Naturvårdsverket delar inte Trafikverkets bedömning att styrmedel för att nå klimatmålen endast har marginell påverkan på måluppfyllelsen för luftkvalitet. Naturvårdsverket efterfrågar analyser av på vilket sätt olika inriktningar i statliga transportinfrastrukturplaner påverkar måluppfyllelse kopplat till biologisk mångfald, grön infrastruktur och ekosystemtjänster.
Mot denna bakgrund avstyrker Naturvårdsverket inriktningsunderlaget.
Naturvårdsverket anser att inriktningsunderlaget behöver utvecklas främst iföljande delar:
- Inriktningar behöver tas fram där tillgängligheten utvecklas så att transportinfrastrukturplanerna samtidigt bidrar till att klimat- och övriga nationella miljökvalitetsmål kan nås.
- Naturvårdsverket anser att Trafikverkets basprognos inte är lämplig som grund för fördelning av den ekonomiska planeringsramen, eftersom denbaseras på en kraftig ökning av vägtrafikarbete. Istället behöver inriktningar som leder till att trafikarbetet utvecklas inom ramen förklimatmålen och de övriga hänsynsmålen utgöra utgångspunkt.
- De hinder i regelverket som Trafikverket anser finns för att bredare arbeta med samt finansiera och medfinansiera steg 1- och steg 2-åtgärder är angelägna att undanröja inför fördelningen av de ekonomiska ramarna.
- Inriktningsunderlagets analyser av marginalkostnader för att nå klimatmålen av enstaka ”ben” i omställningen av transportsektorn till fossilfrihet har ett begränsat värde, eftersom det kommer behövas en kombination av styrmedel och åtgärder i alla tre ”ben”; att minska trafikarbete med bil/lastbil/flyg, öka andel förnybara drivmedel, och energieffektivare fordon/farkoster.