Riksintresse för friluftsliv
De områden som pekas ut som riksintresse för friluftsliv har särskilt goda förutsättningar för människors vistelse och upplevelser i natur- och kulturlandskap.
I riksintresseområdena finns nationellt viktiga värden och kvaliteter. Hänsyn till dessa värden ska tas i fysisk planering, översikts- och detaljplanering samt vid tillståndsprövningar. Värdena inom ett område av riksintresse får inte påtagligt skadas.
Här kan du läsa mer allmänt om riksintressen:
Naturvårdsverket och Havs- och vattenmyndigheten samverkar
Naturvårdsverket och Havs- och vattenmyndigheten samverkar om riksintressen för friluftsliv.
Boverket har det övergripande ansvaret vad gäller riksintressen i Sverige. Läs mer om riksintressen på Boverkets webbplats:
Riksintressen är nationellt betydelsefulla områden (boverket.se)
Aktuellt – Sektorbeskrivning på remiss
Naturvårdsverket och Havs- och vattenmyndigheten har tillsammans tagit fram en sektorbeskrivning för riksintresse friluftsliv. Sektorbeskrivningen är på remiss till 3 oktober 2025.
Syftet med beskrivningen är att beskriva grunden för statens anspråk på områden av riksintresse för friluftsliv, att presentera kriterierna för riksintresseanspråken och att beskriva de areella anspråken samt ge en överblick över friluftslivet i Sverige och relevanta nationella och internationella mål och planer. Syftet är också att redogöra för hur underlagen om riksintressen, geografiska avgränsningar och värdebeskrivningar, ska hållas aktuella och tillgängliga samt hur en nationell överblick över områdena säkerställs.
Anspråkens aktualitet
Under hösten 2024 besvarade länsstyrelserna en enkät om riksintresseområdenas aktualitet. Enkäten omfattade både en bedömning om den geografisk avgränsningen och/eller om värdena beskrivna i värdebeskrivningen är aktuella. En stor andel av områdena, 221 av de 336 områdena, bedömdes vara aktuella i sin helhet. 103 områden bedöms vara aktuella i delar exempelvis genom att naturreservat har tillkommit eller att friluftslivets upplevelsevärden inte är tillräckligt beskrivna. I några fall behöver avgränsningarna justeras.
Enligt förordningen om hushållning med mark och vatten, ska myndigheterna se till, minst vart åttonde år, att bedömningen av riksintressena är aktuell. Enkätresultatet är ett underlag till den kommande aktualiseringsprocessen, som beskrivs i den sektorbeskrivning som är på remiss fram till 3 oktober 2025.
Utpekade områden
I dagsläget finns 336 utpekade områden av riksintresse för friluftsliv. De finns i alla län och bidrar till olika upplevelser och möjligheter för friluftsaktiviteter. Anspråken finns dessutom inom olika naturtyper exempelvis kust och hav, sjöar och vattendrag, skogsmark, odlings- och kulturlandskap samt fjällen. Storstadslänen, Stockholm, Skåne och Västra Götaland har haft möjlighet att peka ut tätortsnära naturområden som områden av riksintresse för friluftslivet.
Alla områden av riksintresse finns i kartverktyget skyddad natur:
Utgångspunkter och kriterier för utpekande av riksintresseområden
En omfattande översyn av riksintresseområdena genomfördes 2012–2107. De kriterier som togs fram i samband med översynen presenteras nedan och de gäller tills nya beslutas.
I förslag till sektorbeskrivning föreslås en ny struktur för kriterierna och att antalet stödkriterier ska minska. Planen är att kriterierna uppdateras i samband med att sektorbeskrivningen beslutas i slutet av året, men tillsvidare gäller de som presenteras nedan.
Utgångspunkter
Utgångspunkten för att ett område ska bedömas som riksintresse för friluftslivet är att området har så stora friluftsvärden på grund av särskilda natur- och/eller kulturkvaliteter och tillgänglighet för allmänheten, att det är eller kan bli attraktivt för besökare från hela eller en stor del av landet eller utlandet, dvs. det har turistiskt intresse.
Vidare bör områden av riksintresse för friluftsliv vara områden som är viktiga för många människors friluftsliv och att de kan nyttjas ofta och mycket. Denna utgångspunkt gäller framförallt för de tre storstadregionerna där behovet av tätortsnära natur särskilt ska beaktas. Där kan det finnas områden som är av nationellt intresse och som nyttjas ofta och mycket.
