Syfte
Syftet med producentansvaret för däck är att ta hand om uttjänta däck på ett miljömässigt godtagbart sätt.
Vem är producent
Producentansvaret för däck regleras i förordning (1994:1236) om producentansvar för däck. Förordningen om producentansvar gäller, med några få undantag, alla som yrkesmässigt producerar, importerar eller säljer däck.
Den som är producent enligt förordningen (2007:185) om producentansvar för bilar anses inte vara producent enligt förordning om producentansvar för däck.
Däckproducentens ansvar
En producent ska ta emot däck som tjänat ut och se till att däcken återanvänds, materialåtervinns eller tas om hand på något annat miljömässigt godtagbart sätt.
En producent ska informera om återlämning av däck som tjänat ut och underlätta för dem som har sådana däck att återlämna däcken.
En producent ska även lämna uppgifter till Naturvårdsverket om resultatet av återanvändningen, materialåtervinningen och andra förhållanden som rör det slutliga omhändertagandet av däck.
För att uppfylla sitt producentansvar har däckproducenter anslutit sig till ett gemensamt insamlingssystem för däck. Producentansvaret omfattar endast däck som säljs separat och för dessa däck betalas en återvinningsavgift till insamlingssystemet.
Tillsyn
Den operativa tillsynsmyndigheten kan använda förordning (1994:1 236) om producentansvar för däck som stöd för ett eventuellt föreläggande. Föreläggandet kan förenas med vite. Förordningen är inte straffsanktionerad. I miljötillsynsförordningen (2011:13) finns bestämmelser om tillsyn.
Ansvar för däck på bilar som skrotas
Däck som sitter på bilen när den skrotas omfattas inte av producentansvaret för däck utan hör till producentansvaret för bilar.
Bilproducenten har ett ansvar för hela bilen, inklusive bilens däck, när den sätts på marknaden. Bilproducenten räknas följaktligen som producent för de däck som sitter på den bil som producenten tillverkat eller fört in till Sverige. Under bilens livstid byts däcken ut, oftast flera gånger, och ersätts med nya däck. De nya däcken som sätts på bilen har sålts separat och faller därför under producentansvaret för däck. Eftersom det är inte är ändamålsenligt att hålla reda på exakt vilka däck som är bilproducentens respektive däckproducentens ansvar är praxis att kvitta de däck som satt på bilen när den kom ut på marknaden mot de som sitter på bilen när de skrotas. Av det tillvägagångssättet följer att det är bilproducenten som ska anses vara ansvarig för däcken som demonteras från bilen när den skrotas.