att få ta del av de medel vi fördelar under 2026.
Vem får söka?
Bidrag kan ges till organisationer som förvaltar och utvecklar vandringsleder för vilka staten inte är huvudman.
Vad kan jag söka för?
Stärkt regional eller tematisk organisering och samordning av vandringsleder där staten inte är huvudman. Finansieringsgrad 50 procent.
Ansökningsperiod
Ansökan sker senast den 16 december 2025.
Under förutsättning att medel finns tillgängliga under 2026 planerar Naturvårdsverket att fortsatt fördela medel för att stärka samordningen och organiseringen av vandringsleder där staten inte är huvudman.
Syfte och målsättning
Syftet med bidraget är att stärka den regionala och tematiska organiseringen av vandringsleder där staten inte är huvudman. Målsättningen är en fungerande och långsiktig regional samordning som skapar förutsättningar för ett hållbart och kvalitetssäkrat ledsystem. Detta ska bidra till att främja friluftsliv, hälsa, besöksnäring och utvecklingen av attraktiva platser.
Regional organisering är en förutsättning för ett fungerande nationellt arbete med vandringsleder där staten inte är huvudman. Det nationella arbetet genomförs genom Nationell samverkansmodell för vandringsutveckling. Samverkansmodellen ger förutsättningar för tillämpning, förvaltning och utveckling av Nationellt ramverk för vandringsleder på såväl lokal som regional och nationell nivå, genom representantskap i alla led.
Mottagande part ska aktivt utveckla en regional eller tematisk långsiktig organisering och samordning. I den mån den sökande har tematiskt fokus behöver ändå regional samverkan främjas som en del i arbetet.
Vem får söka?
Bidrag kan ges till organisationer som förvaltar och utvecklar vandringsleder för vilka staten inte är huvudman.
Bidrag fördelas i första hand till regionala eller tematiska ledsamordnare som representeras i Utvecklingsgruppen inom Nationell samverkansmodell för vandringsutveckling.
I andra hand kan bidrag ges till organisationer som aktivt samverkar med regionala och/eller tematiska representanter i Utvecklingsgruppen. Bidrag kan ges till offentliga regionala eller nationella aktörer som bidrar till att stärka den regionala eller tematiska ledsamordningen.
Aktörer som bidrar till att stärka den regionala eller tematiska ledsamordningen men som inte representeras i Utvecklingsgruppen har endast möjlighet att beviljas bidrag om ansökan sker i samverkan med en regional eller tematisk ledsamordnare som ingår i Utvecklingsgruppen. Samverkan mellan aktörer ska styrkas genom dokumentation.
Vad kan jag söka för?
Flera olika typer av insatser kan rymmas inom syftet att stärka regional eller tematisk organisering av vandringsleder. Den som söker medel ska arbeta utifrån Nationellt ramverk för vandringsleder:
Nationellt ramverk för vandringsleder (ramverkvandring.se)
De sökta medlen kan till exempel gå till
- kostnader för förankringsarbete och nätverksskapande
- avtal mellan parter och överenskommelser som bidrar till att uppfylla bidragets syfte
- kompetenshöjande insatser så som relevanta konferenser, workshops, utbildningar, resor, studiebesök etcetera
- process- och/eller projektledning inklusive verktyg för detta
- digitalt eller tryckt material relevant för samordning och organisering.
Så bedömer vi ansökningarna
Naturvårdsverket prioriterar medelsfördelning utifrån de ansökningar som inkommer. Vid bedömningen av inkomna ansökningar gör Naturvårdsverket prioriteringar utifrån hur väl de uppfyller syftet och målsättningen med bidraget inklusive nedanstående kriterier:
- Långsiktighet och struktur – Sökande visar en tydlig plan för hur en regional eller tematisk organisering ska stärkas. Det framgår hur organiseringen ska bli långsiktigt hållbar – exempelvis genom förankring hos berörda aktörer, stabil finansiering, rutiner för uppföljning eller formella samverkansavtal.
- Genomförandeförmåga – Sökande har realistisk tidplan, budget och resurser för att genomföra de planerade aktiviteterna.
- Bidrag till Nationell samverkansmodell för vandringsutveckling – Sökande redogör för hur arbetet knyter an till och stärker genomförandet av Nationell samverkansmodellen för vandringsutveckling.
Naturvårdsverket förbehåller sig rätten att bevilja en mindre summa än den som ansökts.
Finansieringsform
För utlysningen 2026 krävs medfinansiering med 50 procent. Bidraget för organisering av vandringsleder från Naturvårdsverket får täcka högst 50 procent av de totala stödberättigade kostnaderna. Den resterande delen, alltså 50 procent, av den totala projektkostnaden ska medfinansieras av den sökande. Medfinansiering avser alltså den del av kostnaden för ett projekt, som inte täcks av bidraget.
Medfinansieringsgraden för bidrag för organisering av vandringsleder planeras öka enligt följande:
- 2026: 50 procent medfinansieringsgrad.
- 2027: 70 procent medfinansieringsgrad.