Med friluftsliv menas i detta sammanhang vistelse utomhus i natur- och kulturlandskapet för välbefinnande och naturupplevelser utan krav på tävling.
Ett område som bedöms vara av riksintresse för friluftslivet ska förutom ovanstående utgångspunkter uppfylla något eller några av de tre huvudkriterierna.
Huvudkriterier
- Områden med särskilt goda förutsättningar för berikande upplevelser i natur- och/eller kulturmiljöer.
- Områden med särskilt goda förutsättningar för friluftsaktiviteter och därmed berikande upplevelser.
- Områden med särskilt goda förutsättningar för vattenanknutna friluftsaktiviteter och därmed berikande upplevelser.
Stödkriterier
Det finns tre grupper av stödkriterier och inom varje grupp finns flertalet stödkriterier.
- Berikande upplevelser i natur- och/eller kulturmiljö.
- Goda naturgivna förutsättningar för friluftsliv.
- Goda förutsättningar för att behålla och förbättra värden.
Berikande upplevelser i natur- och/eller kulturmiljö:
- intresseväckande naturvärden
- intresseväckande kulturvärden
- orördhet (frånvaro av ingrepp i landskapet)
- stillhet/tystnad/låg ljudnivå
- tilltalande landskapsbild (tilltalande perspektiv och utblick över landskap och vatten m.m.)
- omväxling (variation i fråga om topografi, fördelning mark/vatten vegetation, kulturprägel m.m.)
- särprägel (en för regionen avvikande naturföreteelse; storslagen natur)
- att området har sällsynta växter och djur
- artrikedom.
Goda naturgivna förutsättningar för friluftsliv:
Naturområden med särskilt goda förutsättningar för att bedriva friluftsaktiviteter:
- bra vattenkvalitet, lämpliga stränder och bottnar
- lämplig terräng med variationsrik topografi
- terrängförhållanden utan hindrande blockighet, snårigheter, brutenhet eller myrrikedom
- förekomsten av sammanhängande gröna stråk
Naturområden med särskilt goda förutsättningar att bedriva friluftsaktiviteter som är beroende av platser med särskilda fysiska förutsättningar som:
- vattenanknutna friluftsaktiviteter, t.ex. forspaddling
- berg/klippor lämpligt för klättring
- områden där man bedriver friluftsliv förhållandevis ostört, dvs. att man under längre tid inte ser hus, vägar och endast ett fåtal andra besökare (”vildmarksområden”).
Goda förutsättningar för att behålla och förbättra värden:
- naturvärden som kan bestå även vid ökad besöksfrekvens
- tålighet mot slitage i de delar som förväntas bli intensivt utnyttjade
- förutsättningar för att vårda området (både ekonomiska och naturgivna förutsättningar)
- förekomst av anläggningar eller service, såsom toalett, sopsortering, parkering, eldstäder, lägerplatser, vindskydd o.s.v.
- att det finns markerade leder och informationsskyltar
- förekomst av brukningsvägar, stigar, vandringsleder m.m.
- möjligheterna att komma till och in i området samt vistas i eller i anslutning till området. Exempelvis kommunikation (förekomst eller möjlighet) till och från ett område (buss, bil, tåg, båt, cykel)
- möjlighet att bevara områden utan omfattande anordningar eller anläggningar (”vildmarksområden”)
- frånvaro av hinder för områdets användning för friluftsändamål, t.ex. inga eller små inskränkningar i allemansrätten.
Värdebeskrivningarna – stöd i bedömningar
Till varje område av riksintresse finns en geografisk avgränsning samt en värdebeskrivning. Dessa hittar du i kartverktyget Skyddad natur:
Värdebeskrivningarna är ett viktigt stöd i planeringen. De innehåller uppgifter om områdena exempelvis areal, vilka kommuner som berörs, aktuella kriterier och aktiviteter med framför allt en beskrivning av områdets värden. Det finns också beskriver också förutsättningarna för hur områdets värden kan bevaras och utvecklas men också hotas.
Vägledning om påtaglig skada
Naturvårdsverket publicerade 2005 en handbok om riksintresse friluftsliv och naturvård. Handboken beskriver bestämmelserna om och tillämpningen av dem. Det allmänna rådet klargör vad som kan vara en påtaglig skada på ett riksintresse.
Riksintresse för naturvård och friluftsliv
Kapitel 2 i handboken är inte längre aktuell, eftersom nya kriterier är framtagna. Ett arbete med att se över övriga delar i handboken kommer påbörjas under hösten.