Bakgrund och historik
Allmänna råd
Allmänna råd om buller från motorsportbanor, halkövningsbanor och banor för provning av motordrivna fordon, NFS 2004:16, beslutades den 9 december 2004.
De allmänna råden ersätter tidigare allmänna råd (RR 1975:6), Riktlinjer för buller från motorsport- och bilprovningsbanor.
Beräkningsmodell
Naturvårdsverket har även tagit fram en beräkningsmodell för buller från motorsportbanor, publicerad i SNV meddelande 8/1983. Beräkningsmodellen kompletterades 2007 med en uppdaterad källdatakatalog.
Beräkningsmodellen är framtagen för buller från karting, motocross, speedway samt rallycross. Den bygger på en referensljudnivå (baserad på källdata) samt korrektioner för avstånd, luftabsorption, terräng, samt sammanlagringskorrektion. Dock anges i inledningen till SNV 8/1983 att metoden inte är komplett med avseende på korrektioner för sammanlagringseffekten av flera fordon.
Beräkningsmodellen är avsedd som ett komplement till de allmänna råden, men den är inte bindande och även andra metoder eller modeller kan tillämpas liksom andra källdata om sådana finns att tillgå och är lämpligare att använda i det enskilda fallet. Dock bör verksamhetsutövares beslut om att använda andra beräkningsmetoder eller andra källdata tillsammans med beräkningsmodell 8/1983 stämmas av med berörd tillsynsmyndighet.
Om beslut finns om att en viss metod ska tillämpas för en verksamhet, till exempel i ett tillstånd för miljöfarlig verksamhet är det beslutet bindande.