Digitalisering och hållbar konsumtion
Underlagsrapport till fördjupad utvärdering av miljömålsarbetet. ISBN 978-91-620-6675-8
- Sidor
- 66
- Utgiven
- 2015-04
- Pris
- 84,00 kr. (exkl. moms)
89,04 kr. (inkl. moms) - ISBN
- 978-91-620-6675-8
- Författare
- Mattias Höjer, Åsa Moberg och Greger Henriksson.
Samhället digitaliseras - hur ser möjligheterna till digitalisering för hållbar konsumtion ut?
Denna studie identifierar hur digitalisering kan stödja en mer resurseffektiv konsumtion och minskad miljöpåverkan på fyra principiellt olika sätt, genom att:
- ersätta t.ex. produkter eller resor,
- intensifiera användning av t.ex. ytor och transporter,
- effektivisera processer och aktiviteter,
- eller informera för ändrade konsumtionsval.
I rapporten presenteras exempel på tillämpningar av informations- och kommunikationsteknologi (IKT) som stödjer och möjliggör förändringar som leder till minskad miljöpåverkan och ökad resurseffektivitet inom områdena Boende – uppvärmning och hushållsel, Konsumtion – IKT-produkter och kläder, Resande – glesbygd och Mat – val av mat och matsvinn. För dessa tillämpningar diskuteras motiv till varför och hur de kan användas och utvecklas, potentiella positiva miljöeffekter, nyckelaktörer som kan skapa, implementera och använda dem, samt åtgärder och styrmedel.
En övergripande slutsats är att digitaliseringens möjligheter att skapa en mer hållbar konsumtion kan sägas vara både mycket stora och mycket små. Mycket stora genom att resurseffektiva tillämpningar kan skapas till i stort sett alla olika typer av konsumtionsaktiviteter. Mycket små, eller till och med negativa, genom att digitaliseringen kan möjliggöra och förenkla ökad konsumtion.
Rapporten pekar på behov av en IKT-politik för hållbar konsumtion, det vill säga en politik som stödjer IKT-tillämpningar som främjar just hållbar konsumtion. Men rapporten betonar också att det är helt avgörande för effekten att denna politik kompletteras med en stark och målfokuserad miljöpolitik. En sådan kombinerad IKT- och miljöpolitik skulle kunna vara starkt innovationsfrämjande.
- - -
Beställtryck, ej rabatt.