Innehåll på sidan
Nya bestämmelser i avfallsförordningen
Ikraftträdandet skjuts upp
Generellt undantag från krav på kommunens system för matavfallsinsamling
Dispens från krav på kommunens system för matavfallsinsamling
Nya bestämmelser i avfallsförordningen
Bestämmelserna återfinns i 3 kap. avfallsförordningen (2020:614). Av 3 kap. 1 § avfallsförordningen framgår att kommunen ska tillhandahålla ett system för att från hushåll samla in matavfall som hushållen har separerat från annat avfall och transportera bort det matavfallet skilt från annat avfall.
Enligt 3 kap. 13 § avfallsförordningen får Naturvårdsverket meddela föreskrifter om undantaget från kravet i 3 kap. 1 § i fråga om avfall där separat insamling inte är genomförbar eller inte ger fördelar som överväger nackdelarna enligt 3 kap. 16 §.
Av 3 kap. 14 § avfallsförordningen framgår att Naturvårdsverket i det enskilda fallet får ge dispens från kravet i 3 kap. 1 § i fråga om avfall där separat insamling inte är genomförbar eller inte ger fördelar som överväger nackdelarna enligt 3 kap. 16 §.
Av 3 kap. 16 § avfallsförordningen framgår att separat insamling inte ska anses genomförbar eller inte anses ge fördelar som överväger nackdelarna, om
- separat insamling inte är tekniskt genomförbar med hänsyn till god praxis för avfallsinsamling,
- en annan hantering ger ett återvinningsresultat som är jämförbart med det som skulle uppnås vid separat insamling,
- separat insamling inte ger det bästa miljömässiga resultatet med hänsyn till avfallshanteringens sammanlagda miljöpåverkan, eller
- separat insamling skulle medföra oskäliga ekonomiska kostnader.
Av 3 kap. 17 § avfallsförordningen framgår att vid bedömningen av kostnaders skälighet enligt 16 § 4 ska hänsyn tas till
- negativa effekter på människors hälsa och miljön vid insamling och behandling av blandat avfall,
- möjligheterna till effektivitetsförbättringar vid insamling och behandling av blandat avfall,
- vilka intäkter som försäljning av återvunnet material kan ge, och
- principen om att den som förorenar bör stå för de kostnader som föroreningen medför och de bestämmelser om producentansvar som ger uttryck för den principen.
Tidpunkten för när kommunerna ska ha ordnat separat insamling av matavfall skjuts fram
Regeringen beslutade den 24 september 2020 att kommunernas system för insamling av matavfall ska vara på plats den 31 december 2023, så att detta kan samordnas med genomförandet av EU:s krav på separat insamling av allt biologiskt avfall (mat-, trädgårds- och parkavfall). Regeringen har i ett pressmeddelande meddelat att den återkommer med besked om inriktningen på och tidtabell för arbetet med de nya reglerna för biologiskt avfall.
Generellt undantag från krav på kommunens system för matavfallsinsamling
Naturvårdsverket har tagit fram ett förslag på föreskrift med undantag från kravet på att kommuner ska tillhandahålla ett system för att samla in utsorterat matavfall från hushåll. Av förslaget framgår att kommunen eller delar av kommunen kan undantas om det inte finns sådana mängder matavfall, att insamlingen av utsorterat matavfall inte skulle ge det bästa miljömässiga resultatet med hänsyn till avfallshanteringens sammanlagda miljöpåverkan.
Ett sådant undantag tar kommunen själv ställning till genom att utreda de förutsättningar som råder i kommunen. Undantaget är inte tidsbegränsat men behöver omprövas om förutsättningarna för kommunen förändras.
Observera att förslaget till föreskrift och remissammanställningen hänvisar till §§ i avfallsförordning (2011:927), dvs innan ändringarna i förordningen som trädde i kraft 1 aug 2020.
Med anledningen av att regeringen har beslutat att skjuta fram tidpunkten för när kommunerna ska ha ordnat separat insamling av matavfall kommer Naturvårdsverket att se över förslaget på föreskrift.
Dispens från krav på kommunens system för matavfallsinsamling
Naturvårdsverket i det enskilda fallet får ge dispens från kravet och tagit fram vägledning för hur kommuner kan söka dispens.