Färjan Rödby-Puttgarden över Fehmarn bält ska ersättas med en fast förbindelse.
Planerna är att anlägga en cirka 18 kilometer lång sänktunnel. Det anses vara bästa lösningen när det gäller tekniska byggnadsrisker, bygginvesteringar och miljön. Även andra lösningar har studerats: borrad tunnel, snedkabelbro och hängbro.
Juni 2014 – Lämna synpunkter på miljökonsekvensbeskrivning
Tyska myndigheter har översänt en miljökonsekvensbeskrivning (MKB) för en fast infrastrukturförbindelse över Fehmarnbelt. Svarstiden gick ut den 19 juni 2014.
Naturvårdsverket kommer att samla in de inkomna yttrandena och sammanställa ett gemensamt svar till de tyska myndigheterna. De enskilda yttrandena kommer att biläggas det gemensamma svaret.
_ _ _ _ _
Svenska synpunkter på förslaget februari 2015
Ett förslag till miljökonsekvensbeskrivning har skickats ut på remiss. Flera svenska myndigheter påpekar att främst byggfasen kan ge problem, till exempel spridning av sediment när havsbotten grävs ut för sänktunneln.
Trelleborgs kommun befarar att utgrävningarna kan påverka vatten och vattenkvalitet i Östersjön. Kommunen anser också att det är viktigt med en trafikkalkyl som visar hur den nya förbindelsen påverkar andra trafikslag och trafikflöden i södra Östersjön.
Trafikverket påpekar att det är viktigt att sjötrafiken till och från Sverige inte störs av byggande eller drift av tunneln.
Havs- och vattenmyndigheten värnar om det försvagade torskbeståndet som fortfarande håller på att hämta sig. Det är viktigt att påverkan på torsken följs upp i det planerade kontrollprogrammet.
Samråd enligt Esbo-konventionen
Sverige yttrar sig över de dansk-tyska planerna i enlighet med Esbo-konventionen om rätten för grannländerna att ha synpunkter på projekt i ett land som kan få gränsöverskridande konsekvenser.
Beslut
Remissvaren
Remissen
Dokumenten finns på denna webbplats:
Sverige har i ett tidigare skede lämnat synpunkter på förbindelsen över Fehmarn Bält och miljökonsekvensbeskrivningens omfattning.