Uppdraget är första steget i en föreslagen bredare nationell satsning för att digitalisera tillsyn och kontroll. Den aktuella förstudien är dock avgränsad till tillsynsvägledning enligt miljöbalken.
Myndigheterna ska i förstudien:
- analysera rättsliga, tekniska och ekonomiska förutsättningar för en samlad, digital tillsynsvägledning
- analysera nya arbetssätt för att upprätthålla och vidareutveckla innehåll och tekniska lösningar
- beskriva ansvar
- lämna de förslag som behövs för en fortsatt utveckling av tekniska lösningar, innehåll och arbetssätt samt samarbete mellan de vägledande myndigheterna.
Regeringen skriver att "kommunperspektivet ska vara vägledande" och hänvisar till förslag från Miljösamverkan Sveriges projekt Smartare vägledning. Myndigheterna som deltar i Smartare vägledning bedömer att tillsynsvägledningen behöver digitaliseras och att det behövs "en väg in" för tillsynsmyndigheterna. Det skulle innebära att all tillsynsvägledning kan nås från ett ställe. Förstudien kommer alltså fördjupa förslaget för att se hur det kan lösas och vad det innebär.
Myndigheterna ska lämna sina förslag senast 31 mars 2020.
Detta är en artikel i Tillsynsnytt nummer 10, 28 november 2019