Innehåll på sidan
Förberedelser inför prov
- Instruera alla provtagare att testa den enhet som de tänker använda vid prov. Detta ska göras dagarna innan provet ska avläggas.
- Be provtagarna ladda hem appen Teoriprov för jägarexamen i App Store eller Google Play.
- Meddela provtagarna att inga hjälpmedel får användas vid provet, inte ens hörlurar. Detta för att du som provledare enkelt ska kunna se att provet avläggs på korrekt sätt.
- Provtagare kan komma att vilja koppla upp mot lokalens WiFi. Se till att ha tydliga anvisningar på platsen. Provet kan även avläggas via mobila nätet. Ett prov behöver cirka 80 MB data.
- Se till att det finns tillräckligt många eluttag i lokalen eller ordna med skarvkontakter. Provtagare kommer vilja kunna ladda sin enhet innan och under pågående prov.
- Du ska kontrollera att det är rätt person som skriver provet, att avgiften är betald samt att rätt enhet används. Det finns stöd för denna kontroll i provledarappen. Kontrollerna ska alltid utföras innan prov startas.
- Be provtagarna att stänga alla andra appar på sina enheter. Detta kommer leda till ett smidigare provgenomförande.
- Provtagare ska ange provbanans namn vid start av provet, det numret känner ofta inte provtagarna till, se till att ha tydliga anvisningar på provplatsen.
- Om en provtagare saknar en egen enhet, och inte har möjlighet att låna av en bekant, kan du som provledare låna en via ditt förbund. Ta kontakt med ditt förbund i god tid innan provtillfället så postas en enhet till dig.
Under pågående prov
- Provet har formellt startat när provledaren klickat på "Starta prov" för provtillfället i sin app.
- Det är din uppgift som provledare att se till att provet avläggs på korrekt sätt. En bra placering i lokalen är bakom provtagarna.
- Under pågående prov ska du följa provtagningen i lokalen men också i provledarapplikationen. Applikationen kan ge dig information om att provtagare lämnat provet eller gör andra aktiviteter vilket kan kräva att du agerar på det.
- När provtagare skrivit klart och lämnat in sitt prov får de på sin skärm ett preliminärt resultat baserat på antal rätt. Detta resultat ska du som provledare bekräfta. Du kan underkänna ett prov med tillräckligt många rätt om det framkommer att provtagaren fuskat.
- Du kan tilldela mer tid till, eller pausa ett prov för, enskilda provtagare. Detta ska endast göras i undantagsfall och ska kunna motiveras av dig som provledare.
- Du kan även avbryta prov för enskild provtagare, till exempel om fusk uppdagas.
- All aktivitet i både provledarapplikationen och provtagarappen loggas och kan användas för att statistiskt följa upp en provbanas aktivitet.
- Om en viss provfråga återkommande skapar förvirring bör du som provledare notera frågan och kontakta Naturvårdsverket. I övriga fall är det inte tillåtet att kopiera eller avbilda provfrågor. Provtagare får aldrig kopiera provfrågor.
Se gärna dessa instruktionsfilmer för ytterligare information kring provet:
Starta nytt prov
Efter provet
Provtagarnas resultat inklusive redovisning per ämnesområde överförs automatiskt direkt till Jägarregistret. Du som provledare ska alltid se till att avsluta varje provtillfälle i provledarapplikationen. Ingen ytterligare registrering av provresultat ska göras vid sidan av det digitala teoriprovet eftersom dubbel betalning genereras då
Övrigt
Provledare bör utföra prov i grupper om cirka 5–20 personer. Det är viktigt att du som provledare har kontroll på vad som sker i rummet och har tid att fullfölja dina uppgifter.
Om fler grupper hålls samma dag ska det pågående provtillfället färdigställas och avslutas. Sedan kan en ny grupp för provtagning starta. Detta gör att provtagarna direkt kan se sina resultat i Jägarregistret. Det underlättar vid de tillfällen provtagare eventuellt vill gå vidare till praktiska prov samma dag.
Provet finns endast tillgängligt på svenska.
Support – teknisk hjälp
För att få support besök Supportsidan. Här finns supportartiklar att läsa. Du kan även maila support eller starta en chatt via supportsidan.
Kontakta supporten via telefon (norska eller engelska) vid problem under ett provtillfälle: 010-698 18 00, menyval 4 (kostnadsfritt).
Supporten är öppen vardagar kl. 9–21 och helger kl. 9–13.
Supporten är stängd på svenska nationella helgdagar.
Se till att planera dina provtillfällen på tider då supporten är tillgänglig!