Vägledning
Målgrupp
Vägledningen på de här sidorna riktar sig främst till:
- Kommuner
- Länsstyrelser
- Luftvårdsförbund
- Konsulter inom mätning och modellering av luftkvalitet.
När en miljökvalitetsnorm (MKN) överskrids, ska ett åtgärdsprogram vid behov tas fram av berörd länsstyrelse eller kommun. Syftet med ett åtgärdsprogram är att samordna och genomföra de mest lämpade och kostnadseffektiva åtgärderna och styrmedlen.
Ansvarsfördelning vid överskridanden
- När en miljökvalitetsnorm (MKN) för utomhusluft överskrids eller riskerar att överskridas ska berörd kommun underrätta Naturvårdsverket om detta.
- Naturvårdsverket bedömer om det finns behov av att upprätta ett åtgärdsprogram.
- Åtgärdsprogrammet ska i så fall tas fram av berörd länsstyrelse eller kommun.
- Berörda kommuner och myndigheter ansvarar för att sinsemellan fördela ansvaret för genomförandet av de åtgärder eller styrmedel som fastställts i åtgärdsprogrammet.
Läs mer om underrättelse om överskridande eller risk för överskridande av miljökvalitetsnorm (MKN) och om åtgärdsprogram.
Överskridanden 2018
I tabellen redovisas i vilka kommuner miljökvalitetsnormerna överskreds för kväveoxid (NO2), partiklar (PM10) respektive kolmonoxid (CO) under 2018.
Förorening | MKN (µg/m3), max tillåtet överskridande (dygn, timmar) | Kommun | Station | Överskridande uppmätt sedan år |
NO2 |
Timme>90 max 175h |
Göteborg |
Gårda |
2003 |
NO2 |
Dygn>60 max 7 dygn |
Göteborg |
Gårda |
2003 |
NO2 |
Timme>90 max 175h |
Göteborg |
Haga |
2015 |
NO2 |
Dygn>60 max 7 dygn |
Göteborg |
Haga |
2015 |
|
|
|
|
|
NO2 |
Timme>90 max 175h |
Skellefteå |
Viktoriagatan |
2018 |
|
|
|
|
|
NO2 |
Dygn>60 max 7 dygn |
Sollentuna |
E4 Häggvik |
2016 |
|
|
|
|
|
NO2 |
Timme>90 max 175h |
Stockholm |
E4 Skonertvägen |
2018 |
NO2 |
Dygn>60 max 7 dygn |
Stockholm |
E4 Skonertvägen |
2018 |
NO2 |
Timme>90 max 175h |
Stockholm |
E4/E20 Lilla Essingen |
2018 |
NO2 |
Dygn>60 max 7 dygn |
Stockholm |
E4/E20 Lilla Essingen |
2015 |
NO2 |
Timme>90 max 175h |
Stockholm |
Hornsgatan |
1999 |
NO2 |
Dygn>60 max 7 dygn |
Stockholm |
Hornsgatan |
1999 |
NO2 |
Dygn>60 max 7 dygn |
Stockholm |
Sveavägen |
2018 |
|
|
|
|
|
NO2 |
Timme>90 max 175h |
Umeå |
Västra Esplanaden |
2006 |
NO2 |
Dygn>60 max 7 dygn |
Umeå |
Västra Esplanaden |
2006 |
|
|
|
|
|
NO2 |
Timme>90 max 175h |
Uppsala |
Kungsgatan 67 |
2017 |
NO2 |
Dygn>60 max 7 dygn |
Uppsala |
Kungsgatan 67 |
2017 |
|
|
|
|
|
NO2 |
Timme>90 max 175h |
Örnsköldsvik |
Central- esplanaden |
2018 |
NO2 |
Dygn>60 max 7 dygn |
Örnsköldsvik |
Central- esplanaden |
2013 |
|
|
|
|
|
PM10 |
Dygn>50 max 35 dygn |
Gotland |
Norra Hansegatan, Visby |
2014 |
|
|
|
|
|
PM10 |
Dygn>50 max 35 dygn |
Sundsvall |
Bergsgatan |
2018 |
|
|
|
|
|
PM10 |
Dygn>50 max 35 dygn |
Södertälje |
Birkakorset |
2018 |
|
|
|
|
|
CO |
8-timmars-medelvärde >10 mg/m3 |
Stockholm |
Sveavägen |
2016 |
Lagstiftning
Stödfunktioner
Stödfunktioner
För mätning, modellering och rapportering/datahantering av utomhusluft finns tre stödfunktioner.
Referenslaboratoriet för tätortsluft – mätningar
Referenslaboratoriet för tätortsluft – mätningar innehas av ACES vid Stockholms universitet. Referenslaboratoriets roll är att stödja kommunerna i frågor om kvalitetssäkring, val av mätmetod/mätutrustning etcetera. Referenslaboratoriet bistår även Naturvårdsverket vid likvärdighetsbedömningar av mätmetoder/mätutrustning.
Referenslaboratoriet för tätortsluft – modeller
Referenslaboratoriet för tätortsluft – modeller innehas av SMHI. Detta referenslaboratorium har inrättats för att ge kommunerna vägledning kring strategier för modellberäkning, val av beräkningsmodell etcetera.
Datavärdskap Luft
Datavärdskap Luft innehas av SMHI. Datavärdens roll är att ta emot de resultat som kommunerna årligen rapporterar till följd av sin kontroll samt att lagra, kvalitetssäkra och tillgängliggöra dessa. Data finns att hämta på SMHI:s webbplats.