Tillsynsansvar
Kommunens miljönämnd och byggnadsnämnd delar tillsynsansvaret för avfallshantering i bygg- och rivningsverksamhet.
Fördelningen innebär att
- Miljönämnden ansvarar för operativ tillsyn över hur avfallet hanteras vid bygg och rivning, vid transporter och på anläggningar. Det sker med stöd av bestämmelser i miljöbalken (MB1998:808).
- Byggnadsnämnden utövar tillsyn över hur själva rivningen går till och över formella moment i avfallshanteringen, till exempel inlämnande av anmälan om rivningsåtgärd och kontrollplan. Det sker med stöd av plan- och bygglagen (PBL 2010:900).
Det delade tillsynsansvaret
Det delade ansvaret kan kräva samordning mellan de olika nämnderna. Respektive nämnd kan i sin tillsyn finna brister och problem som denna inte har rådighet över eller inte kan påverka ensam.
Miljönämnden kan genom att använda uppgifter från byggnadsnämndens arbete enligt PBL, tillsammans med tillsynsutövning enligt miljöbalken, dock följa och kontrollera hela kedjan vid byggande och rivning från att hitta aktuella rivningsprojekt till inspektion av mottagande av rivningsavfall på till exempel en återvinningsanläggning.
Däremot omfattar byggnadsnämndens tillsyn över rivningsavfallet enligt PBL inte hela kedjan från inventering av byggnaden där farliga material kan finnas till slutligt omhändertagande. Byggnadsnämndens tillsyn kan därför inte ersätta miljönämndens tillsyn när det gäller bygg- och rivningsavfall.
Vid renovering och rivning, där det förekommer asbest, krävs anmälan till Arbetsmiljöverket. Samarbete mellan miljönämndens inspektör och Arbetsmiljöverket när det gäller asbest (utgör farligt avfall) är ett exempel på lämplig samordning av tillsyn mellan myndigheter som arbetar inom två närliggande tillsynsområden.
Genomförande av tillsyn
Miljönämnden kan välja att göra tillsynsbesök på de platser där det praktiska arbetet med avfallet sker. Tillsyn kan också ske genom att granska handlingar och dokumentation för att kontrollera till exempel hur byggherren och entreprenörer uppfyller kunskapskravet och det generella kravet på egenkontroll vid byggen och rivningar. En kombination av tillsynsbesök och granskning av handlingar är sannolikt effektivast ur miljösynpunkt.
Inom respektive myndighets ansvarsområde ingår, enligt MB och PBL ett ansvar och att ge vägledning och information. Ytterligare ett sätt för kommunen att arbeta med bygg- och rivningsavfall är därför att tillhandahålla information, checklistor etcetera som kan underlätta för verksamhetsutövaren/byggherren att ta sitt ansvar och att göra rätt.
Byggnadsnämnden
Följande gäller för byggnadsnämndens tillsyn över rivningar och rivningsavfall:
- Byggnadsnämnden får förbjuda att rivningen fortsätter, om byggherren i något väsentligt avseende avviker från kontrollplanen (11 kapitlet 32 § PBL).
- Är det uppenbart att ett arbete eller en åtgärd utförs på ett sådant sätt att det kan medföra fara för människors liv eller hälsa, får byggnadsnämnden förbjuda att arbetet eller åtgärden fortsätter. Förbud får förenas med vite och beslutet gäller omedelbart (11 kapitlet 30 § PBL).
- När det gäller lovpliktiga åtgärder ska byggnadsnämnden se till att det som har utförts utan lov - bygglov, rivningslov eller marklov - undanröjs eller på annat sätt rättas till, om inte lov till åtgärden meddelas i efterhand (11 kapitlet 17 och 27 §§ PBL).
En rivning får inte påbörjas innan byggnadsnämnden gett ett startbesked till åtgärden och beslutat om att ett tekniskt samråd ska genomföras enligt PBL 10 kap 3 och 17 §§.
Miljönämnden
Följande gäller generellt för tillsyn enligt miljöbalken och därmed också för miljönämndens tillsyn över bygg- och rivningsverksamhet och bygg- och rivningsavfall:
- Miljönämnden ska i nödvändig omfattning kontrollera att MB med följdlagstiftning följs (26 kapitlet 1 § MB).
- När MB inte följs ska miljönämnden se till att detta rättas till (26 kapitlet 1 § MB). Miljönämnden får förelägga den som bedriver verksamhet eller vidtar en åtgärd som det finns bestämmelser om i MB eller i föreskrifter till MB, att lämna de uppgifter och handlingar som miljönämnden behöver för tillsynen (26 kapitlet 21 §).
- Miljönämnden ska anmäla överträdelser av bestämmelser i MB eller i föreskrifter som har meddelats med stöd av MB till polis- eller åklagarmyndigheten, om det finns misstanke om brott (26 kapitlet 2 § MB).
- Miljönämnden ska genom rådgivning, information och liknande skapa förutsättningar för att syftet med MB ska kunna tillgodoses (26 kapitlet 1 § MB). Myndigheten är däremot inte skyldig och bör inte heller bistå verksamhetsutövaren i detaljer och inte heller utföra sådan egenkontroll som verksamhetsutövaren själv ska stå för enligt 26 kapitlet 19 § MB.
Tillsyn i projektform
Tillsyn vid byggande och rivning kan ske genom särskilda tillsynskampanjer eller genomföras i projektform. Det finns flera fördelar med detta. Bland annat kan kampanjen/projektet planeras i detalj, genomföras under en avgränsad tidsperiod och sedan samlat följas upp och utvärderas. Resultatet kan sammanställas och presenteras både internt och för verksamhetsutövare och branschorganisationer. En annan fördel med att arbeta i projekt- eller kampanjform är att det brukar medföra en avsevärd kompetenshöjning inom det valda tillsynsområdet.
Några vanliga inslag i ett tillsynsprojekt är:
- inläsning och bildande av arbetsgrupp
- framtagande av information och checklistor
- inspektion på prov för att öka kunskaper, prova checklistor, samordna bedömningsgrunder
- urval/identifikation av tillsynsobjekt
- tillsyn enligt vald metod och debitering av tillsynsavgift
- vid behov göra uppföljning av vidtagna åtgärder/återinspektion
- utvärdering och sammanställning av projektresultat
- rapportskrivning och kommunikation av projektresultat
- eventuell uppföljning av projektets långsiktiga effekter
Tillsynsavgift enligt MB och avgift enligt PBL
Tillsynsavgift enligt av Kommunfullmäktige fastställd timtaxa får tas ut och bör debiteras av miljönämnden vid tillsyn över hanteringen av bygg- och rivningsavfall. Tillsynsavgift kan tas ut för till exempel förberedande arbete, resor, inspektionsbesök och övrigt arbete som kan uppstå i samband med tillsynen.
Byggnadsnämnden får med stöd av PBL ta ut avgift i ärenden som föranleds av en anmälan om rivningsåtgärd enligt taxa som är fastställd av kommunfullmäktige. (12 kapitlet 8 § PBL).