Följande typer av medfinansiering är godkända:
- kontanta medel
- egen arbetsinsats.
Bidragsmottagare och projektets ingående parter kan medfinansiera genom kontanta medel eller genom egen arbetsinsats, dvs. redovisad arbetstid (lönekostnader plus sociala kostnader minus OH). När det gäller medfinansiering i form av löner så ska bara den faktiska lönekostnaden beräknas, dvs lön och lönekostnadspåslag (sociala avgifter, pension mm) och ingen overhead eller vinstmarginal.
Maximalt bidrag är 50 procent av projektkostnaderna för 2026. Den resterande delen av den totala projektkostnaden kan finansieras av den sökande eller via andra finansiärer, som till exempel statliga myndigheter, kommuner, stiftelser, föreningar, enskilda personer eller företag. Kontanta medel kan komma från vinstdrivande företag så länge syftet med projektet och åtgärderna inte är vinstdrivande.
Medfinansiering avser alltså den del av kostnaden för ett projekt, som inte täcks av bidraget. Inom ett projekt kan det finnas åtgärder som är finansierade med bidrag till 100 procent och åtgärder som det inte alls söks bidrag för. Det viktiga är att den totala bidraget från Naturvårdsverket inte överstiger 50 procent av kostnaden för hela projektet.
I beräkningen av summan av kostnaderna för samtliga åtgärder (det vill säga både åtgärder som täcks av bidrag för organisering av vandringsleder och åtgärder som täcks genom medfinansiering) får endast medräknas kostnader för bidragsberättigade åtgärder. Det måste alltså röra sig om åtgärder som anges i utlysningstexten.
Medfinansiering utgör minst 50 procent av kostnaderna i ett projekt. Maximalt bidrag är således 50 procent av projektkostnaderna. Om de faktiska kostnaderna understiger 50 procent får bidraget inte överstiga de faktiska kostnaderna. Skulle bidraget överstiga de faktiska kostnaderna i ett sådant exempel skulle projektet gå med vinst, vilket inte är tillåtet.
Exempel på vad som inte kan räknas som medfinansiering
- Upplåtelse av boende eller lokal kan inte räknas in.
- Det går inte att medfinansiera med en uppskattad offertkostnad.
- Medfinansiering får inte komma från användaravgifter för nyttjande av led.
Exempel på ansökan
En aktör söker bidrag för ett projekt som kostar 550 000 kr, varav
- 250 000 kr i för lön till projektledare
- 250 000 (inköpta tjänster till exempel processkonsult med mera)
- 50 000 kr för regional konferens, resor och studiebesök.
Projektets totalsumma och bidragsberättigade åtgärder är 550 000 kr. Bidragsbelopp maximalt 275 000 kr. Medfinansiering sker med 275 000 kr genom arbetad tid i projektet.
Ekonomisk uppföljning av projekt
Uppföljning av medfinansiering i form av nedlagd tid i projektet (arbetstid) görs med hjälp av tidredovisning. Tidsredovisningen ska kunna styrkas av de personer som har deltagit i projektet. Om inte något tidredovisningssystem används kan man använda en projektdagbok. Om det är en enskild firma som går in med medfinansiering i form av arbetstid, och där denne inte regelmässigt tar ut en lön, kan en rimlighetsbedömning av lönekostnaden i projektet göras.
Medfinansiering i form av kontanta medel ska kunna styrkas med till exempel ekonomisk redovisning, kvitton eller fakturor. Det kan till exempel vara kvitton för inköp, resekostnader eller drivmedel. Offerter kan däremot inte ses som tillräckligt underlag för att styrka kostnader. Företag kan därmed inte medfinansiera med en uppskattad offertkostnad.
Bidraget utbetalas i samband med att Naturvårdsverket har fattat beslut.
Så ansöker du
Fyll i ansökningsblanketten nedan och skicka den till Naturvårdsverket senast den 16 december 2025.
Skicka ansökan till:
registrator@naturvardsverket.se
Eller med post till:
Naturvårdsverket
106 48 Stockholm
Ansökan ska vara märkt NV-25-052800.
Begränsningar
Bidragsmedel som stödmottagaren tar emot får inte användas inom ramen för ekonomisk verksamhet, dvs. all verksamhet som går ut på att erbjuda varor och tjänster på en marknad. Detta för att undvika att det blir ett otillåtet statsstöd, dvs. när statliga medel används på ett sätt som riskerar att snedvrida konkurrensen.
Bidraget får inte användas till
- anläggning av ny vandringsled i terräng
- skötsel- och/eller underhållsåtgärder på eller i anslutning till vandringsled
- marknadsföring av vandringsled
- ersättning till markägare.
Redovisning och förbrukning av medel
Uppdaterad information kommer under hösten 2022.
Möjlighet till fortsatt bidrag
Förutsatt att regeringens aviserade långsiktiga satsning på vandringsleder fortlöper har Naturvårdsverket för avsikt att fortsätta fördela bidragsmedel till vandringsleder där staten inte är huvudman kommande år.
