Nudging

Ett verktyg för hållbara beteenden? ISBN 978-91-620-6642-0.

Sidor
86
Utgiven
2014-11
Pris
75,00 kr. (exkl moms)
79,50 kr. (inkl moms)
ISBN
978-91-620-6642-0
Författare
Oksana Mont, Matthias Lehner och Eva Heiskanen.

Nudging är ett verktyg som kan användas för att främja beteenden som är till nytta för enskilda individer eller för samhället som helhet. Nudging syftar inte till att förändra individers värderingar och inte heller till att öka flödet av information. Nudging verktygen är avsedda att påverka rutinbeteenden eller att underlätta för individer att göra val i situationer med komplex information. De mer önskvärda alternativen görs mer tillgängliga genom att erbjuda dem som standardalternativ, genom att göra viktig information mer framträdande, genom att förenkla komplex information för användarna, eller genom att ändra den fysiska miljön.

Rapporten innehåller en litteraturgenomgång som sammanfattar befintlig kunskap om nudging i olika policy sammanhang och i olika länder. Studien undersöker den roll, begränsningar och varierande grad av framgång som nudging har i tre områden av hushållens konsumtion: energianvändning i hemmet, mat och personliga transporter. Utifrån detta beskriver rapporten potentiella vägar för att använda beteendevetenskap i beslutsfattandet i en större omfattning.

- - -

Beställtryck, ej rabatt.