När bullrar det för mycket från vägar och spår vid bostäder? När behövs åtgärder mot bullret? Vi redogör för olika riktvärden för buller och när bullret enligt praxis behöver övervägas att åtgärdas i befintlig miljö. Naturvårdsverket har tagit fram vägledningen med anledning av vårt ansvar för tillsynsvägledning enligt 3 kap. 2 § miljötillsynsförordningen (2011:13).
Vägledningen har fokus på buller utomhus från befintliga vägar och spår som exponerar befintliga bostäder.
Klagomål på trafikbuller
Har du klagomål på trafikbuller vid din bostad ska du vända dig till miljökontoret i din kommun.
Vägledning och riktvärden
Vägledningen finns i sin helhet i pdf:en. Där beskriver vi mer om riktvärden för buller från vägar och spår, olika begrepp och när åtgärder behöver övervägas enligt miljöbalken.
Sammanfattning med riktvärdena
Riktvärden för buller
För att en god miljökvalitet ska nås utanför befintliga bostäder bör enligt infrastruktur- propositionen 1996/97:53, och anknytande dokument från centrala myndigheter i normalfallet följande nivåer underskridas (frifältsvärden).
|
Bostads fasad (Leq24h)
|
Bostads uteplats (Leq24h)
|
Bostads uteplats (Lmax)
|
Vid väg
|
55 dBA
|
~55 dBAII
|
70 dBAI
|
Vid spår
|
60 dBA
|
55 dBA
|
70 dBAI
|
I Tidsvägning Fast. Får överskridas max 5 ggr/genomsnittlig maxtimme dag och kväll (kl. 06-22)
II Propositionen har inte någon angivelse för ekvivalent nivå för buller från vägtrafik vid uteplats.
För nya bostadsbyggnader i de fall där det i planbeskrivningen till detaljplan eller i bygglovet, har angetts beräknade bullervärden och nivåerna inte överskrider dessa får i normalfallet ytterligare krav inte ställas via tillsynen (26 kap. 9a § miljöbalken). Begränsningen i tillsynen enligt miljöbalken gäller för nya bostadsbyggnader i de fall ärenden om detaljplan eller bygglov har påbörjats efter den 1 januari 2015. Vid beslutet om detaljplan eller bygglov görs i dessa fall bedömningen om vilka nivåer som får förekomma med hänsyn till möjligheterna att förebygga olägenhet för människors hälsa.
När åtgärder behöver övervägas
Enligt praxis i tillsynsärenden behöver åtgärder i normalfallet övervägas först om ”åtgärdsnivåerna” nedan överskrids i äldre befintlig miljö (frifältsvärden).
Vägtrafik utomhus, fasad ( Leq24h)
|
Spårtrafik inomhus, natt ( Lmax)1
|
65 dBA
|
55 dBA
|
1 Tidsvägning Fast. Värdet inomhus får överskridas maximalt 1-5 ggr/årsmedelnatt i rum för sömn och vila (sovrum), kl. 22-06.
Med äldre befintlig miljö avses bullerstörning vid bostäder byggda före våren år 1997 samt att den störande vägen eller spåret inte heller byggts eller inte väsentligt byggts om efter våren år 1997.
Sammanfattningsvis tillämpas följande riktvärden utomhus för att avgöra när skyddsåtgärder eller andra försiktighetsmått behöver övervägas. Observera att den maximala nivån 55 dBA för spårbuller gäller inomhus under natt.
|
~2015 och framöver ”nya bostads-byggnader”IV
|
1997 - ~ 2015
”nyare befintlig miljö”
|
- 1997
”äldre befintlig miljö”
|
Vägbuller
vid fasad
|
Se planbeskrivning eller bygglov
|
55 dBA Leq24h
|
65 dBA Leq24h
|
Spårbuller
vid fasad
|
Se planbeskrivning eller bygglov
|
60 dBA Leq24h
|
55 dBAI Lmax&
inne natt
|
Väg och spår uteplats
|
Se planbeskrivning eller bygglov
|
55 dBA Leq24hII
70 dBA LmaxIII
|
|
I Tidsvägning Fast. Värdet inomhus får överskridas max1-5 ggr/årsmedelnatt, kl. 22-06
II Nivån 55 dBA vid uteplats gäller i första hand vid spår.
III Tidsvägning Fast. Får överskridas max 5 ggr/genomsnittlig maxtimme, kl. 06-22.
IV Se 26 kap. 9a § miljöbalken. Begränsningen i tillsynen enligt miljöbalken gäller nya bostadsbyggnader i de fall ärenden om detaljplan eller bygglov har påbörjats efter den 1 januari 2015.
Nytta – Kostnader
När åtgärder och andra försiktighetsmått övervägs för att begränsa bullerstörningar ska nyttan av dem vägas mot kostnaderna. Krav får inte vara orimliga att uppfylla (2 kap. 7§ miljöbalken).