Bakgrund
Naturvårdsverket har i uppdrag att utveckla samordningen om vandringsleder i landet tillsammans med andra huvudmän.
Naturvårdsverket har ett samordningsansvar för vandringsleder där staten inte är huvudman. Med Naturvårdsverkets samordnade roll är syftet att stödja ledsamordnare, ledansvariga och ledförvaltare i arbetet med långsiktigt hållbara vandringsleder till förmån för såväl friluftsliv, hälsa och attraktiv platsutveckling.
Tillsammans med nyckelaktörer har Naturvårdsverket tagit fram en Nationell samverkansmodell för vandringsutveckling. Modellen ger förutsättningar för tillämpning, förvaltning och utveckling av Nationellt ramverk för vandringsleder på såväl lokal som regional och nationell nivå genom att tydliggöra rollfördelning, arbetssätt och årsprocess för parterna.
För att samverkansmodellen ska fungera krävs en välfungerande organisering och samordning på regional nivå. Detta stärker även Naturvårdsverkets roll och uppdrag som nationell samordnare.
Inom ramen för regeringens satsning på vandringsleder och fjälleder 2022–2027 fördelar Naturvårdsverket medel till vandringsleder där staten inte är huvudman. Satsningen har bidragit till tydligare ansvarsförhållanden och stärkt det regionala och tematiska arbetet med vandringsleder, vilket lägger grunden för en långsiktigt hållbar ledinfrastruktur i hela landet.
Behandling av personuppgifter
Naturvårdsverket är personuppgiftsansvarig och behandlar personuppgifter i enlighet med gällande dataskyddsregler. Du har rätt att begära tillgång till och rättelse eller radering av dina personuppgifter eller begränsning av behandling som rör dig. Du har även rätt att invända mot behandlingen av dina personuppgifter.
Information om dina rättigheter och kontaktuppgifter till Naturvårdsverkets dataskyddsombud
Integritetsskyddsmyndigheten är ansvarig tillsynsmyndighet för personuppgiftsbehandling och dataskydd. Du kan vända dig dit om du har klagomål rörande dina rättigheter. Du kan också alltid kontakta Naturvårdsverkets dataskyddsombud.
Ändamål och rättslig grund för behandlingen
Naturvårdsverket ser behov av ett kontinuerligt stöd för regional organisering av vandringsleder där staten inte är huvudman och delar ut bidrag enligt anslag 1:3 regleringsbrevet för 2022.
Som en del av detta arbete behandlar Naturvårdsverket personuppgifter för att handlägga, följa upp och kommunicera i bidragsärenden rörande organisering av vandringsleder.
Kontaktuppgifter till bidragstagare kan även komma att delas mellan de som har beviljats medel i syfte att öka samverkan och samordning i enlighet med bidragets syfte. Kontaktuppgifterna delas genom e-postutskick.
Handläggning av bidrag sker enligt den rättsliga grunden myndighetsutövning, artikel 6.1e, dataskyddsförordningen. Kommunikation sker enligt den rättsliga grunden uppgift av allmänt intresse, artikel 6.1e.
Kategorier av personuppgifter
De kategorier av personuppgifter som behandlas är för- och efternamn, e-postadress, telefonnummer, titel, organisatorisk tillhörighet, signatur samt diarienummer i Naturvårdsverkets dokument- och ärendehanteringssystem.
Automatiserat beslutsfattande, inklusive profilering
Personuppgiftsbehandlingen innebär inte automatiserat beslutsfattande.
Mottagare av personuppgifter
Utöver handläggare inom Naturvårdsverket samt andra bidragstagare kommer även Naturvårdsverkets leverantörer av IT-tjänst samt IT-drift och förvaltning att ha tillgång till dina personuppgifter för att utföra sina uppdrag.
Uppgifter som lämnas in till Naturvårdsverket blir allmänna handlingar hos myndigheten och kan därmed begäras ut enligt tryckfrihetsförordningen. Om personuppgifter finns i en allmän handling kan de som begär ut denna ta del av dessa personuppgifter om personuppgifterna inte omfattas av sekretess enligt offentlighets- och sekretesslagen (2009:400). Naturvårdsverket gör alltid en sekretessprövning innan myndigheten lämnar ut allmänna handlingar.
Överföring av personuppgifter till tredje land
Överföring av personuppgifter till tredje land utanför EU/EES sker inte.
Hur länge behandlar Naturvårdsverket personuppgifterna?
Handlingar i ärendet som inte ska bevaras gallras vid inaktualitet, dock senast när ärendet avslutas. Inkomna och skickade e-postmeddelanden, inklusive bilagor, vars informationsinnehåll är av tillfällig eller ringa betydelse och som saknar vikt för verksamheten gallras när handlingarna inte längre behövs i verksamheten.
Undantaget från gallring är de personuppgifter som registreras i ärende i Naturvårdsverkets dokument- och ärendehanteringssystem. Dessa kommer att bevaras i myndighetens e-arkiv.