PÅ DEN HÄR SIDAN:
Den digitala lösningen omfattar både API och e-tjänst
Sedan hösten 2019 arbetar Naturvårdsverket med att utveckla en digital lösning som ska göra det möjligt för verksamheter att rapportera uppgifter till avfallsregistret antingen via API eller e-tjänst. Den digitala lösningen kommer att lanseras så att man kan rapportera till avfallsregistret från den 1 november 2020, men redan nu finns information för hur din verksamhet kan förbereda sig. Informationen uppdateras löpande.
Informationsmöten för verksamhetsutövare under hösten 2020
Det finns möjlighet att delta på följande möte:
- 9 oktober 2020, kl. 10:00–12:00 NV - Informationsmöte: Lämna uppgifter till avfallsregistret - via API
Fokus kommer att ligga på de tekniska aspekterna avseende hur man rapporterar via API.
Om du är intresserad av att delta – mejla till vår kundtjänst:
På grund av stort intresse för vår demonstration av e-tjänsten, kommer Naturvårdsverket göra en inspelning och publicera på webbplatsen. Mer information kommer.
Samverkan med tillsynsmyndigheter under hösten 2020
Under våren 2020 har Naturvårdsverket arrangerat både arbets- och referensgruppsmöten för tillsynsmyndigheter med anledning av det pågående arbetet.
Syftet med referensgruppen har främst varit att informera om de kommande förändringar och samla in synpunkter kring bl.a. informationsmaterial.
Det finns önskemål om fortsatta informationsmöten under hösten, och mer information publiceras här i samband med att det bokas. Ni som tidigare deltagit får automatiskt kallelser när det är dags.
Den lite mindre arbetsgruppen syftar till att inom ramarna för samverkan diskutera de legala och tekniska aspekterna kring hur tillsynsmyndigheterna ska kunna ta del av uppgifterna i avfallsregistret för sitt tillsynsarbete. För detta ändamål utvecklas API för tillsyn, och detta arbete fortlöper under hösten.
För att ansluta sitt verksamhetstödsystem till API för tillsyn krävs bland annat att tillsynsmyndigheten ingår en överenskommelse med Naturvårdsverket. Det pågår ett arbete med att ta fram dessa mallar vilka, tillsammans med mer information, kommer att publiceras på Naturvårdsverket webbplats.
Om du är intresserad av att delta i någon av dessa grupper för tillsynsmyndigheter – maila till vår kundtjänst.
Aktuell information finns på webbplatsen
Under våren har Naturvårdsverket publicerat mötesunderlag, inklusive arbetsmaterial, från genomförda arbets- och referensgruppsmöten på den här webbsidan. Sedan dess har lagstiftningen beslutats och mycket av det tidigare underlaget är därmed inaktuellt. Vi valt att ta bort underlagen för att minska risken för förvirring. Aktuell information finns istället på Naturvårdsverkets webbsidor. Om ni saknar något, maila till vå rkunddtjänst.
Ny lösning i samverkan med berörda aktörer
Enligt Naturvårdsverkets regleringsbrev ska utvecklingen av den digitala lösningen till det nya avfallsregistret utgå från varje parts eget ansvar för sin information. Samverkan har hittills skett genom tidigare regeringsuppdrag som Smart miljöinformation. Naturvårdsverket har under åren 2017–2019 även genomfört dialogmöten med verksamhetsutövare, branschorganisationer och tillsynsmyndigheter.
Pilotgrupp med verksamhetsutövare
Under hösten 2019 påbörjades utvecklingen av det digitala rapporteringssystemet i samverkan med en pilotgrupp med verksamheter som behandlar farligt avfall. I gruppen ingår Stena Recycling, Ragn-Sells Sverige, Fortum Waste Solutions och Veolia Recycling Solutions Sweden AB. Gruppen är redan fulltecknad.