Naturvårdsverket anser att förslagen om justerad beräkning av bilförmån går i rätt riktning. De kommer att skapa en högre grad av neutralitet i inkomstbeskattningen och minska den statliga subventionen av bilinnehav. Naturvårdsverket föreslår att det prisrelaterade beloppet ska sättas till 14 procent av nybilspriset för att bättre motsvara den genomsnittliga värdeminskningen av nya bilar på 40–45 procent över tre år.
Naturvårdsverket instämmer också i att det finns en anledning att göra en översyn av regelverket för bilförmån men framhåller att syftet måste vara bredare än regelförenkling. Översynen behöver också innefatta
- hur parkering och andra rörliga kostnader kan beskattas fullt ut
- hur väl nedsättningen av förmånsvärdet för miljöbilar styr mot målet om minskade utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter med minst -70 procent 2010–2030
- klimat- och miljöeffekterna av att de dyraste bilarna får ett nedsatt förmånsvärde då detta riskerar främja tyngre bilar.