Diagram Kraftig ökning av NOx-utsläppen från internationellt flyg och sjöfart sedan år 1990 Tillhör Sveriges officiella statistik. Tabell 199019911992199319941995199619971998199920002001200220032004200520062007200820092010201120122013201420152016201720182019Inrikes flyg (>3000 ft)2,091,91,971,811,91,951,982,22,262,372,181,941,851,832,252,352,132,081,81,41,291,41,361,341,341,31,41,431,41,32Utrikes flyg (>3000 ft)4,974,053,354,585,035,725,826,16,717,638,198,26,736,657,78,588,89,658,286,836,917,537,047,418,067,648,939,910,119,72Utrikes sjöfart47,6555,146260,5971,771,374,589,68104,58104,42100,2997,7384,66116,07137,46135,93145,36142,62139,86149,57137,69116,76110,37103,44110,0697,6112,95133,3107,75105,29Totalt54,7161,167,3266,9878,6378,9882,397,98113,55114,41110,66107,8793,25124,54147,4146,86156,29154,35149,95157,8145,9125,69118,77112,18119,46106,54123,28144,63119,26116,33 Utsläpp av NOx till luft från internationellt flyg och sjöfart 1990–2018 Enhet: Tusen ton Källa: Underlag till Sveriges rapportering av luftföroreningar till EU och FN:s luftvårdskonvention (CLRTAP) 2019. Underlagen är framtagna av SMED. Metodik: Se Informative Inventory Report Nästa uppdatering: December 2020 Tillhör Sveriges officiella statistik. Ladda ner Ladda ner diagram Ladda ner som png Ladda ner som pdf Ladda ner data Ladda ner som excel Ladda ner som csv Dela diagram Vad kan jag göra? Diagrammet och data på den här sidan är licensierat med Creative Commons Erkännande (CC-by). Det innebär att du bland annat får: Använda det i trycksaker Använda det i presentationer Använda det i digitala medier. Vad bör jag göra? Du bör ange Naturvårdsverket som källa, och lägga in länken nedanför så att andra kan hitta originaldata: http://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Statistik-A-O/Kvaveoxider-utslapp-till-luft-internationellt-flyg-och-sjofart/
Utsläppen av NOX till luft från bränsle som tankas i Sverige och används till utrikes flyg och sjöfart, även kallad internationell bunkring, har mer än fördubblats sedan 1990. Sjöfarten står för den största delen av dessa utsläpp. Dela Kontakt Lyssna Den internationella flyg och sjöfarten ger upphov till betydande NOx-utsläpp. Dessa utsläpp omfattas för närvarande inte av några nationella åtaganden om utsläppsminskningar och räknas därför inte in i de nationella utsläppen vid rapportering till FN:s luftvårdskonvention och till EU, men redovisas årligen separat. Utsläppen av NOx från bränslen som används till utrikes flyg och sjöfart bidrar till betydligt större utsläpp än den inhemska sjöfarten och flyget. De aggregerade utsläppen av NOx från internationella transporter uppgick år 2019 till cirka 116 tusen ton som har mer än fördubblats jämfört med 1990. Under 2019 minskade utsläppen med 2 procent jämfört med föregående år. De största utsläppen av NOx kommer från sjöfarten Största delen av NOx-utsläppen kommer från sjöfart som stod för drygt 90 procent av de totala utsläppen år 2019. Det har ökat med drygt 110 procent sedan 1990 till följd av ökad trafik. Mellan 2018 och 2019 minskade utsläppen med drygt 2 procent. Ökat internationellt resande bakom ökade utsläpp från flygtrafiken Andelen NOx-utsläpp från internationell luftfart är relativt liten och utgjorde cirka 10 procent av de totala utsläppen år 2019. Det har nästan fördubblats (ökat med 90 procent) sedan 1990. Den ökande trenden är kopplad till ökat internationellt resande. Mellan 2018 och 2019 minskade utsläppen med nästan 4 procent. Sveriges officiella statistik Denna statistik tillhör Sveriges officiella statistik.