Frågan om miljövillkor för vattenverksamheter och miljöfarliga verksamheter kopplade till vägprojektet Förbifart Stockholm har prövats i miljödomstol.
Regeringen gav 2009 tillåtlighet för vägbygget. Därefter har mark- och miljödomstolen lämnat tillstånd för verksamheten och föreskrivit villkor. Vissa villkor överklagades till Mark- och miljööverdomstolen, MÖD.
Naturvårdsverket har drivit frågor om tydliga villkor för projektet i prövningen i mark och miljödomstolen, men har inte deltagit som part i prövningen i Mark och miljööverdomstolen.
Om projektet
Förbifart Stockholm ska bli en 21 km lång ny motorväg väster om Stockholm. 17 kilometer av sträckan ska gå i tunnel. Det blir mycket stora mängder bergmassor som ska hanteras och tre tillfälliga hamnar byggs för att frakta bort massorna. Själva vägen har prövats av regeringen och av Trafikverket, medan grundvattensänkning och tillfälliga hamnar prövats av mark- och miljödomstolen och Mark- och miljööverdomstolen.
Här kan du följa ärendet
-
2007 och 2008
Förbifart Stockholm – inte förenligt med miljöbalken. Yttrande till Vägverket och regeringen 2007 och 2008
-
2012-02-09
Oklara miljökonsekvenser av byggandet av Förbifart Stockholm. Yttrande till Mark- och miljödomstolen
-
2014-03-31
Tydliga miljökrav behövs för Förbifart Stockholm. Yttrande till Mark- och miljööverdomstolen
-
2014-12-17
Tydliga miljökrav behövs för Förbifart Stockholm. Yttrande till Mark- och miljööverdomstolen
-
2015-12-04
MÖD meddelar domar om följdverksamheter till Förbifart Stockholm
-
2018-02-22
Mark- och miljödomstolen meddelar beslut om kompensationsåtgärder