Naturvårdsverket ska kunna följa upp hur bilproducenterna lever upp till de nationella återanvändnings- och återvinningsmålen för uttjänta bilar. I förordningen om producentansvar för bilar finns det därför krav på att bilproducenterna årligen ska rapportera till Naturvårdsverket hur uttjänta bilar som skrotats har omhändertagits.
I nuläget är det inte möjligt att rapportera behandling av uttjänta bilar annat än som återanvändning, materialåtervinning, energiåtervinning eller bortskaffande. Det är därför korrekt att rapportera deponitäckning som materialåtervinning, vid återvinning av uttjänta bilar.
- Även om ELV-direktivet idag tillåter en vidare definition av vad som får rapporteras som materialåtervinning så innebär det inte att man kan avstå från att behandla avfallet så högt upp i avfallshierarkin som möjligt. Man bör främja de alternativ som ger bäst resultat för miljön som helhet. Materialåtervinning ska alltid väljas framför annan återvinning, så långt det är möjligt, säger Jon Engström, enhetschef på Återvinningsenheten.
Det pågår just nu en översyn av ELV-direktivet som kan leda till att definitionen av materialåtervinning harmoniseras med den i avfallsdirektivet.
För att användning av avfall för deponitäckning ska kunna ses som återvinning behöver ett antal förutsättningar vara uppfyllda enligt deponiförordningen. Är de inte det ska avfallet rapporteras som bortskaffat. Detta behöver lyftas fram eftersom det är av betydelse för hur avfallet från uttjänta bilar behandlas och rapporteras.
Kontakt
Jon Engström, enhetschef Återvinningsenheten, 010-698 11 71 jon.engstrom@naturvardsverket.se